Több tényezőre vezethető vissza a kínai autóeladások csökkenése, ám ezek közül a lassuló gazdasági növekedés és az Egyesült Államokkal vívott kereskedelmi háború jelentősége immár eltörpül az újonnan bevezetett emissziós szabályozások mellett. Az autóértékesítőknek 15 tartományban június végéig volt lehetőségük arra, hogy eladják az úgynevezett Kína-5 kibocsátási standardnak megfelelő gépjárműveiket, júliustól pedig kizárólag azokkal kereskedhetnek, amelyek már az új, 6-os szintű normának is megfelelnek. Ez a szigorúbb szabályozás eredetileg csak 2020 júliusától válna kötelezővé, ám a kormány kezdeményezésére több tartomány is vállalta, hogy a hivatalos határidőnél korábban bevezeti a szigorítást.
Kína öt évvel ezelőtt hirdetett háborút a légszennyezés ellen, és a szmog felszámolásában kulcsszerepet játszik az autópiac átalakítása, mivel hivatalos adatok szerint az ország útjait ellepő járművek tehetők felelőssé a szállópor-koncentráció 45 százalékáért.
A tartományi vállalások azonban kihívás elé állították az autógyártókat, különösen, hogy az érintett provinciákhoz kötődik a kínai autóértékesítések 60 százaléka.
Már megvolt, pontosan mikor vezetik be a Kína-6 szabályozást. Miért kellett úgy felgyorsítani a folyamatot, hogy a vállalatoknak ne legyen idejük ehhez alkalmazkodni?
– háborgott Si Csien-hua, a Kínai Személyautó-gyártók Szövetségének illetékese a Reutersnak. A hírügynökség információi szerint a 15 érintett tartományban az autóértékesítők különféle kedvezményekkel igyekeztek az elmúlt időszakban „kiszórni” az 5-ös szintű normának megfeleltetett kocsikat, ám nem jártak sok sikerrel.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.