Amikor Törökország beavatkozott Szíriában, a szerbiai és a romániai lapok arról kezdtek el cikkezni, hogy a Volkswagen a régió valamelyik országát választja majd új gyárának helyszínéül. Noha a VW még nem döntötte el, hogy teljesen lemond-e a törökországi beruházásáról, és a hivatalos álláspont az, hogy nem keresnek más országot, a beruházásban érdekelt szerb és román kormányok állítják, hogy már tárgyaltak a német politikusokkal, illetve a gyártóval.
Nem hivatalos információk szerint Szerbia 3000–7000 euró támogatást kínál munkahelyenként, vagyis a német autógyártó legalább 12 millió eurót kaphatna.
Ez óriási előny, hiszen Horvátország, Bulgária és Románia EU-tagországok, ezért nem tudnak közvetlenül állami támogatást nyújtani. Belgrád dönthet úgy is, mint például a Fiat Chrysler esetében, hogy kisebbségi tulajdonrészt vásárol az új cégben, több százmillió euró értékben.
Szerbia mellett szólhat még, hogy az országban a bérek alacsonyabbak, mint például Romániában, így talán még a kormányzati támogatások nélkül is jobban járna a Volkswagen. Emellett
több mint száz olyan vállalat működik az országban, amelyek alkatrészeket gyártanak a különféle autóipari vállalatok számára.
Szerbiának, illetve az egykori Jugoszláviának komoly gépjárműipara volt. Kragujevacon, Zomborban és Zágrábban Zastava autókat gyártottak, Novo Mesztón Renault, Koperben Citroen, Szarajevó mellett Volkswagen, Nagykikindán Opel, Mostarban Skoda, Pristinában pedig Peugeot márkájú négykerekűek gördültek le a gyártósorokról. A Fiat kragujevaci jelenléte adja most a szerbiai modern robotgépipart.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.