Az előző évinél alacsonyabb bevétel mellett a Nissan eredményének romlása és a kínai eladások csökkenése miatt nyereségromlással zárta a tavalyi évet a Renault csoport, holott Európában növelte eladásait, a Dacia márka pedig értékesítési rekordot döntött.
A Groupe Renault honlapján pénteken publikált éves beszámoló alapján
a csoport 3,753 millió autót értékesített 2019-ben, 3,4 százalékkal kevesebbet az előző évinél.
Ezen belül
a személygépkocsik értékesítése 4,1 százalékkal 3,19 millióra csökkent, a kis-haszongépjárművek eladása pedig 0,7 százalékkal 624 ezerre emelkedett, ami rekord.
A világpiaci forgalom 4,8 százalékkal csökkent tavaly. A Renault megőrizte 4,25 százalékos világpiaci részesedését.
A csoport értékesítési árbevétele 55,537 milliárd euróra csökkent 57,419 milliárd euróról, működési eredménye 2,662 milliárd euróra csökkent 3,612 milliárd euróról. A bevételarányos jövedelmezőség 1,5 százalékponttal romlott, 4,8 százalékra csökkent 6,3 százalékról.
A csoport éves nyeresége mindössze 19 millió euró lett 2019-ben az előző évi 3,451 milliárd euró után.
A csoport részvényeseire 141 millió euró nettó veszteség jutott 2019-ben az előző évi 3,302 milliárd euró nyereség után. Egy részvényre 0,52 euró veszteség jutott a 2019-es mérleg alapján, míg 2018-ban 12,24 euró nyereség.
A Nissan autógyárban tartott 43,4 százalékos részesedés 242 millió euróval járult hozzá a csoport nettó eredményéhez a korábban jellemző több milliárdos összeg helyett. A csoport többi érdekeltsége pedig 432 millió euró veszteséggel járult hozzá az eredményhez, elsősorban a kínai eladások visszaesése miatt. A társaság adóterhei 1,4 milliárd euróra, az előző évinek közel duplájára nőttek.
A Renault 1,10 eurós osztalékra tesz javaslatot a részvényesek közgyűlésén. A 2018-as osztalék 3,55 euró volt.
A csoport eladásai az 1,2 százalékkal bővülő európai autópiacon 1,3 százalékkal 1,945 millióra nőttek. Ezen belül a Renault márka eladásai 2,2 százalékkal 1,370 millióra csökkentek, a Dacia eladásai pedig 10,4 százalékkal 564 ezerre emelkedtek, ami a márka sorban a hetedik egymást követő évben elért európai eladási rekordja. A Dacia márkából a Renault összesen 736 ezret értékesített tavaly, 5,1 százalékkal többet mint 2018-ban.
Kínában 17,2 százalékkal kevesebb, 179 ezer autót értékesített tavaly a Renault csoport. Ebből Renault márkát 58,5 százalékkal kevesebbet, 22 ezret, kínai partnere, a Jinbei&Huasong márkáiból pedig 3,9 százalékkal kevesebbet, 157 ezret.
Oroszországban a Renault érdekeltségével, az AvtoVAZ céggel együtt eladásait 2,3 százalékkal növelte a 2,6 százalékkal csökkenő piacon. A csoport piaci részesedése 1,4 százalékponttal 29 százalékra emelkedett.
Brazíliában a Renault csoport 11,3 százalékkal növelte eladásait 239 ezerre, piaci részesedése pedig kilenc százalékon rekordot ért el 0,3 százalékpont emelkedéssel. Indiában a Renault volt az egyetlen márka ami növelte eladásait a csökkenő személygépkocsi piaci forgalom közepette.
A Renault eladásai 7,9 százalékkal nőttek, miközben a piaci forgalom 11,3 százalékkal csökkent.
Elektromos autót a Renault 62 ezret értékesített tavaly, 23,5 százalékkal többet mint 2018-ban.
Az idei évre a Groupe Renault a tavalyival közel megegyező értékesítési árbevételt vár változatlan devizaárfolyamok mellett. Bevételarányos jövedelmezősége csökken, 3-4 százalék között lehet az idén. A Renault becslése szerint az európai autópiac az idén legalább három százalékkal zsugorodik, az oroszországi szintén három százalékkal csökken, a brazíliai viszont öt százalékkal nő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.