Ritkán készülnek kutatások a kreatív piacról, ezért a Kastner, az NRC és a Kreatív nagyszabású felmérés során térképezte fel a hazai freelancerek világát, a szabadúszó lét pozitívumait és negatívumait. Utoljára bő két évvel ezelőtt készült hasonló körkép.
A reklámszakma dolgozóinak munkáját és véleményét feltérképező Ügynökségi népszámlálás névre hallgató kutatás két évvel ezelőtt alaposan feltárta a kreatív ipart, leginkább a főállásban dolgozó kreatív szakemberek véleményét kérve ki.
A Kastner reklámügynökség viszont elsősorban a szabadúszó kreatívok világát szerette volna megismerni, hiszen róluk tudjuk a legkevesebbet, holott a reklámszakma nagymértékben támaszkodik kreativitásukra, elhivatottságukra, szolgáltatásaikra.
Két hónap alatt több mint háromszázan töltötték ki a Kastner kutatásához kapcsolódó online kérdőívet. A többségében kizárólagosan freelancerként dolgozó válaszadók 54 százaléka nő, 46 százaléka férfi, nagyjából egy évtizede dolgoznak a szakmában.
Területük főként a reklám- és a kommunikációs szakma, a grafika, a social media tartalomgyártás vagy a kommunikációs stratégiaalkotás,
de akadnak a megkérdezettek között szép számmal szövegírók, filmesek, projekt menedzserek, UX/UI tervezők, fotósok, médiások, rendezvényszervezők és zenészek is.
Jelentősen több férfi dolgozik az art directori, grafikai, webfejlesztői, utómunka és ux/ui service design területen, míg a nők a social media menedzsment, a projekt menedzsment, a PR és az újságírás területén vannak többségben.
A megkérdezettek 72 százaléka rendelkezik valamilyen felsőfokú végzettséggel.
A munkaviszonyokra jellemző, hogy szinte mindannyian közvetlen kapcsolatban állnak az ügyfelekkel, a freelancerek háromnegyedének ügyfél, és nem reklámügynökség a top megbízója. A juttatások leginkább projekt alapú elszámolás szerint történnek, a freelancerek harmada számláz havidíjas alapon legnagyobb ügyfelének.
A megbízókról érdemes tudni, hogy 68 százalékuk kkv, 44 százalékuk a szolgáltató- vagy a kereskedelmi szektorból kerül ki, a top megbízók leginkább piaci alapon működő hazai cégek. Érdekesség, hogy a magyar tulajdonú kkv-k elsősorban vizuális anyagok miatt keresik a szakembereket, ezért jutnak kiemelt szerephez az art directori és a grafikai feladatokat végzők.
Minden ügynökség-típus számít a freelancerekre, 17 százalékuk kapja ügynökségektől a legnagyobb megbízását. Általában a nagyobb ügynökségek szervezik tovább a munkát, főként, ha olyan speciális tudást igénylő feladatot kell megoldani, amihez házon belül kevesen értenek.
Hogy élik meg a szabadúszók, hogy kevéssé előre tervezhető munkát végeznek? A kutatásból kiderül, hogy
a szabadúszók jelentős hányada tart a bizonytalanságtól, a holnaptól, és attól, hogy a jövőben is lesz-e elegendő munkájuk és ügyfelük,
ezért a többség minden olyan feladatot elvállal, ami szembejön vele, úgy érzik, semmilyen feladatot nem utasíthatnak vissza.
A megkérdezettek negatívumként említették a bizonytalanságot, a gazdasági, jogi környezet kiszámíthatatlanságát, az adózási környezetet és a munkaszerzést, ezekkel kapcsolatban lenne szükségük segítségre. A női és az ötven feletti szabadúszók küzdenek a legtöbb nehézséggel, 50 százalékuk küzd időhiánnyal és leginkább nekik lenne szükségük alkalmanként külső támogatásra.
A válaszadók szerint a szabadúszás legnagyobb nehézségei közé tartozik a stabilitás hiánya, a létbizonytalanság és a kiszolgáltatottság.
A 20-29 éves korosztály több mint felének (54 százalékának) a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése okoz gondot, a gyerekesek és az ötven év felettiek pedig a munkák megszerzését emelték ki a problémák közül, azonban az összes válaszadó 84 százalékának lenne szüksége segítségre a munkaszerzés terén.
Mindemellett érdekes, hogy kevés ügyfél is elegendő lehet a szakmai és anyagi sikerhez, ezt erősíti meg, hogy kevesen aprózzák el magukat: meglehetősen alacsony a húsznál több ügyféllel dolgozók aránya.
A másik kiemelendő adat, hogy a bizonytalanságtól eltekintve a szabadúszók optimistábbak, mint akik vegyes formában vagy alkalmazottként dolgoznak. A megkérdezettek nemek szerint mást és mást emeltek ki legfontosabb jellemzőként a szabadúszás kapcsán: a férfiak a kötetlenséget, a nők a bizonytalanságot, a rugalmasságot és a folyamatos rendelkezésre állást. Az önállóságot, kreativitást a válaszadók 80 százaléka említette meg, mint a munkájukra legjellemzőbbet.
A freelancerek szakmai és anyagi téren is hajlandóak a kompromisszumra, annak érdekében, hogy szabadon dolgozhassanak.
A nők úgy érzik, szabadúszóként több lehetőségük van arra, hogy megéljék a kreativitásukat, véleményük szerint a kor előrehaladtával a szakmaiság az, ami egyre inkább előtérbe kerül.
A szabadúszók leginkább otthonról dolgoznak, ha személyes ügyféltalálkozóra kerül sor, azt általában kávézókban, az ügyfél irodájában vagy co-working irodában ejtik meg.
Az elsődleges kommunikációs csatornájuk továbbra is az e-mail, ennél jóval ritkábbak a telefonos egyeztetések vagy a személyes találkozók. A közösségi felületek valamelyikén 80 százalékuk váltott hivatalos üzenetet ügyféllel, és 59 százalékuk a projekt menedzsment platformokat is használta már.
A szabadúszók bátran vállalják a folyamatos önképzés költségeit,
mert hisznek abban, hogy a tréningek és képzések a szabadúszó lét velejárói, amikbe megéri invesztálni, ezért a freelancerek jelentős hányada hajlandó pénzt és időt is áldozni erre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.