BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gépszörnyet vásárolt a MÁV: ilyet még nem láttak a magyar sínek – ennek most minden utas örülhet

Körbeutazta a világot, most végre megérkezett Magyarországra a MÁV új, ötventonnás vágányköszörűgépe. Ezzel teljesen megváltozhat a vágányok felújítása.

Csütörtökön délelőtt megérkezett a MÁV FKG új vasúti karbantartó nagygépe, a RGH 20 C2 vágányköszörűgép – jelentette az állami vasúttársaság. 

MÁV
Csütörtökön délelőtt megérkezett a MÁV FKG új vasúti karbantartó nagygépe, a RGH 20 C2 vágányköszörűgép. 
Fotó: MÁV

A beszerzés háttere, hogy a MÁV leányvállalata még 2020-ban négy munkagépet rendelt, ezek közül három már munkába állt az elmúlt években. A MÁV FKG telephelyére most a negyedik gépszörny is megérkezett. A vágányköszörűgép az összeszerelést, üzembe helyezést, valamint szükséges engedélyek beszerzését követően 

várhatóan jövő év első felében kezdheti meg működését. 

A berendezés azért is fontos, mert ez egyben technológiapótlást is jelent a MÁV-nál, hiszen ilyen teljesítményű köszörűgép eddig nem volt a MÁV-Volán csoport flottájában. Pedig a MÁV FKG a vasúttársaság több mint 7000 kilométeres vágányhálózatának karbantartásáért felel. Ehhez elengedhetetlen a korszerű géppark.

Mit kell tudni a MÁV új vágányköszörűgépéről?

A járművet az Egyesült Államokban a HARSCO Rail üzemében gyártották le, majd hajón szállították Németországba. Onnan a jármű két kocsiszekrénye egy-egy hatalmas tréleren érkezett a MÁV FKG központi telephelyére.

Egy nagy teljesítményű, számítógéppel vezérelt sínköszörűgépről van szó, amellyel hatékonyan lehet elvégezni a vasúti sínek karbantartási, felújítási munkáit. Ennek köszönhetően 

  • a sínromlás és sínhibák kialakulásának ideje késleltethető, 
  • a sínek, vágányok élettartama növelhető, 
  • a közlekedés zaja is csökkenthető. 

A gép ráadásul alkalmas a felületi sínhibák (hullámos sínkopás, gördülőterheléses fáradásból eredő anomáliák) eltávolítására és csökkentésére. Az 52 tonnás munkagép kettő egységből áll, mindkét egységen teljes értékű vezetőállás és egy segédfülke található. A gép működtetésének, munkafolyamatainak ellenőrzésére szolgáló fedélzeti videó- és üzemfelügyeleti rendszert építettek ki, így folyamatosan ellenőrizhető a munkafolyamat.

Mennyibe került a MÁV új berendezése?

A 2020-as, négy nagyvasúti munkagépre vonatkozó beszerzés értéke összesen 25,2 millió euró, átszámítva több mint 9,6 milliárd forint. A közbeszerzésen nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH. a szerződés keretében 

  • egy nagy teljesítményű, RM 85-750 UHR N ágyazatrostálógépet, 
  • egy szintén nagy teljesítményű DGS NG dinamikus vágánystabilizálógépet
  • és egy UNIMAT 08-4X4/4S kitérő- és vágányszabályozógépet szállított le 2021-ben.

Az új gépek nagyobb hatékonysággal képesek elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási és -felújítási munkáit, így az ezekre fordított idő is csökkenthető. A gépek a munkába állásuk óta többek között az 1-es vonal Biatorbágy–Szárliget–Tatabánya közötti és a 100a Cegléd–Abony–Szolnok szakaszán, valamint az ország számos más vasútvonalán végeztek karbantartási munkálatokat. A három géphez csatlakozott most a RGH 20C2 típusú sínköszörűgép.

Óránként 160 kilométeres sebességre képes mozdony érkezett, és sok ilyen jön még

Már az állami vasúttársaság színeit is megkapta az első Siemens ES64 U2 V7. Nem sokat kell várni, hogy a MÁV legújabb mozdonyai szolgálatba álljanak.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.