A Ryanair nem jósolt sok jót magának a jövő nyárra: a vállalat szerint a tervezettnél kevesebb utast fognak tudni kiszolgálni a Boeing késedelmes repülőgép-szállításai miatt – a légitársaságok frusztrációja egyre nő a válsággal küzdő gyártóval szemben. A fapados légitársaság a Boeing legnagyobb európai ügyfele: 2024 márciusa és júniusa között 30 darab Boeing 737-es repülőgépet kellett volna átvennie, hogy teljesíteni tudja ambiciózus növekedési céljait. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója azonban egy brüsszeli iparági konferencián közölte, hogy ennél jóval kevesebbre számítanak: „Ha 10, 15 vagy 20 gépet kapunk, az már jónak számítana.”
A Ryanair célja, hogy az utasok számát a jelenlegi évi 200 millióról 2034-re 300 millióra növelje, de ehhez szüksége van az új 737-es gépek folyamatos szállítására. A Boeing nemrégiben ismertette 35 milliárd fontos tervét pénzügyi helyzetének megszilárdítására, néhány nappal azután, hogy bejelentették, 17 ezer munkahelyet szüntetnek meg, és késleltetik az első 777X gép kiszállítását.
A légitársaságok egyre türelmetlenebbek a késedelmek miatt, amelyek világszerte súlyosbították az új repülőgépek hiányát.
A Boeing riválisa, az Airbus szintén ellátásilánc-problémákkal küzd, amelyek késéseket okoznak a szállításokban – írja a Financial Times.
Ennek következtében sok légitársaság hosszabb ideig használja a régebbi, kevésbé hatékony gépeket, vagy lassítja növekedési terveit. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a Boeing 777X hosszú távú gépeinek első szállítása 2026-ra várható, öt évvel később, mint eredetileg tervezték. Tim Clark, az Emirates vezetője elmondta, hogy elvesztette a bizalmát a Boeing azon képességében, hogy pontos előrejelzéseket adjon a szállítási dátumokról.
Az Emirates drága módosításokat kellett végrehajtson a flottaprogramján a Boeing szerződéses kötelezettségeinek többszöri megszegése miatt.
Bár a Ryanair vezérigazgatója frusztrált a jelenlegi helyzet miatt, továbbra is bízik abban, hogy a Boeing képes lesz leküzdeni a kihívásokat, és megbízhatóan szállít majd a következő évtizedben. Azonban az új repülőgépek globális hiánya olyan súlyos, hogy egyes cégek már más légitársaságoktól próbálnak repülőgépeket vásárolni iparági események alkalmával – mondta Antonoaldo Neves, az Etihad vezérigazgatója.
A Boeing beszállítóinak veszteségei az első négy hétben összesen 900 millió dollárt tettek ki, míg a cég sztrájk által érintett, nem seattle-i dolgozóié 102 millió dollárt. A Boeing ügyfeleinek, a légitársaságoknak a vesztesége eddig 285 millió dollár világszerte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.