A Világgazdaság idén is összeállította a legnagyobb forgalmú boltok karácsonyi kosarát, megkülönböztetve a diszkontokét és a hiperekét. Idén az Aldi kosárértéke alacsonyabb volt, mind a Lidlé, a hipereknél viszont az Auchan továbbra is megtartotta előnyét. Érdekesség, hogy míg a francia üzletlánc idén és tavaly is olcsóbb volt a konkurenseknél, a legnagyobb értéknövekedést (7,3 százalék) is magáénak tudhatja. A legkisebb mértékben az Aldi és a Tesco gyarapodott, 3, illetve 3,3 százalékkal. A Lidlnél eközben 5,7, a Sparnál 4,9 százalékot mértek.
Az idei élelmiszer-inflációs adatokból kiindulva ennél azért nagyobb drágulásra is lehetett számítani, magyarán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) értékeihez képest visszafogottabbak voltak a kereskedők. Ugyanakkor itt azt is meg kell jegyezni, hogy nagyítóval kell keresni azokat a termékeket, amelyek idén olcsóbbak voltak, mint 2022-ben. Elsősorban azokban az esetekben fordult csak elő ilyen, amikor az áruház az adott termékre vonatkozóan nem akart belemenni a konkurenciaharcba – idén viszont igen.
Bő egy évtizeddel ezelőtt a kosárszámításnak sokkal nagyobb tétje volt, mint mostanában. Egyrészt a karácsonyi bevásárlás a szenteste előtti hétre maradt, így logikusnak tűnt ebben az időszakban megvizsgálni az üzletek kínálatát, akcióit és képet rajzolni arról, melyik bolt, hogyan képzeli el a vásárlói igényeket. Például
Annak idején egy-egy üzlet kosarának előnyét, hátrányát egy jól eltalált, vagy eltévesztett akció adta. Ez ma is fennáll, a boltok helyezését egy-egy meglepő leárazás alakítja. A diszkontoknál az Aldi a kávéval és a tojással tudott első helyre kerülni, míg a Lidl például a Ráma margarinnál (is) elhasalt (nem volt nála félkilós akciós termék). Ám ha jobban megvizsgálja az ember a táblázatot, kiderül, hogy sok más termékben azonos árszinten van a Lidl is.
A hiperek kosarában is van anomália, mondjuk a dió (ez egy sarkalatos pont, tavalyhoz képest ezért lett az Auchan 7,3 százalékkal drágább), míg a Tesco a mák árába vágott bele, így viszont érthető, hogy nem lehet csak egy-egy akcióra fogni az egyes egységek előnyét.
Mára – levonva a több évtizedes kosárkészítésből származó tapasztalatokat – két dolog látszik az élelmiszer-kiskereskedelemben:
Egy évtizeddel ezelőtt a karácsony erősen megmozgatta a fantáziáját a boltvezetőknek. Ebben az időszakban sok olyan termék jelent meg a polcokon, amely kuriózumnak számított az egész évben. Sok vásárlót csábított az üzletekbe az olyan áru, amelyiket csak ebben az időszakban lehetett kapni. Ma ennél ötlettelenebbnek tűnnek a boltosok, szűkült a kulináriák választéka, nem nagyon lehet más nemzetek karácsonyi termékeihez hozzájutni, miközben a magyar ipartól sem rendelnek olyan termékeket, amelyeknek a minősége, különlegessége, így az ára (is) passzolna az ünnepi készülődéshez.
Elsősorban arra koncentrálnak, amiket a magyar vásárlók elengedhetetlennek tartanak a karácsonyi asztalon. Nemigen akarnak edukálni, kísérletezni a pénztárcanyitogató árukkal.
Ennek megfelelően a kétfajta kosár beszerzése is komoly fejtöréseket okozott, holott már ez is a végletekig le van butítva, hogy valóban összehasonlítható termékeket vizsgáljon.
A helyzet ugyanis az, hogy a boltok előszeretettek változtatnak egy-egy kategóriában kiszereléseket, márkákat csak azért, hogy azok ára összehasonlíthatatlan legyen. Ennek megfelelően hatalmas a szórás a bolti árakat illetően és nagyon gyakran nem az dönt a fogyasztói választásban, hogy mi, hol olcsóbb, hanem az, melyik bolt találja el pontosabban a vásárló igényét. A piac kikristályosodott és ez a következő években nem látszik változni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.