BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

elektromos ára

Szeptember 15.
vasárnap 15:23
közlekedés

Még évtizedekig kulcsfontosságú lesz a kőolaj a közlekedésben

A közlekedésben bővül az elkövetkező 25 évben az energia-mix, csökken a szén-dioxid-kibocsátás, a járművek elsősorban elektromos árammal, benzin és dízel üzemanyaggal közlekednek majd, a tisztán elektromos járművek részaránya viszonylag alacsony lesz. A közlekedési eszközök 25 év múlva feleannyi szén-dioxidot bocsátanak majd ki mint manapság, hajtóanyaguk pedig elsősorban elektromos áram, benzin, és dízel üzemanyag lesz, de növekszik a földgáz és a hidrogén részaránya is - derül ki a német DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.) légi- és űrtechnológiai kutató intézet által az MWV (Mineralölwirtschaftsverband e. V.) ásványolaj ipari ágazati képviseleti szervezet megbízásából készített tanulmányból. "A járműflotta jövőbeni összeállításában a legfontosabb szempont a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó szabályozás lesz" - állapítja meg a tanulmány. A tudósok abból indultak ki, hogy 2020-tól kilométerenként 95 gramm, 2030-tól 70 gramm és 2045-től 45 gramm lesz a szén-dioxid-kibocsátás felső határértéke az EU-ban. Már az első határérték teljesítéséhez is magas minőségű üzemanyaggal hajtott, optimalizált modern motorral rendelkező és könnyű szerkezeti anyagokból készített járművekre lesz szükség. "Mostanában kezdenek számottevő piaci részesedésre szert tenni a hagyományos robbanómotorral és elektromos hajtással egyaránt rendelkező hibrid járművek" - mutatnak rá a tanulmány szerzői. A szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítéséhez azonban a jelenleginél jóval nagyobb hatótávval rendelkező és fejlettebb hibrid technológiát képviselő járművekre lesz szükség. "Az uniós normák szigorodása az elektromos hajtás részarányának növekedését vonja maga után a járműflottában" - jelzi a tanulmány. Az elektromos hajtás elterjesztésében azonban még hosszú ideig a benzin vagy dízel motorral is rendelkező hibrid járművek játsszák majd a fő szerepet. "A tisztán elektromos hajtású járművek sokak igényeit nem tudják kielégíteni, a többség számára megfizethetetlenül drágák maradnak, ezért még hosszú ideig csak speciális feladatköröket töltenek majd be." A tanulmány előrejelzése szerint még 2040-ben is az új autóknak 85 százaléka, a forgalomban lévő gépjármű állománynak pedig 95 százalékra rendlkezik majd robbanómotorral. A modern üzemanyag-takarékos technológia drága. A magas beszerzési költséget a felhasználók számára a fogyasztásban jelentkező megtakarítás egyelőre nem fogja tudni ellentételezni. "A kiinduló feltételeket figyelembe véve az elkövetkező 30 évben a többletköltség járműkategóriák szerint 22 és 30 százalék között alakulhat" - jelzi a DLR tanulmánya. Az állami adóbevételek az egyre alacsonyabb benzin- és dízelfogyasztás miatt csökkenni fognak és 2040-re már több mint 50 százalékkal maradnak majd el majd a mostanitól. Összességében 2010 és 2040 között 300 milliárd euró adóbevétel kieséssel kell számolni (Németországban). A tanulmány azonban megállapítja, hogy az üzemanyag után kieső adóbevételeket más területen jelentkező többletbevétel ellentételezi majd. Az ásványolaj ipari ágazat számára különösen fontos az MWV megbízásából készült tanulmány megállapítása, amely szerint a fosszilis energiahordozóknak a belátható jövőben még fontos szerepe lesz az egyéni független mobilitásban. "A személygépkocsikat még huzamos ideig az olajra és áramra támaszkodó intelligens energia-mix hajtja majd" - mutatott rá Klaus Picard, az MWV vezérigazgatója. Az olaj a tanulmány megállapítása szerint kulcsfontosságú szerepet játszik majd az elkövetkező évtizedekben a haszongépjárművek hajtásában, valamint a légi és a vízi közlekedésben is.
MTI ECO
MTI ECO

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.