Októberben is Oroszország volt Kína legnagyobb olajszállítója a pekingi központi vámhivatal jelentése szerint annak ellenére is, hogy az orosz nyersolaj ára emelkedett, és felárat ért el a Brent jegyzéséhez képest a szaúdi kínálat csökkenésének következtében. Kína októberben 8,54 millió tonna, azaz napi 2,01 millió hordó olajat importált Oroszországból csővezetéken és tengeri szállítással együttesen, 10,7 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, de 5,6 százalékkal kevesebbet a szeptemberi napi 2,13 millió hordónál.
Az év eleje óta Kína 88,49 millió tonna olajat importált Oroszországból, 23,0 százalékkal többet, mint 2022 azonos periódusában. Szaúd-Arábiából összesen 6,64 millió tonnát, azaz napi 1,56 millió olajat importált októberben, 16,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban, és 2,5 százalékkal kevesebbet a szeptemberinél. Szaúd-Arábiából szintén az év eleje óta 73,39 millió tonna olajat importált, 0,5 százalékkal kevesebbet az előző évinél.
Rijád napi egymillió hordóval csökkentette önkéntesen a kitermelést az árak stabilizálása érdekében az év végéig, és Moszkva is hasonlóképpen járt el napi 300 ezer hordós csökkentéssel. Az OPEC és külső szövetségesei, az OPEC+ néven ismert informális együttműködés november végi találkozóján a piaci értesülések szerint a szaúdiak és az oroszok meghosszabbítják termeléscsökkentésüket az év végén túl is.
Az orosz nyersolaj szankciós árkedvezménye a Brent olajtípushoz képest októberben már felárrá változott,
mivel a kínai finomítók az indiai finomítókkal versenyeznek a szállítmányokért, és mivel a G7 által megszabott 60 dolláros árplafon hatékonyságát is egyre inkább kikezdi az alternatív szállítási és biztosítási lehetőségek elterjedése.
Az októberi szállítású kontraktusra hordónként már úgy egy dolláros felárat mutatott a Brent londoni jegyzéséhez képest, míg szeptemberben 1,20 dollárral, márciusban pedig még 8,50 dollárral maradt el attól a Reuters hírügynökség által idézett kereskedői források szerint. A kínai finomítók közvetítő kereskedők szolgáltatásait veszik igénybe a szankcionált nyersolaj importálásához és a szállítmányok biztosításához, hogy elkerüljék a nyugati szankciók megsértését.
Kínának az Iránból és Venezuelából érkező, szankciókkal sújtott szállítmányok legnagyobb átrakodási pontjaként használt Malajziából származó importja októberben 67,1 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit.
Malajzia 5,88 millió tonnával, azaz napi 1,38 millió hordóval Oroszország és Szaúd-Arábia után Kína a harmadik legnagyobb olajszállítója volt októberben. Az év eleje óta Kína malajziai olajimportja 82,7 százalékkal nőtt 2022 azonos periódusához képest. Kína teljes, napi 11,53 millió hordós októberi olajimportja 13,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az év eleje óta pedig 3,6 százalékkal nőtt a teljes behozatal.
Olaj: annyi a jelentkező, hogy bagóért szállítják Ázsiába az oroszokMoszkva az árnyékflottának köszönhetően az ársapka felett keres az olajon, és a G7 nem tud mit tenni. Olaj egyelőre mindenkinek kell, és aki teheti, könnyen és olcsón szeretné beszerezni. Az orosz szállítókat nem sikerült kizárniuk a szankciókat bevezető országnak. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.