BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még egy piac, amelyen az MVM nagyban játszik

Átadta törökbálinti elektromos töltőberendezéseit az MVM Mobiliti. A társaság az év végén zárja a tíz e-töltő telepítését célzó programját, amelyet további húsz ilyen berendezés kihelyezése követ majd. Cikkünket frissítettük.

Új, nagy teljesítményű elektromosjármű-töltőket adott át a törökbálinti Auchan áruház parkolójában az MVM Mobiliti. A Mobiliti CEF2 projekt keretében kihelyezett, 300 kilowattos e-töltők telepítéséhez a társaság uniós támogatást vett igénybe.

e-töltő
Az MVM Mobiliti új törökbálinti e-töltői/Fotó MVM Mobiliti 

Uniós forrással terjeszkedik az MVM Mobiliti

Az MVM csoporthoz tartozó társaság először 2022 végén nyert el tíz helyszínen történő telepítésre szóló támogatást, majd újabb, közel 1,2 milliárd forint támogatásból az ország további húsz helyszínén, összesen már harminc helyszínen létesíthet 600 kilowatt teljesítményű e-töltőket a magyarországi TEN-T közúthálózat egyes szakaszainak elektrifikációjára kiírt projekt keretében.

Az Európai Bizottság által áprilisban kiválasztottak közé tartozó MVM Ultra II. 2023 jelű projekt 3 millió eurós támogatást kap az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) terhére. A Mobiliti 2022-ben írt alá tíz 600 kilowattos (4-szer 150 kilowattos) AFIF-töltőállomás létesítéséről támogatási szerződést az Európai Unió CINEA szervezetével. A CEF által korábban odaítélt forrással a budakalászi, a csömöri, a dunakeszi, a fóti, a kecskeméti, a maglódi, a miskolci, a székesfehérvári, a szolnoki és a hétfői átadás helyszínén, a törökbálinti Auchan áruházaknál kezdte meg a Mobiliti a telepítéseket, amelyek ez év végén zárulnak. Az új támogatásnak köszönhetően további 20 helyszínre kerül 4-4, egyenként 150 kilowatt teljesítményű töltőoszlop.

A Volánbusz jövőre húsz új elektromos autóbuszt kíván vásárolni a Zöld busz program folytatásaként hat kisebb városban. E buszokat az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalata, a Mobiliti Volánbusz Kft. által telepített töltők látják majd el árammal a települések műszaki telephelyein vagy állomásain.

Lesznek beszoktató árak

A Mobiliti a törökbálinti töltőkön az átadás utáni egy hónapig, azaz 2024. augusztus 15-ig bruttó 150 forint/kilowattóra áron kínálja a töltést a regisztrált felhasználóinak –ezt az átadás után kiadott közleményében írja a társaság. Ebben az is szerepel, hogy 

a projekt összköltsége: 1,217 milliárd forint, amelyből a támogatás 1,5 millió euró.

 A projekt megvalósítására a támogatási szerződés megkötésétől számított 36 hónap áll rendelkezésre, mely 2025 januárjában ér véget.

A projekt során az MVM Mobiliti az alábbi tíz Auchan áruháznál telepít töltőket:

  • 8000 Székesfehérvár, Holland fasor 2., hrsz. 7897/1100
  • 2120 Dunakeszi, Nádas u.6., hrsz. 7151/3
  • 2234 Maglód, Eszterházy János u.1., hrsz. 4287/7
  • 2011 Budakalász, Omszk park.1., hrsz. 1861/13
  • 2151 Fót, Fehérkő u. 1., hrsz. 5201/8
  • 5000 Szolnok, Felső Szandai rét 1., hrsz. 19605/11
  • 2045 Törökbálint, Torbágy u. 1., hrsz. 3203/3
  • 6000 Kecskemét, Dunaföldvári út 2., hrsz. 21969/1
  • 3527 Miskolc, József Attila utca 87., hrsz. 12956/7
  • 2141 Csömör, Határ út 6., hrsz. 2987/10

Zöldáramot kínál a Mobiliti

A Mobiliti működteti Magyarországon a legnagyobb elektromostöltő-infrastruktúrát. A saját tulajdonú töltőin az MVM-től származó, megújuló energiaforrású zöldáramú töltést kínál. Az 1700 nyilvános e-töltési pontból álló és egyre növekvő töltőállomás-hálózata teljes országos lefedettséget biztosít. Felhasználóinak száma meghaladja a 100 000 főt.

Egymás után bújnak ki az e-töltők a földből

Magyarországon 57 vállalkozás rendelkezik elektromos járművet töltő berendezés üzemeltetésére vonatkozó engedéllyel. Minden engedély határozatlan időre szól, bár adott idő elteltével felülvizsgálandó. A piac méretét azonban nem ez a szám jellemzi, hiszen a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) honlapján felsorolt engedélyesek többsége kisvállalkozás, míg az igazi lefedettséget az országos hálózattal rendelkező, nagyobb szolgáltatók teremtették meg. A hivatal által hétfőn kiadott 2023-as összegzés szerint az év végén országosan 2507 engedélyköteles töltőberendezést tartott nyilván a MEKH. 

Míg 2022 végén 2228, addig 2023 végén már 2507 nyilvános töltőállomás üzemelt országszerte, ami közel 12,5 százalékos bővülés. 

A legtöbb töltőállomás 2023 végén is a fővárosban (866), valamint Pest vármegyében (326) volt. Az előző év azonos időszakához, 2022. negyedik negyedévhez képest két vármegye kivételével mindenhol nőtt a töltőberendezések száma:

  • a legnagyobb bővülés Veszprém (28,6 százalék),
  • Nógrád (18,8 százalék) vármegyében,
  • valamint Budapesten (17,5 százalék) volt.

 A töltők száma alapján az előző év hasonló időszakához képest

  • Budapesten volt a legnagyobb a növekedés (129 egység),
  • amit Veszprém (28 egység)
  • és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye (15 egység) követett.

Az országban lévő töltők száma a nem nyilvános, nem engedélyköteles egységekkel együtt ennél természetesen nagyobb. 

A töltések száma és a töltésre fordított energia mennyisége csökkent

A váltakozó áramú (AC) töltések száma 2023 végén 140 018 volt, ami az előző év hasonló időszakához képest (322 560) 56,6 százalékos csökkenés. Esett az egyenáramú (DC) töltések száma is: míg 2022 végén a felhasználók 281 596 DC töltést végeztek, addig 2023 végén 172 235-öt. Továbbá, míg a felhasználók 2022 végén 7084,386 megawattóra energiát fordítottak töltésre, addig 2023 végén már csak 6138,213 megawattórát.

Szépen bővül az e-autó flotta

Az elektromos gépjárművek száma 2010 és 2023 között Magyarországon több mint a hatszorosára nőtt a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint.

 

Lendületet ígér Magyarország javaslata

A fentinél azonban számottevően nagyobb bővülést ígér azon javaslatcsomag megvalósítása, amelyet Magyarország terjesztett közel egy hete az uniós Versenyképességi Tanács elé az elektromos autózásra való átállás felgyorsítása érdekében. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter múlt szerdai közlése szerint a javaslatok között egyebek mellett szerepel, hogy

  • 50 kilométerenként létre kell hozni elektromos töltőállomásokat,
  • a benzinkutak 80 százalékánál biztosítani kell elektromos töltőegységeket,
  • a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére uniós szintű támogatási programra van szükség,
  • a háztartási töltőállomások kialakítását pedig 900–1500 euróval célszerű támogatni,
  • támogatni kell az elektromos járművek vásárlását is, Magyarország minden európai uniós állampolgárnak 4500 eurós hozzájárulást javasol,
  • a használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.

Fejlesztik az európai töltőhálózatot

Németországban az eddigi legnagyobb, elektromos haszongépjárművek számára alkalmas nyilvános töltőhálózat fog kiépülni. A teherautó-töltő hálózathoz mintegy 170 helyszínen 400 töltőpont fog tartozni Európa-szerte. Megállapodott a nemzetközi E.ON csoport és a MAN Truck & Bus arról, hogy jelentős mértékben bővítik a haszongépjárművek elektromostöltő-infrastruktúráját Németországban és egész Európában – derült ki a cég közleményéből. 

MFB ESG
 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.