Nem túl biztató, hogy a világ hidrogéntermelésének 99 százalékát fosszilis tüzelőanyag felhasználásával állítják elő, és mindössze 1 százalékát megújuló forrásból a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2023-as előrejelzése szerint. A környezetkímélő zöldhidrogén előállítása egyelőre túl drága és sok más kényelmetlenséggel is jár.
Pedig az elmúlt évek lelkesedése az 1 százaléknál nagyobb arányt ígért. A zöldhidrogén energiaforrásként történő használatát zöld volta mellette az is felértékeli, hogy csökkenti a fosszilis energiahordozóktól való függést. Mégis úgy áll, hogy miután az Európai Számvevőszék (ECA) júliusban azt állapította meg, hogy a zöld hidrogénre elkülönített 18,8 milliárd euró nem tudja elindítani a teljes hidrogénenergia-termelést az EU-ban, ma már az is látszik, hogy még ennek az összegnek is elpárolgott egy része, így a környezetbarát módon előállított hidrogénnel kapcsolatos projektet sora maradt papíron.
Az Európai Bizottság 2030-ig legfeljebb 10 millió tonna zöldhidrogén előállítását és 10 millió tonnás importot tűzött ki célul. Az a másik brüsszeli cél azonban, hogy szintén 2030-ra legalább 40 gigawatt megújuló energiaforrással működő hidrogén-elektrolizátor kapacitást kell létrehozni, a könyvvizsgálók szerint csak egy hidrogén lobbicsoport ötlete volt. A problémák láttán Stef Block, az Európai Számvevőszék könyvvizsgálója a nyáron azt mondta, hogy
A beruházások nem kellően átgondolt előkészületeinek következményeire bőven van példa. A dániai áram- és gázrendszer üzemeltetője, az Energinet néhány napja jelentette be, hogy 2028-ról 2031 végére, vagyis teljes három évvel elhalasztja a Nyugat-Dánia és Észak-Németország közötti hidrogénvezeték elindítását. Ez lenne az első, két ország közötti ilyen vezeték. A beruházáshoz kapcsolódó fő dániai összeköttetések is csak 2032 és 2033-ra készülnének el. A dán Energiaügyi Minisztérium azzal magyarázza a halasztást, hogy a megvalósítás ütemezését hozzáigazítsák a zöldhidrogén iránti helyi igény, valamint a zöldhidrogén termelésének kibontakozásához és egyensúlyához.
Nemrég a norvégiai Equinor közölte, hogy felhagy a Németországba tartó hidrogénvezeték projektjével, ahogyan a kék, vagyis földgázalapú hidrogént leválasztó létesítmények építésével is. Ki is mondta, hogy a vállalkozás veszteségesnek ígérkezik, ráadásul megfelelő kereslet sem látszik Németországban. Hannoverben pedig 2021-ben terveztek egy 17 megawattos hidrogénprojektet egy meglévő szennyvíztisztító telepre, de mire a munka ez év márciusában elindulhatott volna, az eredetileg 25 millió euróra becsült költség 136 millió euróra emelkedett. A projektet törölték.
Csúszik a Spanyolországot és Franciaországot összekötő H2Med-vezeték is. A 2,5 milliárd eurós projektet szintén 2030-ra halasztották.
A gazdaságosság hiányára rámutatott a Florida Power & Light amerikai közműcég esete is. A társaság februárban átadott egy 25 megawattos zöldhidrogén-központot, ám ezt követően megjelentek a zöldhidrogén-értéklánc hatásfokát érintő összehasonlítások is:
Vagyis akkorák a veszteségek és a költségek, hogy olcsóbb a szenet elégetni és fizetni a szén-dioxid kibocsátásért járó büntetést.
A hidrogén előállításához szükséges hatalmas mennyiségű energia származhat földgázból, de ekkor a hirdogén csak kék lesz, zöld pedig akkor, ha (elsősorban) szélerőművek vagy naperőművek áramával bontják a vizet oxigénre és hidrogénre. Ez utóbbi folyamat drága volta áll amögött, hogy még Németországban is, ahol a kormány szinte minden, zöld előtagú projektet jóváhagy, és ahol egész program indul korszerűsítésre és az új hidrogénerőművek építésére, a hidrogénvezetékek építését csak 2035-re tervezik. -2040. Igaz, még nincs meg a pénz a program egészére.
Elgondolkodtató a károsanyag-kibocsátás kérdése is. Egy új tanulmányban harvardi kutatók megállapították, hogy a szén-dioxid légkörből történő megkötése jövedelmezőbb, mint a hidrogén üzemanyagként történő előállítása. Vagyis a H2 előállításának, szállításának, tárolásának és felhasználásának költsége drágább, mint a szén-dioxid fosszilis tüzelőanyagokból történő egyszerű leválasztása (vagy kibocsátási kvóták fizetése). E számítás szerint ugyanis annyi zöldhidrogén előállítása, amennyivel megelőzhető egy tonna szén-dioxid légkörbe kerülése, tonnánként 500-1250 dollárba kerül. Viszont egy tonna szén-dioxid leválasztásának és tárolásának költsége 100-1000 dollár. Nem meglepő, hogy a vállalatok a második lehetőséget választják.
Vannak persze iparágak, amelyek, a hidrogént energiahordozóként használják, főleg Ázsiában. Például az indiai Adani Total Gas már annyi (nem sok) zöldhidrogént kever gázelosztó hálózatába Nyugat-indiai Gujarat államban, amennyi 4000 otthon energiaellátásához elég. Ebben a földgáz-vezetékben 2,3 százaléknyi hidrogén van.
Bár egy orosz szaklap szerint meghibásodott az egész RepowerEU program minden eleme, mert nem látszanak a tőlük várt eredmények, ehhez érdemes hozzátenni, hogy az eredményeket korai két év elteltével vagy rövidebb idő után számon kérni. A programot ugyanis az Európai Bizottság csak 2022 májusában tett közzé.
Leonyid Hazanov orosz ipari szakértő szerint a hidrogénprojekteknél nem is mindig a költségek jelentik a fő problémát, hanem a biztonság. Ha például egy gázt szállító hajó felrobban egy kikötőben, a közeli daruk megsérülnek, és az épületek ablakai betörnek.
Ám, ha ha egy hidrogént szállító hajó robban fel, az egész kikötő eltűnik a föld színéről.
Még mindig nem ismert, hogy a csövek pontosan hogyan fognak viselkedni tiszta hidrogén szállításakor. A hidrogén ugyanis korrodálja a fémet, de még nincsenek pontos tanulmányok arról, hogy a vezetékek mennyire maradnak épségben, ha a hidrogént nagy távolságra továbbítják. Kérdés az is, hogy mennyivel szökik jobban a rendszerből, mint a metán, és az is, hogy hol okozhat zárlatot, és robbanhat fel. Igaz, az olajfinomításban szükség van rá, de ott helyben állítják elő. Más esetekben viszont a szakértő szerint nem világos, hogy miért kell költeni ilyen projektekre.
A Világgazdaság a múlt hónapban éppen egy ilyen, magyarországi olajipari felhasználásról számolt be. A Mol elindította a termelést a régió legnagyobb kapacitású zöldhidrogénüzemében. A hidrogént a társaság saját finomítója használja fel, ezáltal csökken a károsanyag-kibocsátása. Később a közlekedésben is találkozhatunk a százhalombattai zöldhidrogénnel. A létesítmény évente 1600 tonna tiszta, karbonsemleges zöldhidrogént állít elő az áprilisra 22 millióból elkészült üzemben.
Hazai júniusi hír az is, hogy megkezdődött a kizárólag megújuló energiaforrás hasznosításával előállított hidrogén gyártásának próbaüzeme a Bükkábrányi Energiaparkban. A beruházó A konzorciumot a Mészáros csoporthoz tartozó Bükkábrányi Fotovoltaikus Erőmű Projekt Kft. és a Szegedi Tudományegyetem hozta létre. A zöldhidrogén-termeléshez használt villamos energiát Magyarország egyik legnagyobb napelemparkja termeli. Ez esetben a zöldhidrogén előállításának energiaigénye nem plusz igényként jelenik meg, hanem éppen fordítva: a folyamatban az amúgy is éppen fölöslegben termelt zöld áramot hasznosítják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.