Meglepetés volt egy zökkenőmentes lebonyolítás másnapján – így reagált Gyulay Zsolt a Világgazdaságnak Tarlós István főpolgármester hétfői nyilatkozatára a Red Bull Air Race sportrepülőversenyről. A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a kormány 2020-ig kötelezte el magát a rendezvény támogatására, ahogyan a Forma–1 kapcsán 2026-ig. „Nagyon tisztelem a főpolgármestert, különösebben nem tudom kommentálni az általa mondottakat. Nekünk az a feladatunk, hogy a lehető legprofibban megszervezzük a rendezvényt” – mondta Gyulay Zsolt.
A Hungaroring vezérigazgatója jelezte, a maguk részéről továbbra is úgy készülnek, hogy lesz jövőre Budapesten Red Bull Air Race futam, az ehhez szükséges engedélyezési tárgyalásokat novemberben kezdik meg. Arra a kérdésre, hogy a főpolgármester meg tudja-e vétózni az eseményt, Gyulay úgy fogalmazott, hogy erről nincsenek információi, de hozzátette: a főpolgármester sok mindent meg tud vétózni.
Az biztos, hogy Budapest nem tud annyi reklámfelületet vásárolni a nemzetközi médiában, mint amennyit az Air Race hoz
– mondta a vezérigazgató. Ennek kapcsán emlékeztetett:
tavaly a televízióban 17 millióan látták világszerte a budapesti futamot, a tudósítások reklámértéken számolva elérik a 15 millió eurót (mintegy 5 milliárd forint).
A rendőrség statisztikája szerint csak idén 135 ezren követték a helyszínen a programot. „Nem kérdés, hogy a magyar turizmus adatai nem lennének ennyire kiugróak olyan események nélkül, mint a vizes világbajnokság, a Forma–1 vagy a Red Bull Air Race. A versenyzők szerint az Air Race budapesti futama olyan, mint a Forma–1-nek Monte-Carlo. Ezt egyrészt jó hallani, másrészt rávilágít a hasonlóságokra, hiszen a hercegség esetében is egy belvárosi futamról beszélünk, amelynek a létjogosultságát mégsem kérdőjelezi meg senki” – szögezte le.
A kritikák kapcsán – hogy a világbajnoki futammal összefüggésben megkapott közterület bérléséért csupán 13 millió forintot fizet a Hungaroring – Gyulay értetlenségének adott hangot. „Egy államilag támogatott ingyenes rendezvényről beszélünk, az állam az egyik zsebéből átteszi a másik zsebébe a pénzt. Mi annyit fizetünk, amennyit az illetékes fővárosi bizottság megállapít” – magyarázta arra utalva, hogy a kormány 2018 és 2020 között évi legfeljebb 6 millió euróval támogatja a szervezést a költségvetésből. Megjegyezte, hogy 2010 előtt az akkori fővárosi vezetés ingyen adta a közterületet.
Az elnök-vezérigazgató évi 500 millió forintra becsülte a Hungaroring szervezési költségeit a Red Bull Air Race kapcsán.
Ezenkívül jogdíjat is fizetnek a jogtulajdonos Red Bull Air Race GmbH-nak, amellyel 2020-ig van érvényes szerződésük. Az osztrák világcégnél Gyulay Zsolt tájékoztatása szerint nagy aggodalommal figyelték Tarlós István hétfői bejelentését, mely szerint amíg ő a főpolgármester, nem lesz többé ilyen verseny Budapest belvárosában, és hogy elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben nem a Parlamenttől karnyújtásnyira lesz. Tarlós István egyúttal elnézést kért a budapestiektől a futam okozta zajszennyezés és a forgalmi korlátozások miatt.
Gyulay Zsolt szerint a belvárosi helyszín módosítása a fővárosnak sem érné meg, mert elveszítené az eseményben rejlő promóciós lehetőséget. „Kirakhatjuk egy reptérre is, ott is érdekes lesz, de ez mire jó a rendező országnak?” – tette fel a kérdést.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.