BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
panama-csatorna

Tengeri szállítmányozás: újra szabadon járható a Panama-csatorna – véget ért a történelmi aszály

A természeti katasztrófa vége, valamint a beruházások és az új technológiák bevezetése helyreállította a közlekedést. A Panama-csatorna Hatóság szerint ez óriási nyomást fog levenni a nemzetközi kereskedelem válláról.

Két év rekordszárazság után , amely az El Nino hatásainak közepette megtizedelte a hajóforgalmat, a Panama-csatornán most újra elkezdett fellendülni a kereskedelem, miután az útvonalon feloldották a korlátozásokat.

panama-csatorna
A Panama-csatorna Hatóság szerint a forgalomnövekedés óriási nyomást fog levenni a nemzetközi kereskedelem válláról / Fotó: AFP

Ricaurte Vásquez, a Panama-csatorna Hatóságának (PCA) ügyvezetője a CNBC-nek elmondta, hogy a csatorna a biztonság és a megbízhatóság helyreállítása érdekében megváltoztatta üzleti modelljét a vízfelhasználás optimalizálása és az előrejelzés javítása érdekében:

ehhez egy új, hosszú távú foglalási rendszert vezetett be, és jövő év elején pedig az útvonal vízgyűjtő területét gátrendszerekkel fogják megerősíteni, hogy elkerüljék a jövőbeli aszályokat.

A csatorna létfontosságú a globális gazdaság és a kereskedelem számára:

  • az Egyesült Államok összes áruexport- és importkonténer-forgalmának 40 százaléka halad át rajta;
  • összességében pedig évente nagyjából 270 milliárd dollárnyi rakomány kel át az útvonalon.

A most bevezetett reformok a működtetésben lehetővé teszik, hogy a fuvarozók nagyobb mennyiségű árut jelentős víztakarékosság mellett tudjanak átszállítani a Panama-csatornán keresztül, például a hajók befogadási méretének növelésével és a zsilipek újrahasznosítási rendszerével.

Ez pedig a PCA és az ország számára is kedvez: az előrejelzések alapján negyedévente mintegy 450 millió dollárral nagyobb bevételre számíthatnak az üzemeltetők.

A Panama-csatorna nincsen egyedül

A Közép-Amerikát sújtó történelmi aszály 2022 végén kezdődött, és 2024 januárjára rekordalacsony vízszinteket eredményezett a csatornában, ami leszűkítette a hajóforgalmat és óriási torlódásokat eredményezett a kontinens mindkét oldalán.

Ezzel párhuzamosan az izraeli háborúba becsatlakoztak a jemeni húszik is, a fegyveres csoport pedig heves támadásokat indított a Vörös-tengeren utazó konténerszállítók ellen. Emiatt a Szuezi-csatorna – a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonala – jelentős forgalomcsökkenést tapasztalt, amely máig problémát okoz.

A nemzetközi védelmi akció a térségben visszaszorította az iszlamista csoportot, Donald Trump győzelme az amerikai elnökválasztáson pedig diplomatikus megoldást nyújthat a konfliktusra – lehetséges, hogy hamarosan mindkét csatornán visszatér minden a régi kerékvágásba.

Kiderült, a jövőben is fenyegeti-e majd a Panama-csatorna kiszáradása a világkereskedelmet

A világkereskedelem egyik legfontosabb átjárója lassan egy éve küzd a szokatlanul nagy szárazsággal, ennek okával kapcsolatban azonban megnyugtató következtetésre jutottak a tudósok. Ám a Panama-csatorna gondjai továbbra is jelentősek.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.