Először mutatta be nyilvánosan legújabb lopakodó vadászgépét Kína, mellyel igyekszik megszerezni a légi fölényt az Egyesült Államokkal szemben a csendes-óceáni térségben.
A szárazföldi indítású J-35A lopakodó vadászgépet kedden mutatták be Csuhaiban, egy nemzetközi légikiállításon, egy ötperces légibemutató keretében, de a sajtó láthatta a vadászgép repülőhordozó anyahajóra szánt változatát is. A kétévente megrendezett bemutató Ázsia egyik legnagyobb harci repülőkkel foglalkozó rendezvénye – írja a Financial Times.
Bár a J-35 teljesítményéről kevés részlet nyilvános, a vadászgépet az elemzők szerint Kína az amerikai F-35-ös, szintén lopakodó vadászgép vetélytársának szánja, miközben Peking gőzerővel modernizálja hadseregét a térségben fokozódó feszültségek árnyékában. Carl Schuster, az amerikai Csendes-óceáni Parancsnokság egykori hírszerzési vezetője szerint Kína a bemutatóval azt kívánta demonstrálni, hogy az ország hadereje képes felvenni a versenyt az amerikaival.
Az elemző felidézte, hogy
az amerikai hadsereg minden, a második világháborút követő háborúban élvezte a légi fölényt, ám Kína fejlődő légiereje kihívást jelent ennek a hagyományos nyugati előnynek.
A J-35 bemutatásával Kína a második olyan ország az Egyesült Államok után, amely egyszere két lopakodó vadászgépet képes gyártani, ráadásul az F-22 Raptor gyártásának leállítása után az egyetlen, amely valóban gyárt is két különböző lopakodó vadászgépet. Tehát a harci eszközök terén Kína már utolérte az Egyesült Államokat, ám a kiképzés vagy a rendelkezésre állás terén még továbbra is van 10-15 év hátránya.
A most bemutatott lopakodó vadászgépet több mint egy évtizedig fejlesztette az állami Aviation Industry Corporation of China egyik részlege, a Shenyang Aircraft Corporation. Becslések szerint a J-20-as lopakodó vadászgéphez csatlakozó J-35 2026 márciusától vehet majd részt kínai hadgyakorlatokon.
Noha Peking a vadászgép függőleges fel- és leszállásra képes változatát még nem mutatta be, és a J-35 közel 10 évvel az F-35 után áll szolgálatba, miközben az Egyesült Államok már a vadászgépek következő generációjának fejlesztésén dolgozik, Kína feldolgozóipari képességei azt jelentik, hogy
gyártása olcsóbb lehet, mint amerikai vetélytársáé, ami előnyt jelenthet az exportpiacokon.
A légikiállításon bemutatott orosz Szu-57 pedig a szélesedő és mélyülő orosz–kínai együttműködésre világít rá. A légi hadviselés terén azonban mind Kína, mind az Egyesült Államok egyre inkább a pilóta nélküli, mesterséges intelligencia irányította robotrepülők fejlesztésére koncentrál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.