BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ősztől változik az internetes fizetés

Jelenleg érvényben lévő azonosítási mód eddig a kártyák fizetési adatait igényelte a sikeres fizetéshez.

Szeptembertől változások jönnek az internetes vásárlásban: a vásárlók és a webshopok egyaránt készülhetnek rá, hogy fizetéskor kötelező lesz a kétlépcsős azonosítás használata – olvasható az M. I. Solution közleményében.

Az erős hitelesítést, vagy kétlépcsős azonosítást az Európai Unió PSD2 (azaz Payment Service Directive) irányelve írja elő, aminek célja az elektronikus fizetés biztonságosabbá tétele. A jelenleg érvényben lévő azonosítási mód eddig a kártyák fizetési adatait igényelte a sikeres fizetéshez. Szeptember 14-től azonban három, egymástól független azonosítási elem kerül használatba, ezek közül a szolgáltató legalább kettőt választ a hitelesítés során.

Az egyik ezek közül továbbra is a kártyabirtokos tulajdonában álló kártya vagy kódot generáló eszköz, de új elemként lép be a jelszó vagy a PIN kód (amit sokszor már most is sms-ben kapunk meg a vásárlás során). Ezt szolgáltatótól függően kiegészítheti, vagy kiválthatja az úgynevezett biometrikus azonosítás is: ilyen például az arc- és hangfelismerés, vagy az ujjlenyomatunk használata.

Mindez pedig még akkor is szükséges, ha az adott oldal már korábban eltárolta a kártyaadatainkat, tehát az úgynevezett „one click payment” sem egy kattintást jelent a továbbiakban. Egyedül akkor mentesülünk a dupla azonosítás terhe alól, ha visszatérő, automatikus fizetést vonnak le az elmentett kártyánkról.

Fotó: AFP

Ám még ezzel sincs vége, hiszen a kétfaktoros hitelesítés nem egy kaptafára történik: a rendszer különböző kockázati kategóriákba sorolja az egyes fizetéseket, es ehhez igazodva az azonosítás módja es erőssége is eltérhet.

Bonyolultabb, de csak a mi érdekünkben

Mit is jelent mindez a hétköznapokban? Azt mindenképp, hogy az online tranzakciók többségéhez mostantól az okostelefon is elengedhetetlen. Fontos azonban belátnunk, hogy ha néhány másodperccel tovább is tart a rendelés folyamata, a változás elsősorban minket szolgál. „A biztonság a kulcsszó” – mondta Surányi Ferenc, az M. I. Solution Kft. ügyvezetője.

„A statisztikák azt mutatják, hogy a magyarok még mindig ragaszkodnak a készpénzhez:

2019-es adatok szerint csak 56 százalékuk szokott online fizetni. Nem merjük kiadni a kártyaadatainkat, nem bízunk a fizetési felületekben.

Az új azonosítórendszer azonban nagy biztonsággal szűri ki a visszaélés lehetőségét, így hosszú távon a vevő és a kereskedő érdekeit is szolgálja” – tette hozzá.

A szakember azt is elárulta, a bankok, fizetési szolgáltatók létrehozhatnak majd úgynevezett „fehér listát”, amit vásárlóként magunk szerkeszthetünk, hozzáadva az általunk biztonságosnak minősített webhelyeket – az ő esetükben a rendszer eltekinthet majd a kétfaktoros azonosítástól. Ám ezek természetesen csak kivételek, amik erősítik az új szabályt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.