A Lidl nem tett vállalást a baromfi- és a sertéshúsok tekintetében – ezt az itthon piacvezető kiskereskedelmi lánc közölte a Világgazdasággal. A Lidl megszólalása azért nagyon fontos, mert hetek óta tartja magát – magas politikai és szakmai körökben egyaránt – az az álláspont, hogy a cég megszegte a magyar beszállítóknak adott szavát, amikor augusztus végétől olcsó külföldi húst hozott be Magyarországra.
A vádak alapja (és erről lapunk is részletesen beszámolt) egy 2021. novemberi sajtóközlemény. Ebben a Lidl Magyarország arról számolt be, hogy az állandó kínálatában szereplő baromfi és sertés frisshúsok 100 százaléka magyar beszállítóktól érkezik, ami amellett, hogy magas minőséget és biztonságot jelent a vásárlók számára, a magyar termelők és a hazai gazdaság támogatása szempontjából is fontos tényező. Azt is kiemelték, hogy a széles választék mellett elsődleges a termékek hazai származása, valamint az, hogy a vásárlók kedvező ár-érték arányban kiváló minőségű húsokat vásárolhassanak.
Ezt értelmezték sokan úgy mindmáig, köztük szakmai vezetők, döntéshozók, illetve a sajtó részéről is, hogy a Lidl vállalást tett arra, hogy kizárólag magyar beszállítók termékeit kínálja majd baromfi és sertés frisshús kategóriában. Innén nézve pedig az, hogy a német hátterű diszkont augusztus végén német darált sertéshúst, majd szeptember elején lengyel baromfihúst helyezett ki nagy mennyiségben a polcain, amelyek ráadásul jóval olcsóbbak voltak, mint a hasonló magyar termékek, szószegésnek minősül. Csakhogy a Lidl most tisztázta a helyzetet, és rámutatott: a hivatkozott sajtóközleményben
a Lidl nem vállalást tett a baromfi- és a sertéshúsok tekintetében, hanem a Lidl állandó kínálatában szereplő termékek származási helyét tényszerűen kommunikálta.
Tehát a bolt szerint mindösszesen arról van szó, hogy egy adott pillanatban, nevezetesen 2021 novemberében a Lidlnél teljes egészében magyar forrásból érkeztek sertés és baromfi frisshúsok, amit kommunikáltak is. Ezen túlmenően azonban semmilyen ígéretet nem tettek a jövőre nézve, hogy ez így is maradna.
Mindez egy súlyos félreértést oszlat el, még ha némiképp megkésett is. A magyar sertéshúsbeszállítók ugyanis lényegében emiatt a nem létező vállalás miatt háborodtak fel, amikor a Lidl nagy mennyiségű, nyomott árú német darált sertéshúst helyezett ki a polcaira, ezzel kiszorítva a magyar termékeket. Majd kedden a Baromfi Termék Tanács ugyanerre a nem létező vállalásra hivatkozva adott ki közleményt, mondván, hogy a Lidlben megjelent olcsó lengyel csirkemellfilé, valamint darált pulykahús megsérti az üzletlánc korábbi vállalását, és károkat okoz a beszállítóinak, illetve a baromfipiac hazai szereplőinek.
Lehet az importhús ellen tiltakozni, még akár jogosan is. Csakhogy ha elfogadjuk, hogy a Lidl nem ígérte meg, hogy csak magyar forrásból dolgozik, úgy némiképp érthetetlenné válik, hogy miért éppen a Lidl gyakorlata kelt megütközést. Pláne, hogy más magyarországi láncok is előszeretettel nyúlnak például lengyel húsokhoz. A Lidl erre emlékeztetett is, és úgy fogalmazott lapunknak:
Más piaci szereplők esetében a külföldi (lengyel) baromfihúsok az állandó termékkínálatban már jó ideje megtalálhatók, melyről az információk mind a beszállítók, mind az ágazat képviselői számára ismertek.
Miután a Lidl tisztázta a vállalás ügyét, kitért arra is, hogy mi magyarázza a lengyel hús behozatalát a magyarországi boltjaiba. Először is megismételte azt a korábbi közlését, hogy a magyar kormány törekvéseivel összhangban a vállalat is célul tűzte ki az infláció letörését, és ezáltal a magyar családok támogatását. Ennek kapcsán
Ezek tehát az okai annak, hogy a Lidl frisshúst importál a magyar üzleteibe.
Ugyanakkor jelezték, hogy a friss szárnyasok, a friss sertés és a friss marhahúsok döntő többsége továbbra is magyar beszállítóktól érkezik az áruházakba. Mindezt számokkal is alátámasztották. A vállalat a frisshús kategória esetében minden eddiginél többet – igaz, ebben az infláció is jócskán közrejátszhatott –,
összesen mintegy 73,5 milliárd forint értékben vásárolt magyar húst beszállítóitól.
A Lidl Magyarország mintegy ötszáz magyar beszállítóval dolgozik együtt, és a 2022-es gazdasági év során rekordösszegben, a 2021-es gazdasági évhez képest 124 milliárd forinttal magasabb értékben vett át tőlük termékeket. Ezenfelül a frisshúsok exportjához is jelentős mértékben hozzájárultak, hiszen a 2022-es gazdasági évben 6,4 milliárd forint értékben jutott el rajtuk keresztül közel ötven különböző termék kilenc európai országba. Szerintük mindez jól tükrözi, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy a magyar beszállítóik mellett álljanak, és az élvonalból támogassák a magyar gazdaságot.
Végezetül azt is írták, hogy folyamatos tárgyalásban állnak a hazai partnereikkel, velük továbbra is azon dolgoznak, hogy minden termékből megfelelő mennyiségben, versenyképes áron magyar hús álljon a rendelkezésre. „Bízunk benne, hogy szállítóink többsége is elkötelezett a magyar családok irányába, és együtt tudunk továbbra is hozzájárulni a magyar gazdaság fejlődéséhez” – jegyezték meg. Megerősítették azt is, hogy kiemelten kezelik a magyar beszállítói partnereiket annak érdekében, hogy az együttműködés töretlen legyen. A magyar termékeknek ugyanis központi szerepük van az áruházlánc termékkínálatában.
Háborúznak a boltok, azonnal visszalőtt az Aldi: brutális akciót hirdetett, fél áron adja a magyar hústLátványos akciót indít az importhús ellen az Aldi, amely hét napon át fél áron adja a darált sertéshúst – bár ennek azért vannak feltételei. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.