BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olcsó külföldi hús: tisztázta magát a Lidl, és üzent a kritizálóknak – félreértés volt, nem ígértek semmit

Súlyos félreértést tisztázott a Lidl. Hetek óta tartja magát, hogy megszegte a magyar beszállítóknak adott szavát, amikor olcsó külföldi húst hozott be az országba. A piacvezető lánc most feltárta az ügy hátterét a Világgazdaságnak.

A Lidl nem tett vállalást a baromfi- és a sertéshúsok tekintetében – ezt az itthon piacvezető kiskereskedelmi lánc közölte a Világgazdasággal. A Lidl megszólalása azért nagyon fontos, mert hetek óta tartja magát – magas politikai és szakmai körökben egyaránt – az az álláspont, hogy a cég megszegte a magyar beszállítóknak adott szavát, amikor augusztus végétől olcsó külföldi húst hozott be Magyarországra.

Kallus György / Világgazdaság
2023.09.12.
Lidl, élelmiszer, bolt, bevásárlás, üzlet,
A Lidl állítja: nem ígérte meg, hogy csak magyar beszállítóktól vásárol sertés és baromfi frisshúst. Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A vádak alapja (és erről lapunk is részletesen beszámolt) egy 2021. novemberi sajtóközlemény. Ebben a Lidl Magyarország arról számolt be, hogy az állandó kínálatában szereplő baromfi és sertés frisshúsok 100 százaléka magyar beszállítóktól érkezik, ami amellett, hogy magas minőséget és biztonságot jelent a vásárlók számára, a magyar termelők és a hazai gazdaság támogatása szempontjából is fontos tényező. Azt is kiemelték, hogy a széles választék mellett elsődleges a termékek hazai származása, valamint az, hogy a vásárlók kedvező ár-érték arányban kiváló minőségű húsokat vásárolhassanak.

Tett-e vállalást a Lidl a magyar beszállítóknak?

Ezt értelmezték sokan úgy mindmáig, köztük szakmai vezetők, döntéshozók, illetve a sajtó részéről is, hogy a Lidl vállalást tett arra, hogy kizárólag magyar beszállítók termékeit kínálja majd baromfi és sertés frisshús kategóriában. Innén nézve pedig az, hogy a német hátterű diszkont augusztus végén német darált sertéshúst, majd szeptember elején lengyel baromfihúst helyezett ki nagy mennyiségben a polcain, amelyek ráadásul jóval olcsóbbak voltak, mint a hasonló magyar termékek, szószegésnek minősül. Csakhogy a Lidl most tisztázta a helyzetet, és rámutatott: a hivatkozott sajtóközleményben 

a Lidl nem vállalást tett a baromfi- és a sertéshúsok tekintetében, hanem a Lidl állandó kínálatában szereplő termékek származási helyét tényszerűen kommunikálta.

Tehát a bolt szerint mindösszesen arról van szó, hogy egy adott pillanatban, nevezetesen 2021 novemberében a Lidlnél teljes egészében magyar forrásból érkeztek sertés és baromfi frisshúsok, amit kommunikáltak is. Ezen túlmenően azonban semmilyen ígéretet nem tettek a jövőre nézve, hogy ez így is maradna. 

Miért a Lidlre haragszik mindenki?

Mindez egy súlyos félreértést oszlat el, még ha némiképp megkésett is. A magyar sertéshúsbeszállítók ugyanis lényegében emiatt a nem létező vállalás miatt háborodtak fel, amikor a Lidl nagy mennyiségű, nyomott árú német darált sertéshúst helyezett ki a polcaira, ezzel kiszorítva a magyar termékeket. Majd kedden a Baromfi Termék Tanács ugyanerre a nem létező vállalásra hivatkozva adott ki közleményt, mondván, hogy a Lidlben megjelent olcsó lengyel csirkemellfilé, valamint darált pulykahús megsérti az üzletlánc korábbi vállalását, és károkat okoz a beszállítóinak, illetve a baromfipiac hazai szereplőinek.

Lehet az importhús ellen tiltakozni, még akár jogosan is. Csakhogy ha elfogadjuk, hogy a Lidl nem ígérte meg, hogy csak magyar forrásból dolgozik, úgy némiképp érthetetlenné válik, hogy miért éppen a Lidl gyakorlata kelt megütközést. Pláne, hogy más magyarországi láncok is előszeretettel nyúlnak például lengyel húsokhoz. A Lidl erre emlékeztetett is, és úgy fogalmazott lapunknak:  

Más piaci szereplők esetében a külföldi (lengyel) baromfihúsok az állandó termékkínálatban már jó ideje megtalálhatók, melyről az információk mind a beszállítók, mind az ágazat képviselői számára ismertek.

Miért hozott be a Lidl lengyel baromfihúst?

Miután a Lidl tisztázta a vállalás ügyét, kitért arra is, hogy mi magyarázza a lengyel hús behozatalát a magyarországi boltjaiba. Először is megismételte azt a korábbi közlését, hogy a magyar kormány törekvéseivel összhangban a vállalat is célul tűzte ki az infláció letörését, és ezáltal a magyar családok támogatását. Ennek kapcsán

  1. arra mutatott rá, hogy az infláció letörésében és a magyar vásárlók támogatásában vívott harchoz az alacsony árak biztosításával tud hozzájárulni, mert ahogyan eddig is, úgy most is elsősorban a vásárlók érdekeit tartja szem előtt. 
  2. Azt is felhozta, hogy az elmúlt időszakban nagymértékben megváltozott a gazdasági helyzet: a háború kitörése, az infláció, valamint az energetikai árak drasztikus növekedése mind hatással voltak az élelmiszer-kiskereskedelmi piac működésére. 
  3. Mindezekből kifolyólag az áruházlánc kínálatában időszakos jelleggel elérhetővé váltak importhúsok, amelyek szintén kiváló minőséget képviselnek, azonban többek között a hatékonyságnak és az alacsonyabb energiaáraknak köszönhetően normál piaci áron is olcsóbbak a magyar húsoknál. Ezért ezekben a nehéz időkben tetemes megtakarítást jelenthetnek a különösen árérzékeny vásárlók számára.
  4. Végezetül pedig hangsúlyozták, hogy szintén az import felé tereli a piacot az a tény, hogy egyes baromfitermékek esetében nincs elegendő rendelkezésre álló mennyiség a hazai beszállítóknál, amely lefedné a keresletet.

Ezek tehát az okai annak, hogy a Lidl frisshúst importál a magyar üzleteibe. 

Senki ne higgye, hogy csak külföldi hús van a Lidlben

Ugyanakkor jelezték, hogy a friss szárnyasok, a friss sertés és a friss marhahúsok döntő többsége továbbra is magyar beszállítóktól érkezik az áruházakba. Mindezt számokkal is alátámasztották. A vállalat a frisshús kategória esetében minden eddiginél többet – igaz, ebben az infláció is jócskán közrejátszhatott –, 

összesen mintegy 73,5 milliárd forint értékben vásárolt magyar húst beszállítóitól.

A Lidl Magyarország mintegy ötszáz magyar beszállítóval dolgozik együtt, és a 2022-es gazdasági év során rekordösszegben, a 2021-es gazdasági évhez képest 124 milliárd forinttal magasabb értékben vett át tőlük termékeket. Ezenfelül a frisshúsok exportjához is jelentős mértékben hozzájárultak, hiszen a 2022-es gazdasági évben 6,4 milliárd forint értékben jutott el rajtuk keresztül közel ötven különböző termék kilenc európai országba. Szerintük mindez jól tükrözi, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy a magyar beszállítóik mellett álljanak, és az élvonalból támogassák a magyar gazdaságot. 

Végezetül azt is írták, hogy folyamatos tárgyalásban állnak a hazai partnereikkel, velük továbbra is azon dolgoznak, hogy minden termékből megfelelő mennyiségben, versenyképes áron magyar hús álljon a rendelkezésre. „Bízunk benne, hogy szállítóink többsége is elkötelezett a magyar családok irányába, és együtt tudunk továbbra is hozzájárulni a magyar gazdaság fejlődéséhez” – jegyezték meg. Megerősítették azt is, hogy kiemelten kezelik a magyar beszállítói partnereiket annak érdekében, hogy az együttműködés töretlen legyen. A magyar termékeknek ugyanis központi szerepük van az áruházlánc termékkínálatában.

Háborúznak a boltok, azonnal visszalőtt az Aldi: brutális akciót hirdetett, fél áron adja a magyar húst

Látványos akciót indít az importhús ellen az Aldi, amely hét napon át fél áron adja a darált sertéshúst – bár ennek azért vannak feltételei.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.