Az előzetes választási eredmények ismeretében ez nem okozhat problémát: a házszabály módosításához a jelen lévő képviselők kétharmadának a szavazata szükséges. Egyszerű többséggel változtatható meg a központi államigazgatási szervekről és a kormánytagok, államtitkárok jogállásáról szóló törvény, amely ugyancsak előírja a leendő miniszterek bizottsági meghallgatását.
A következő négy héten belül meg kell alakulnia az új Országgyűlésnek. Utána pedig akár napok alatt létrejöhet és munkához láthat az új kormány, hiszen erre a Fidesz a kiszivárogtatott információk alapján gyakorlatilag készen áll.
Az Országgyűlés alakuló ülését – a választást követő egy hónapon belüli időpontra, tehát május 25-ig – a köztársasági elnök hívja össze. Erre a választás hivatalos végeredményéig nincs mód, de utána rövid időn belül sor kerülhet rá.
Az új parlament alakuló ülésén a napirend előre meghatározott keretek között zajlik. Így az államfő bejelenti a megbízólevelek átvételét, elhangzik a választások lebonyolításáról szóló beszámoló, sor kerül a mandátumok igazolására, esküt tesznek a képviselők, bejelentik a frakciók megalakítását, vezetőik nevét, s megválasztják az Országgyűlés tisztségviselőit.
A parlament az alakuló (vagy az azt követő) ülésen hozza létre bizottsági szervezetét, dönt arról, milyen elnevezéssel, hány taggal, illetőleg tisztségviselővel, mely állandó bizottságok működjenek. 1990 óta az állandó bizottságok rendszerének a kialakítására és módosítására mindig a frakciók megegyezése alapján került sor.
A házszabály előírja, hogy kötelező létrehozni az alkotmányozással, a költségvetéssel, a külügyekkel, a honvédelemmel, a mentelmi, összeférhetetlenségi és mandátumvizsgálati, valamint az európai uniós ügyekkel foglalkozó állandó bizottságokat.
Az állandó bizottságok száma és feladatköre alapvetően a kormányzat felépítéséhez igazodik. A 2006-os választásokat követően például az alakuló ülésen nem döntöttek a képviselők a bizottsági struktúráról, mert még nem volt ismert a kormány szerkezete. Ám már ekkor egyszerűbb, költségtakarékosabb rendszert szorgalmaztak a frakciók, amelyet a következő ülésen meg is alakítottak. A 2007-ben módosított házszabály értelmében az Országgyűlés elnöke tehet javaslatot – a frakcióvezetők megállapodása szerint – az állandó bizottságok számára, feladatkörére, a tagok megválasztására.
Az új Országgyűlés alakuló ülésével a kormány megbízatása megszűnik. Ám ügyvezetőként – korlátozott hatáskörrel – még hivatalban marad a következő kabinet megalakulásáig. A kormányfő az új megválasztásáig ügyvezető miniszterelnökként dolgozik. Új miniszter kinevezésére, illetőleg felmentésére azonban nem tehet javaslatot, és rendeletet csak a törvény kifejezett felhatalmazása alapján, halaszthatatlan esetben alkothat.
A következő miniszterelnök személyére a köztársasági elnök tesz javaslatot a parlamentnek. E tisztségre a szokásjog alapján a győztes párt jelöltjét kéri fel. A kormányfőt az Országgyűlés választja meg többségi szavazattal. A választásról és a kormány programjának elfogadásáról egyszerre határoz. A minisztereket a miniszterelnök javaslatára az államfő nevezi ki, ezzel a kormány megalakul, tagjai az Országgyűlés előtt esküt tesznek.
A kormány megalakulását követő időszakban általában, de nem feltétlenül hosszabb, tartalmas ülésszakot tart a parlament. A Medgyessy-kormány idején például a „száznapos program” megvalósítása érdekében 16 ülésnapon át tanácskozott, a nyár közepéig. Az első Orbán-kormány idején viszont csak az 1998. július 8-i kormányalakításig, hét ülésnapon tárgyalt.
Vélhetően most hosszabb, legalábbis erőltetettebb munka vár az új Országgyűlésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.