Nem lenne szükség közbeszerzési eljárásra a jogi szolgáltatásoknál, ha az Országgyűlés elfogadná az erről szóló, hétfőn benyújtott kormánypárti indítványt. Az öt fideszes és KDNP-s képviselő által beadott javaslat a tavalyig hatályos szabályozást állítaná vissza a közbeszerzési törvényben.
A közösségi értékhatárt meghaladó mértékű jogi szolgáltatás igénybevétele esetén 2009. április 1-je óta kötelező közbeszerzési eljárást lefolytatni. A javaslat benyújtói szerint ez a szabály nem váltotta be a hozzá fűzött elvárásokat, lassítja és feleslegesen megnehezíti a közpénzfelhasználás folyamatát, s nincs összhangban a szabad ügyvédválasztás elvével sem. A jogi szolgáltatás tipikusan olyan jellegű tevékenység, ahol meghatározó eleme van a bizalmi elv érvényesülésének, ezt a közbeszerzés rendszere gyakran nem tudja megfelelően kezelni – szól az indoklás. Hasonló a helyzet a díjazás tekintetében is, ha az ajánlatkérő magas színvonalú szolgáltatást igényel, előfordulhat, hogy a munkát egy alacsony árat ajánló, kevésbé tapasztalt jogi szolgáltató nyeri el.
A megkérdezett jogászok az indoklás e részével egyetértenek. Bűrös László, a Közbeszerzési Jogászok Országos Szövetségének elnöke kiemelte: az ügyvédek versenyeztetése a gyakorlatban nem oldható meg. Bizalmi viszonyról van szó, kiemelt jelentőségű, hogy az adott ügykörben kinek mekkora tapasztalata van – mondta. Lehetséges persze öszszeállítani egy szakmai értékelési szempontrendszert, de ez szinte biztos, hogy vitatható lesz. Hasonló véleményen van Bánáti János, a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke is, ő szintén azt emelte ki: az ügyvédi szakma bizalmi jellegű, ezenkívül az ügyvédválasztás egyben arról is döntés, kinek ad ki az ember vagy a szervezet titkokat. Egyébként is problémás a versenyeztetés: egy építési vállalatnak például szemmel látható referenciái vannak – a jogi szolgáltatások esetében már maga a referencia is ügyvédi titok lehet. A legtöbb kérdőjel akörül van, miként biztosítható az átláthatóság, hiszen állami és önkormányzati forrásokat költenek el. A figyelmeztetésre, hogy így könynyebben juthatnak megrendeléshez a kormányhoz és az önkormányzatokhoz közel álló cégek, nehéz mit mondani, főleg most és itt – véli Bánáti. Bűrös optimistább, szerinte a szakmai hozzáértésnek nagyobb szerepe van, mint a politikai kötődésnek. Abban egyetértenek, hogy köztes megoldás elképzelhető, ki lehet dolgozni olyan szabályrendszert, amellyel a kamara biztosítja az átláthatóságot, de ehhez szükség van az állam nyitottságára is.
Az Országgyűlés a nyáron már módosította a közbeszerzési törvényt. A tervezet akkori eredeti formájában szintén szerepelt ez a változtatás, ám a végleges törvényszövegből már kimaradt. Hogy miért, és ezután két hónappal miért nyújtották be újra, arról az érintettek nem tudtak konkrétumot mondani. Annyi biztos, hogy az Európai Unió nem szól bele a szabályozásba. A törvénytervezetről a Közbeszerzések Tanácsa mindeddig nem alakított ki végleges álláspontot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.