A támogatás számításának alapján az adott vállalkozás január elsejei statisztikai állományi létszáma képezné, kivéve az egyszerűsített foglalkoztatás vagy alkalmi munka keretében foglalkoztatottakat. Támogatás jár ugyanakkor minden dolgozó után, akinek alapbére nem érte el a tavalyi év utolsó napján az idei bérminimumokat. Ebbe beletartozik mindenki, aki 2012. december 31-i állapot szerint a 98 ezer forintos minimálbérnél, illetve a 114 ezer forintos garantált bérminimumnál alacsonyabb alapbért kapott. A támogatás összege az alapbér emelésének hathavi összege, megnövelve a 27 százalékos szociális hozzájárulási adóval, és az 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulással, valamint KIVA adóalanyok esetén 16 százalékos béradóval. Ha egy munkavállaló esetében a munkabér kizárólag teljesítménybért takar, akkor teljesítménykövetelmények 100 százalékos teljesítése esetén járó havi munkabért kell figyelembe venni alapbér helyett – áll a javaslatban.
A támogatási igénynek nincs alsó határa, elbírálása pedig egyszerűsített formában történik, vagyis a kérelem formai ellenőrzése mellett tartalmilag annak ellenőrzésére van lehetőség, hogy a kötelező béremelés 6 havi költségének egy főre jutó összege nem lehet nagyobb 46 260 forintnál. A támogatást az érintett munkaadók egy összegben kapják majd meg. A kérelmezőknek ezzel elszámolási kötelezettségük is keletkezik, nyár végéig ezt is rendezni kell.
„A minisztérium által kidolgozott javaslat egyszerű, és megfelel a korábbi egyeztetéseknek” – véleményezte lapunknak az anyagot Rolek Ferenc. A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke ugyanakkor figyelmeztetett: „az emelést a munkaadóknak már a februári bérrel fizetniük kell, a támogatást viszont csak júniusban kapják meg. Ez átmeneti terhet jelent, de sokkal fontosabb, hogy végül megkapják a pénzt” – mondta el Rolek, aki összességében „teljesen elfogadhatónak” tartja a javaslatot. Hangsúlyozta: „enélkül a támogatás nélkül nem jöhetett volna létre a minimálbér-megállapodás, az érintett ágazatok nem bírták volna ki az emelést.”
Rolek szerint bár a második félévben már fizetni kell az emelés terheit, éves szinten így is feleannyi költség hárul a munkáltatókra. „Ha azonban elhúzódik a növekedés, az gondot jelenthet, hiszen jövőre már teljes egészében fizetniük kell a megnövelt bér költségeit az ágazatokban tevékenykedő munkáltatóknak” – tette hozzá.
Fontos, hogy a javaslat tartalmazza az utólagos elszámolást, nem fordulhat tehát elő, hogy egy munkáltató felveszi a támogatást, majd elbocsátja a dolgozót – emelte ki lapunknak Pataky Péter. Az MSZOSZ elnöke hozzátette: sajnálja, hogy a szakszervezeti javaslatokkal ellentétben a támogatáshoz nem társul továbbfoglalkoztatási kötelezettség, de a minimálbér-megállapodást, és a kompenzációt Pataky is „jó kompromisszumnak” nevezte.
A menetrend
Az NGM-javaslat szerint a költségvetési törvény módosítása kell ahhoz, hogy a kormány rendeletet adjon ki a támogatásról, a tárca ennek időpontját március első felére teszi. A rendelet hatályba lépésével kezdődhet a kérelmek elkészítése, és benyújtása, amelyre várhatóan május végéig lesz lehetőség. Az egyösszegű támogatás folyósítása folyamatosan történhet június végéig. A terv szerint az így megszerzett támogatással augusztus 31-ig kellene elszámolniuk a kérelmezőknek, amely adott esetben magában foglalhatja az átutalt összeg fel nem használt részének visszautalását is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.