Egy novemberi felmérés szerint a magyar háztartások átlagosan 43 ezer forintot szánnak karácsonyi kiadásokra idén, ebből 29 ezer forintot terveznek ajándékokra költeni. A lakosság többsége, 82 százaléka aktuális jövedelmét használja a karácsonyi költségek fedezéséhez, míg 35 százalékuknak korábbi megtakarításaihoz is hozzá kell nyúlnia. Hitelt mindössze a lakosság 5 százaléka venne fel. Egy kereső ember átlagosan 7 rokonát, ismerősét ajándékozza meg.
A különböző műszaki termékek népszerűsége töretlen a karácsonyi ajándékok listáján, különösen, ami a gyerekeket illeti. Hódítanak az interaktív játékok, az okostelefonok, az mp4 lejátszó, a tablet, de évek óta a karácsonyi toplistákon szerepel a LED televízió is. Az egyik legnagyobb online műszaki webáruház szerint az idei év slágerterméke lesz a bluetooth-os és wifis hangfal is.
Amelyik családban több gyerek van, különösen, ha kicsi köztük a korkülönbség, könnyen előfordulhat, hogy mindannyian épp ugyanarra vágynak. Ilyenkor a szülőknek dönteniük kell arról, hogy a fiatalok külön-külön azonos összegért vagy pedig közösen kapjanak egy nagyobb, értékesebb ajándékot. „Amikor a gyerekek tinédzser korba lépnek, már nem a plüssjáték, a sokadik kisautó, társasjáték, baba vagy zenélő-világító eszköz szerepel a kívánságlistájukon.
A nagyobbak már tisztában vannak azzal, hogy nem az angyalka hozza az ajándékot, hanem a szülők vásárolnak. A vágyott műszaki eszközök, interaktív játékok gyakran jóval drágábbak, mint amekkora összeget egy-egy gyerekre szánnának. Ilyenkor érdemes elbeszélgetni a tinikkel arról, hogy már ne az ajándékok darabszámát nézzék. A szülőknek érdemes a rokonok, családtagok felé jelezni, hogy milyen nagyobb meglepetésnek örülnének a gyerekek és azokat, ha tudják, közösen, együtt vegyék meg. ” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő zsűritagja.
Miről érdemes már az ünnepek előtt megállapodni? Ha vállaljuk, hogy például egy drága műszaki eszközt, például egy televíziót vásárolunk a gyerekszobába, akkor előre kiköthetjük, hogy a mellé már csak saját készítésű ajándék vagy jelképes összegű meglepetés fér bele. Ha például egy fejhallgatóra vágyik a gyerek, annak ára 4 ezertől akár 57 ezer forintig terjedhet. Ez esetben jelezhetjük, hogy a gyerek kérheti a kedvenc színében a fejhallgatót, de a márkát már mi választjuk ki.
A tinédzserek körében nagy népszerűségnek örvend az okostelefon is, ráadásul presztízs-kérdést is csinálnak belőle, az iskolában összehasonlítják egymással a készülékeiket, kinek mit tud a mobilja. Ha a karácsonyi ajándéklistán okostelefon szerepel, kérdezzük meg arról a gyereket, milyen funkciókat szeretne használni: chatelni akar, fényképezni vagy inkább játszani?
„Érdemes előre egyeztetni a kívánságlistát és átbeszélni a családnak, milyen szempontok mentén lehet kívánni. A tinédzser dönthessen az ajándék típusáról, a színről például, de érdemes tisztázni, hogy a márka kiválasztása és ezzel a termékre fordított összeg meghatározása már a felnőttek felelőssége, hiszen a család bevételét kell beosztani. Ha a fiatalok minden kívánságát teljesíteni szeretnék a szülők, könnyen előfordulhat, hogy hitel felvételére lesz szükségük” – mondta Horváth Magyary Nóra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.