A hagyományos játékkaszinók üzemeltetésére irányuló koncessziók megadására és az online kaszinójátékok szervezésére vonatkozó magyar szabályozás nem egyeztethető össze az uniós joggal, azok ugyanis hátrányosan megkülönböztető módon akadályozzák a más tagállamban letelepedett szerencsejáték-szervezőknek a magyar szerencsejáték-piachoz való hozzáférését – mondta ki a Sporting Odds kontra Magyar Állam perben a magyar bíróság előzetes kérdésére adott válaszában az Európai Bíróság szerdán.
A luxembourgi székhelyű uniós törvényszék továbbá megállapította azt is, hogy az a kettős szabályozás – hogy egyes szerencsejáték-típusok (ideértve a sportfogadást és a lóversenyfogadást) állami monopólium alá tartoznak, nem ütközik uniós jogba. Más szerencsejáték-típusokat (különösen a hagyományos és az online kaszinójátékokat) pedig a megfelelő engedéllyel rendelkező, magánszférához tartozó gazdasági szereplők is szervezhetnek.
A magyar szabályozás az online kaszinójáték szervezésére irányuló engedély megszerzésének lehetőségét kizárólag az e tagállam területén lévő játékkaszinót koncesszió alapján üzemeltető gazdasági szereplők számára tartja fenn, ami viszont hátrányosan megkülönböztető jellegű korlátozásnak minősül.
Vagyis a szolgáltatásnyújtás szabadságának radikális korlátozása nem igazolható a magyar kormány által hivatkozott közrendi és közegészségügyi célokkal, mivel azok kevésbé korlátozó intézkedésekkel is elérhetők lennének. Azon kérdést illetően, hogy Magyarország hátrányos megkülönböztetés nélkül biztosítja-e, hogy a gazdasági szereplők teljesíthessék az online kaszinójátékok szervezésére irányuló engedély megszerezhetőségének előfeltételét, a bíróság saját korábbi (Unibet) ítéletére hivatkozott. Ebben már megállapította az online szerencsejátékok szervezését lehetővé tévő koncessziós szerződésekhez való hozzáférésre vonatkozó magyar szabályozás jogellenességét.
Az Európai Bíróság végül emlékeztetett, hogy jóllehet a magyar jog biztosítja a koncessziós szerződések megkötésére irányuló pályázatok kiírásának lehetőségét, de még nem írtak ki ilyet Magyarországon. Továbbá azon feltétel, amely szerint a „megbízható” szerencsejáték-szervezőnek – akivel az állam a magyar jog értelmében koncessziós pályázat hiányában is köthet koncessziós szerződéseket – legalább tíz éven keresztül kell előzetesen szerencsejáték szervezésére irányuló tevékenységet folytatnia Magyarországon, eltérő bánásmódnak minősül. E követelmény ugyanis hátrányosabb helyzetbe hozza a más tagállamokban letelepedett szerencsejáték-szervezőket a belföldi gazdasági szereplőkhöz képest, akik könnyebben teljesíthetik e feltételt.
Az adóhatóság még 2016-ban megállapította, hogy a Nagy-Britanniában online szerencsejátékok szervezésére vonatkozó engedéllyel rendelkező Sporting Odds szolgáltatásokat nyújtott hazánkban, azonban nem rendelkezett a magyar jogszabályokban koncesszióval és engedéllyel. A jogsértésért az adóhatóság egy határozat útján bírságot szabott ki, amelyet viszont a cég a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság előtt megtámadott. Ezután a magyar bíróság, mivel a per uniós jogot érintett, kérdést intézett az Európai Bírósághoz, hogy a hagyományos és az online kaszinójátékok szervezésére vonatkozó magyar szabályok összeegyeztethetők-e a szolgáltatásnyújtás szabadságának uniós elvével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.