Fontolóra veszi egy fizetős verzió bevezetését a Facebook,
ugyanakkor abban hisz, hogy a hirdetésekre épülő jelenlegi üzleti modell az optimális megoldás a cég számára – jelentette ki a Verge információi szerint Mark Zuckerberg, amikor tanúvallomást tett egy szenátori bizottság előtt. A vállalat vezérigazgatójának azért kellett megjelennie az Egyesült Államok törvényhozó testülete előtt, mert a közösségi oldal adatkezelési botrányba keveredett. A Cambridge Analytica politikai elemző és tanácsadó cég 87 millió felhasználó adataihoz fért hozzá. A megszerzett információk alapján kialakított célzott kampánystratégia három amerikai államban billenthette át Donald Trump javára a mérleg nyelvét a 2016-os elnökválasztáson.
A hirdetésmentes Facebook ötlete biceg – hívta fel a figyelmet az Apple társalapítója, Steve Wozniak az USA Todaynek nyilatkozva. „Gyanítom, hogy ez csak egy szinttel nagyobb garanciát jelentene” – vélekedett, és felvetette, hogy hirdetésmentességtől függetlenül is gyűjthetne adatokat felhasználóiról a közösségi oldal. A fizetős koncepciót ráadásul nem is tartja igazán reális elképzelésnek. „Ki mondaná, hogy tényleg pénzt ad ki a Facebook-szolgáltatásra, amikor elérhető az e-mail és egyéb internetes oldalak?” – mondta.
A Facebook bevétele 2017-ben 47 százalékkal ugrott meg éves viszonyításban, 40 milliárd 653 millió dollárra. A Statista szerint pedig 2018 januárjában 2 milliárd 167 millió főt számlált aktív felhasználói adatbázisa. Bár Zuckerberg úgy nyilatkozott, hogy mindig is lesz egy ingyenes verziója a közösségi oldalnak, ha mégis teljes mértékben átállnának a fizetős szolgáltatási konstrukcióra, a jelenlegi adatokat figyelembe véve a felhasználók több mint 18 dolláros éves díjjal számolhatnának.
Valószínűsíthető azonban, hogy emiatt sokan inkább törölnék magukat az oldalról. Már a mostani adatkezelési botrány nyomán is létrejött egy mozgalom, amely arra buzdítja a felhasználókat, hogy töröljék Facebook-profiljukat. Zuckerberg azt állítja, hogy nem tapasztaltak drámai esést a felhasználók számában.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.