Számos nonprofit szervezet segíthet az állampolgároknak a pénzügyi tudatosság fejlesztésében – ők korábbi tapasztalataik, eddigi munkájuk alapján napi kapcsolatban vannak a monetáris területen fogyasztóként jelen levőkkel, ráadásul kivívták az érintett ügyfelek bizalmát.
Munkájukra pedig szükség van, hisz a pénzügyi közvetítőrendszer ma már lényegében közműként szolgálja a társadalmat
– indokolta Balogh László, a Pénzügyminisztérium pénzügypolitikáért felelős államtitkára azt, hogy miért írnak ki hamarosan a Pénzügyi tudatosság kormánystratégia keretében pályázatokat ezen a területen.
Szabó József Attila, az MNB-n belül működő Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ (PFK) főosztályvezetője arról számolt be, hogy
Az irodák az elmúlt két és fél évben 30 ezer ügyfelet tudtak kiszolgálni, ám Szabó József Attila szerint a működtetésre kiírt és a napokban lezárult közbeszerzési eljárás során a jelentkező civil szervezeteknek feladatul szabták, hogy az irodák még több kiszállást megvalósítva közelebb legyenek a fogyasztókhoz.
Balogh László szerint a nemzeti stratégia célja, hogy emelje a fogyasztók önérvényesítő képességét. Ehhez ismeretek és önbizalom kell – hangsúlyozta. Más területeken is van példa rossz döntésre, de egy kényelmetlen cipő okozta probléma össze sem hasonlítható egy akár évtizedekre kiható jelzáloghitellel. Ha a családok a pénzügyi ismereteik és döntési magabiztosságuk révén jobb döntéseket tudnak hozni, az makroszinten a nemzetgazdaságot erősíti. A helyettes államtitkár által használt kifejezéssel élve, a pénztudatosság ráadásul növeli a vállalkozókedvet, ez szintén erősítheti a gazdaságot.
Ma a legtöbb családban hiányzik az előrelátás és a tudatos tervezés, a fogyasztók ismeretek hiányában nem ismerik fel vagy – épp a korábbi negatív tapasztalatok miatt – kifejezetten kerülik a kockázatokat. További gond, hogy a többség nem hasonlítja össze a különböző lehetőségeket.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.