BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Többet költöttünk internetre, mint kultúrára

Nem költöttünk annyit színházra, mozira, kiállításra, mint internetre – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Magyarország 2018 című évkönyvéből. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem is „kulturálódunk” annyit. Az adatokat érdemes több aspektusból is megvizsgálni, ugyanis nem biztos, hogy az internethasználat növekedése a kultúra iránti vágy csökkenésével jár.

A költségvetés kulturális kiadásai 2017-ben 383,7 milliárd forintot tettek ki, a GDP 1 százalékát. Ezen kiadások összege 4,9 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, a GDP-hez viszonyított aránya az előző évihez hasonló (0,97 százalék) volt, hívta fel a figyelmet a KSH. A háztartás-statisztika fogyasztásra vonatkozó adatai szerint az egy főre jutó havi átlagos összes kiadás 2010 és 2017 között 43 százalékkal 92,2 ezer forintra emelkedett. Ebből havi szinten

  • kultúrára, szórakozásra 6187 forintot,
  • hírközlésre 6544 forintot
  • költöttünk 2017-ben.

    A KSH kutatásából kiderült, hogy a vizsgált időszakban

    a háztartások összes kiadásuk egyre kisebb hányadát fordították kultúrára, szórakozásra. 2010-ben 7,8, 2017-ben már csak 6,7 százalékát.

    A hírközlésre fordított kiadások aránya 0,1 százalékponttal, 7,1 százalékra csökkent 2016-ról 2017-re. A statisztikai hivatal itt megjegyzi, hogy 2010 és 2016 között a hírközlés és a kultúra, valamint a szórakozás árai minden évben emelkedést mutattak, 2017-ben pedig a hírközlés ára csökkent, a kultúra és szórakozásé viszont nőtt.

    Megjegyzik, hogy a jövedelemszint jelentősen befolyásolja a kiadások mértékét: a két szélső jövedelmi tized

  • kultúrára és szórakozásra fordított kiadásai közti különbség tizenegyszeres,
  • az internet-előfizetést, mobiltelefon díját, illetve a készülékek vásárlását is magában foglaló hírközlés esetében ötszörös volt.
  • Fotó: Pixabay

    A háztartások típusa szerint is jelentősek az eltérések: 2017-ben a havi egy főre jutó, kultúrára, szórakozásra fordított összeg a gyermek nélküli háztartásokban átlagosan 7128, a gyermekes háztartásokban 5175 forint volt. Egyénenként hírközlésre a gyermek nélküli háztartásokban átlagosan havi 8034, gyermekes háztartásokban 4944 forintot fordított.

    Uniós összesítés – így látta az Eurostat

    A KSH mellett az Eurostat is közzétett nemrég egy adatsort 2017-re vonatkozólag. Az Európai Unió statisztikai hivatalának kutatásából arra derül fény, hogy Skandináviához mérten igen, de az uniós átlaghoz (8,5 százalék) képest nem jelentősen kevesebb, amennyit rekreációra és kultúrára költünk a magunk 7,4 százalékával. Az északi országok (Norvégia és Dánia is 11,5 százalék) bőven elhúznak a többi tagállamtól, a sereghajtók Görögország (4,6 százalék) és Románia (5,8 százalék). Összegzésük szerint a magyarok a fizetésük legnagyobb részét a háztartásra költik, a legkevesebbet az egészségügyre fordított kiadások képzik.

    Nem választják szét

    A KSH definíciója szerint a szabadidő eltöltésének lehetséges módjai közé tartozik a kulturális rendezvények látogatása, az olvasás, a sportolási lehetőségek. Fontos megjegyezni, hogy a fogyasztásunkban 2000 után érzékelhető változás ment végbe, nőttek a reáljövedelmek, és új kommunikációs technikák is egyre nagyobb teret hódítottak. A hagyományos kultúra átalakult formában megjelent az interneten is.

    Tagadhatatlan, hogy társadalmi változásokat idézett elő, de manapság a monitor előtt ülve ugyanúgy részünk lehet hasonlóan minőségi és tartalmas szórakozásban, szellemi feltöltődésben, mint ha elmennénk egy kiállításra, vagy színházba.

    Elég csak arra gondolni, hogy egy-egy megnyitót, premiert, zenei előadást a 21. század embere élőben követhet a neten, interaktív lehet.

    Ha mégis „kinéznénk” a városba

    A UBS felmérése nyomán a VG-online is foglalkozott vele, hogy jelentős eltérés mutatkozik a városok között egy-egy program költségeinek tekintetében.

     

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.