Míg korábban a cégek csak tervezték a digitális átalakulás nyújtotta lehetőségek minél jobb kiaknázását, addig a járvány okozta lezárás időszakában mindezek kulcskérdéssé és azonnal megoldandó feladatokká váltak – állapította meg egy tanulmány.
Radikális és gyors változást hozott a vállalatok digitalizációhoz való viszonyulásában a koronavírus-járvány – állapítja meg a Liferay 2020 Review, 2021 Outlook című tanulmánya.
„Az elkészült tanulmány rámutatott arra, hogy vállalatvezetők a technológiai fejlesztésekben látják az üzleti folyamataik stabilizálását, amellett, hogy nagy hangsúlyt kell fektetniük az ügyfél- és a munkáltatói élmény javítására is.
Továbbá felismerték, hogy olyan rugalmas technológiai és szervezeti modellek kialakítására van szükségük, amellyel könnyebben átvészelhető a járvány által kikényszerített digitális átalakulás” – mondta a cég mai háttérbeszélgetésén Balogh Zsolt, a Liferay közép- és kelet-európai régiójának vezetője.
Balogh Zsolt szerint a Liferay – digitalizációval foglalkozó cégként – úgy élte meg a pandémia hatását, hogy míg korábban egyfajta extra értéket jelentett, ha valaki üzleti hasznosulásból foglalkozott a digitalizációval, addig a Covid-19 hullámai után szinte az életképesség feltétele lett, ahol a minőségi ügyfélélmény vált az elsődleges megkülönböztető jeggyé a versenyképességnél. Hozzátette: a tanulmány szerint, míg korábban az ágazati szereplők csupán tervezték például a távoktatás, vagy távmunka kialakítását, az online vásárlási lehetőségeket, az új online pénzügyi szolgáltatásokat, az egészségügy digitalizációját, az online ételrendelések kiterjesztését, addig a járvány okozta lezárás időszakában mindezek kulcskérdéssé és azonnal megoldandó feladatokká váltak.
A tanulmány szerint a pénzügyi és biztosítási iparágat előnyére formálta a pandémia: miközben például 2020-ban Magyarországon mindössze 19 százalék volt a bankfiókban megfordult ügyfelek aránya a 2018-as 55 százalékhoz képest, a több kommunikációs csatornát összekapcsoló – úgynevezett omnichannel – ügyfelek aránya 46 százalékra, a digitális ügyfelek aránya pedig mintegy 36 százalékra nőtt a korábbi 25-ről.
Az egyik nagy nyertese a pandémiás időszaknak az online kereskedelmi iparág, miután 2020. első félévének online forgalma 34,8 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos időszakát, elérve a bruttó 355,1 milliárd forintos szintet. A járvány következtében leginkább az online FMCG, azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek szektora tudott bővülni. Az egészségügyben viszont nem alakult ilyen jól a helyzet:
míg egyes szektorok, mint a szolgáltató, a kereskedelmi, a pénzügyi szektor vagy a média előrébb járnak a digitalizációban, addig az egészségügy fejlődése jelentősen elmaradt.
„Annak ellenére alakult ez így, hogy a világ összes adatforgalmának mintegy 30 százalékát az egészségügy generálja” – emelte ki Balogh Zsolt. Hozzátette, hogy – más iparágaktól eltérően – a legtöbb egészségügyi rendszerben nem tapasztalható értékalapú verseny az egyes szolgáltatók között, és a betegeknek nincsen lehetőségük az egyes intézmények között az eredményességük alapján szelektálni. Azonban az egészségügyi adataink megfelelő gyűjtése és célzott elemzése óriási előnyökhöz juttathatná az egészségügyi szereplőket a betegségek diagnosztikájában, a megelőzésben és a kezelésekben is.
A 2021-re vonatkozó várakozások kapcsán elhangzott: a digitalizációban várhatóan a felhőalapú szolgáltatások kerülnek egyre inkább előtérbe, mert így nem a vállalatnak kell majd biztosítania a hardvert és az adatbiztonságot.
Úgy gondolom, hogy a jövőben az állami cégek lesznek a legnagyobb ügyfelek, akik bekapcsolódnak majd a digitalizációba
– tette hozzá Balogh Zsolt.
Ami pedig az egyes ágazatokat illeti, a pénzügyi szolgáltatóknak 25-50 százalékkal kell csökkenteniük a kiadásaikat az elkövetkező 3-5 évben, hogy megőrizzék versenyképességüket. Ezt leginkább hatékonyság-növeléssel, digitalizációval és organizációs átalakításokkal tudják megtenni, a hagyományos létszám leépítéssel ellentétben.
A kereskedelemben az elsődleges meghatározó szempont az ügyfélélmény lesz. Balogh Zsolt úgy véli, hogy a járvány csillapodása után sem fordulnak el a vevők az online platformokon történő vásárlásoktól, de lehetséges, hogy valamiféle hibrid megoldásokat választanak majd. Az egészségügyben pedig a digitális átalakulásnak nem csak technológiáról kell szólnia, hanem a változás menedzsmentről, amely lehetővé teszi a egészségügyi szolgáltatások hatékonyságának növelését, az önkiszolgálás lehetőségének megteremtését a betegeknek és az egészségügyi dolgozóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.