BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási sztrájkba kezdenek a hajdú-bihari buszsofőrök, több ezer busz nem fog elindulni

A szakszervezet nem tudott megegyezni a munkáltatóval, ezért kétnapos sztrájkba kezdenek a buszsofőrök.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) kétnapos sztrájkot hirdetett meg december 10-re és 11-re, mivel a Volánbusz nem adott bérfejlesztési ajánlatot a szakszervezet bérkövetelésére. Idáig nem született megállapodás a közlekedési vállalattal. A szakszervezet 25 százalékos keresetfejlesztési igényt fogalmazott meg a társaság felé – írja a HAON.

20230727 Miskolc 

A vármegyében 
új Credobusok állnak forgalomba.  A jelentős nagyságrendű fejlesztésnek köszönhetően a vármegye flottájának csaknem 10 százaléka megújult, a 
csuklós állomány átlagéletkora 11,4 évről 3,2 évre csökkent, jelentette be a 
Volánbusz Zrt. ünnepélyes keretek között, sajtónyilvános eseményen. 

Fotó: Bujdos Tibor BT
Észak-Magyarország20230727 Miskolc A vármegyében új Credobusok állnak forgalomba.  A jelentős nagyságrendű fejlesztésnek köszönhetően a vármegye flottájának csaknem 10 százaléka megújult, a csuklós állomány átlagéletkora 11,4 évről 3,2 évre csökkent, jelentette be a Volánbusz Zrt. ünnepélyes keretek között, sajtónyilvános eseményen. Fotó: Bujdos Tibor BTÉszak-Magyarország
Fotó: Bujdos Tibor

A két nap alatt országosan csaknem 22 ezer járatot érinthet a dolgozói sztrájk, főként a hétfői leállás lehet kritikus, ekkor több mint 19 ezer járat nem fog elindulni a tervek szerint. A Hajdú Online a SZAKSZ elnökét, Dobi Istvánt arról kérdezte, mennyi járatot, illetve munkavállalót érint a sztrájk Hajdú-Biharban. Tekintettel a jelentős számra, az elnök vármegyei lebontást ugyan nem tudott közölni, azonban a régiós adatokat a rendelkezésünkre bocsátotta.

Ez alapján 

várhatóan vasárnap 527, hétfőn pedig 3367 járat fog kimaradni az észak-keleti régióban, ami Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyét érinti.

Ez Dobi István szerint mindössze egy valószínűsíthető adat, a konkrét számok annak tükrében változhatnak, hogy hányan veszik fel mégis a munkát a két napban.

A szakszervezetek által megfogalmazott összeg 70 és 100 milliárd forint közé tehető, ami értelemszerűen jelentős forrást igényel. Az elnök szerint a bértárgyalásokat a munkáltató a jövő évre szeretné áttenni, azonban a kétnapos sztrájkot nagy figyelemmel fogják kísérni. Ha a ugyanis a munkabeszüntetés nem lesz hatásos, nem várható változás.

Nem hagyhatjuk cserben a tagjainkat, akik aktívan részt vesznek a sztrájkban, ezért, ha a mostani eredménytelen lesz, azzal kezdjük az évet, hogy január 7–8-ára újabb sztrájkot hirdetünk. Ebben az esetben a forgatókönyv ugyanezt a menetrendet fogja követni

– mondta Dobi István. Az elnök hozzátette, az elégséges szolgáltatást a jogszabályoknak megfelelően akkor is teljesíteni fogják, vagyis attól senkinek nem kell tartania, hogy nem fog eljutni a munkahelyére, az iskolába vagy a kórházba, vagy éppen nem tud hazaérni a lakóhelyére. Az elégséges szolgáltatás azt takarja, hogy három járatpárt kell biztosítani egy-egy településre a sztrájkidő alatt is. Ezt hivatásforgalomnak nevezi a szakma, amelyet minimális vagy semmilyen korlátozás nem érint.

Ennek ellenére jelentősnek nevezhető a leállás, hiszen csak a hétfői napon országosan a 42 ezer járatból közel 20 ezer kimarad.

Dobi István szerint a jelenlegi helyzetet amiatt is érdemes kihasználni a munkavállalóknak, mert a buszvezetők körében óriási a munkaerőhiány, a sofőrök fáradtak, az éves túlórakeret pedig már most ki van használva. A korfa magas, az elkövetkező években számos sofőr nyugdíjba megy, míg az utánpótlás kevés, mert a fiatalok nem vállalják ezt a munkát, mivel nem bírják a terhelést és a konfrontációt az utasokkal, továbbá az ünnepek idején sem szeretnének dolgozni. Az elnök hangsúlyozta, buszvezetőnek lenni szolgálat, fegyelmezett embert igénylő munka. 

2023. december elsejétől közös vezérigazgató és egyesített igazgatóság irányítja a két nagy, személyszállítással foglalkozó közszolgáltató vállalat, a MÁV-Start és a Volánbusz tevékenységét. Az egységes irányítású két társaság közös vezérigazgatójának Mosóczi Lászlót, a MÁV-Start vezérigazgatóját kérte fel a közgyűlés.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.