Legalább féltucatnyi két- vagy többoldalú védelmi megállapodást kötöttek NATO-tagállamok az Egyesült Államokkal az utóbbi időben. Adódik a kérdés, hogy van-e értelmük az ilyesfajta kétoldalú egyezményeknek, kvázi ráduplázásnak. Nem értéktelenítik-e el így az Észak-atlanti Szerződés Szervezetét, a nyugati országok működő és dinamikusan terjeszkedő védelmi szervét? A Politico amerikai kiadása szerint a különmegállapodások lényegében amerikai csapatok az adott ország(ok)ban való állomásoztatásának elérését, az egyfajta pótlólagos biztonsági garanciát célozzák. A NATO 31 tagországának alig több mint a felében állomásoznak állandó jelleggel amerikai egységek. Ez egyben az USA hadseregének hatalmas mennyiségi és minőségi fölényét, a „maradék NATO” védelmi képességeit is megkérdőjelezi.
Ukrajna hatalmas vízválasztóként, sőt még az aranyat a többi kevésbé értékes fémtől megkülönböztető választóvízként is szolgált. Igazolta a kiváló NATO-fegyverek erényeit (Patriot, NASAMS légvédelmi rendszerek), avagy gyengéit (német, francia, angol tankok, MBT-k a „keleti” harctéren). Amit nem tudott lemérni, az a NATO-erők együttműködési képessége éles harci helyzetekben. Ám az óvatosság munkálkodik azokban a NATO-tagokban, amelyekben nincsenek amerikai katonai egységek, noha Oroszország több ízben jelezte: nem támadja meg a NATO-t. De az ilyen jellegű moszkvai bejelentésekkel szemben is indokolt az óvatosság.
Pedig a transzatlanti katonai szervezet a fennállása óta példásan teljesített. És az utóbbi negyedszázadban kiváltképpen jeleskedett, kiterjesztve befolyását kelet felé, gyakorlatilag valamennyi egykori Varsói Szerződés-tagot bevonzva. Magyarország a csehekkel és a lengyelekkel együtt a csatlakozás legelső lépcsőjéhez (1999) tartozott. Most már a NATO-befolyás keleti határa Európában a balti hármak–Ukrajna–Törökország–Grúzia–Örményország, de a közép-ázsiai öt „sztan”-végű állam sem ellenségesen viszonyul az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez. Mongólia és a NATO között 2005-ben kezdődött meg a kapcsolatépítés, jelenleg az egyéni partnerségi, IPAP-kapcsolati szintű együttműködésnél tartanak.
A NATO alapszerződésének 10. cikkelye szerint csak az európai államok válhatnak taggá az Észak-atlanti Szerződés Szervezetében – kivétel Kanada és az USA, a két nem európai alapító tag.
Mindez nem gátolja meg a NATO-t globális jelenléte kiépítésében, amelyet az NCI Agency fog össze. Néhány intézményes regionális struktúra, amely NATO és nyugati nemzetbiztonsági érdekeket szolgál:
Ezeket a szervezeteket a NATO Partners Network (NPN – NATO Partnerek Hálózata) kapcsolja össze, amely a NATO szívének tekintett SHAPE (az Európai Szövetségesek Főparancsnoksága) központban működik, Mons városában. A NATO egyik legfontosabb szervezete a Nukleáris Tervező Csoport (Nuclear Planning Group – NPG), amelyben konzultációs jelleggel valamennyi tagország részt vesz. A csoportot a NATO főtitkára vezeti, a nukleáris fegyverekkel kapcsolatos lépések, döntések a szervezet legjobban őrzött titkai közé tartoznak. Az erre vonatkozó NATO-dokumentum szerint Franciaország (az EU egyetlen atomhatalma) nem vesz részt az NPG munkájában, noha 2009 óta Párizs egészében véve ismét bekapcsolódik a NATO-tevékenységbe.
A keleti irányú befolyásépítés 2017-ben vált érezhetőbbé, a körülbelül zászlóalj (700-800 katona) erősségű előretolt jelenlétű (forward presence) NATO Harccsoportok (NATO Battle Groups – BG) megalakításával. A múlt évi decemberi helyzet szerint nyolc előretolt állomásoztatású harccsoport tevékenykedik. A magyarok vezetésével Horvátország, Törökország, Olaszország és az Egyesült Államok katonáival működik a 3. Harccsoport. Ez az egyetlen harccsoport, amelyben a vendéglátó ország (host nation) és a keretadó ország (framework nation) ugyanaz: Magyarország.
Még nem látni pontosan, miként zárul le az oroszországi támadó és a megtámadott Ukrajna háborúja. Ez idő szerint a kompromisszumos megoldás látszik a legvalószínűbbnek, amelyben Moszkva „biztonsági garanciákat”, esetleg ukrán területen egy legalább száz kilométer széles ütközőzónát követelhet. Kijev ezt mereven elutasítja, a fegyverszünet, majd a békekötés alapfeltételeként az 1991-ben, a Szovjetunió felbomlásakor kialakult önálló ukrán államhatárok – beleértve a Krím félszigetet – mögé való oroszországi visszavonulást támasztja. Ennek a realitását több ország megkérdőjelezi, de a 2024-es év valószínűleg áttörést hoz – hogy milyen irányban, az még nyitott kérdés. Nem vitás, hogy a NATO ebben a folyamatban is döntő szerepet játszik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.