Hétfőtől ismét lehet pályázni elektromos gépkocsi beszerzésének támogatására, miután a kormányzat újranyitotta az augusztus végén lezárt kiírást. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium kezdeményezése értelmében a támogatást magánszemélyek és jogi személyek használhatják fel tisztán elektromos személygépkocsik, legfeljebb 3,5 tonna össztömegű tisztán elektromos tehergépkocsik és áruszállításra tervezett kvadok vásárlására. A támogatás mértéke a bruttó eladási ár 21 százaléka, legfeljebb 1,5 millió forint.
Ugron Gáspár Gábor, a pályázat lebonyolításáért felelős e-Mobi Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, hogy hétfő délig már ötven körüli regisztráció érkezett be. A frissen megjelent felhívásról elmondta, hogy három fontos fejlemény is van benne a korábbihoz képest:
egyszerűsítették a pályázati feltételrendszert, az utófinanszírozást előfinanszírozásra cserélték, és a támogatható jármű értékhatárát 15-ről 20 millió forintra emelték meg.
A dokumentáció benyújtása, amely eddigi postai úton zajlott, most egy egységes elektronikus portálon történik, jelentősen felgyorsítva az elbírálási folyamatot.
A hiánypótlásokkal együtt az ügyintézés mintegy kétszáz napig tartott, a várakozásaink szerint ez jóval rövidebb is lehet
– emelte ki Ugron Gáspár Gábor.
Az előfinanszírozással a gépjármű vételárának kifizetésekor rendelkezésre áll majd a kormányzati forrás, vagyis megszűnik az a probléma, hogy csupán a jármű tulajdonba vétele után érkezik meg az állami támogatás. Az értékhatár megemelése mögött az az indok húzódik meg, hogy a gyártók egyre nagyobb hatótávú elektromos autókat dobnak piacra egyre magasabb áron. A húszmilliós küszöbbel gyakorlatilag az összes tisztán elektromos gépjárműre lehívható lesz a kormányzati támogatás, a luxusjárművekre azonban továbbra sem terjesztik ki a programot.
A pályázati keret hárommilliárd forint, amelyre az összeg kimerüléséig lehet jelentkezni. Ha az előirányzat elfogy – ahogy korábban is volt erre példa –, az összeg tovább emelhető. Arra a kérdésre, hogy a kormányzat kezdeményezése hogyan hathat az e-mobilitás megerősödésére Magyarországon, Ugron Gáspár Gábor elmondta, hogy az idei első negyedévben megduplázódott a tisztán elektromos autókra beadott pályázatok száma éves bázison, a kereslet tehát ugrásszerűen nő.
Autóvásárlási boom jellemzően tavasszal és ősszel szokott lenni, az e-Mobil ezzel kalkulálva novemberre várja az elektromos járművek iránti igény további fokozódását.
A globális trend azt mutatja, hogy az újonnan eladott személyautók alig 1-2 százaléka elektromos üzemű (Kínában, az Egyesült Államokban, Hollandiában, Norvégiában ez az arány nagyobb). Itthon hasonló a helyzet: a belügyi nyilvántartások szerint mintegy nyolcezer zöld rendszámos autó fut a magyar utakon, ezek valamivel kevesebb, mint fele tisztán elektromos meghajtású. Tavaly 120 ezer új gépjárművet értékesítettek a hazai piacon.
Ugron Gáspár Gábor piaci előrejelzésekre hivatkozva úgy nyilatkozott, hogy a magyarországi autók 9-10 százaléka lehet elektromos a következő évtized végére.
Ezzel összefüggésben fontos kérdés a töltőhálózat kiépítése is. Országszerte mintegy 400 e-állomás működik, számuk az év végére elérheti a 600-at, jövő nyárra pedig a 800-at.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.