A kontinentális Európában megnőtt az állami tulajdon a légiszállítókban. A brit és az amerikai cégek azonban jellemzően e nélkül vészelték át a válságot, ami rugalmasabb piaci viselkedést tesz számukra lehetővé – írja a Figyelő.
A korábban állami tulajdonban lévő légiszállítókat jó húsz évvel ezelőtt sorra kezdték el privatizálni, a pandémia azonban radikálisan visszafordította a folyamatot – euró milliárdokkal siettek a bajba került légitársaságok megmentésére.
A francia kormány például 30 százalékra növelte tulajdonrészét az Air France-KLM-ben. Berlin 20 százalékos tulajdonrészt szerzett a Lufthansában, az olasz állam pedig immár 100 százalékban tulajdonolja az Alitaliát. Az európai államok összesen 20 milliárd euróval segítették ki a bajba jutott légicégeket, stratégiai szempontok alapján döntöttek úgy, hogy túl fontosak ahhoz, hogy csődbe kerüljenek.
A konkurencia – többnyire a fapadosok – szerint azonban ezek jogosulatlan, versenyellenes támogatásoknak minősülnek és sorra támadják meg az államok tőkeemeléseit a bíróságon.
A leghevesebb kritikusok egyike az amúgy is szókimondásáról ismert Michael O’Leary, a Ryanair ír vezérigazgatója, aki 16 különböző pert indított ez ügyben. O’Leary szerint a nemzeti légitársaságok – az Air France-szal példálózott – soha nem lesznek olyan helyzetben, hogy visszafizessék a kölcsönt az államnak, így a beléjük öntött eurómilliárdok csak arra jók, hogy korlátozzák a piaci versenyt. “Nekünk meg ezekkel az állami segély-drogtól függőkkel kell versenyeznünk”. A Ryanair a megindított perekből ezidáig ötöt elvesztett, a vezérigazgató azonban a Financial Timesnak nyilatkozva bizakodásának adott hangot: majd a fellebviteli bíróság nekik ad igazat.
A kontinentális Európával szemben a britek és az amerikaiak a válság enyhülésével párhuzamosan csökkentették az állami támogatásokat. Jellemző az angolszász vállalati kultúrára, hogy maguk a cégek is örültek ennek.
Amikor túl leszünk ezen az egészen, hihetetlenül felszabadító érzés lesz azoknak a cégeknek, amelyeknek nem ül a nyakában az állam, hogy fürgék, agilisek maradhatnak és folytathatják a válság előtti pályát
– nyilatkozta Shai Weiss, a Virgin Atlantic vezérigazgatója. A cég tavaly visszautasította a brit állami mentőövet és saját erőből emelt tőkét.
Az eltérő vállalati kultúrán túl persze stratégiai megfontolások is álltak a kontinentális államok kormányainak beavatkozása mögött. Martin Vial, a francia állami vagyonkezelő vezérigazgatója szerint „biztosnak kellett lennünk abban, hogy ezen országok legfontosabb vállalatai nem esnek ragadozók áldozatául, hiszen a válság nyilvánvalóan megnyitott ilyen lehetőségeket”. Vial arra célzott, hogy a meggyengül európai légiszállítók könnyű prédául szolgálhattak volna a tőkeerős amerikai és kínai vállalatoknak.
Olaszországban az állam tavaly szerzett teljes tulajdonrészt az Alitaliában. A tervek szerint az adósságoktól terhelt céget teljesen átalakítják és új néven, (ITA) próbálják meg nem ugyanazokat a hibákat elkövetni, mint régen. Mario Draghi olasz miniszterelnök ugyan sajnálkozott a patinás márkanév eltűnése miatt, de egyben reményét is kifejezte azzal kapcsolatban, hogy az új brand megáll majd a saját lábán, állami támogatás nélkül is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.