A tervek szerint az idén írják ki a 71-es vasútvonal felújításának közbeszerzési pályázatát. A fejlesztendő Rákospalota-Újpest és Vác közötti vonalnak két olyan szakasza lenne, amelyen óránként 100 vagy 120 kilométeres sebességgel haladhatnának a vonatok, mégpedig az M0-s és a Fót közötti, illetve a Csomád és Veresegyház közötti részen. Lenne egy 100 kilométeres és két 80 vagy 100 kilométeres szakasz is, a többi ennél lassabb.
Pénzt uniós forrásból remél a beruházáshoz a Nemzeti Közlekedési Központ (NKK), amely a Rákospalota-Újpest vasútállomásról három tervező látványterét tette közzé. A Rákospalota-Újpest–Vácrátót–Vác közötti 39 kilométer hosszú vasútvonal felújításának megtervezésére 2021 júliusában a Főmterv Zrt. kapott 3,13 milliárd forintos megbízást.
A felújítandó vonalakat képessé kell tenni arra, hogy rajtuk a személyvonatok akár sűrített, 15 perces követéssel, az elővárosi zónázó vonatok pedig 20 percenként indulhassanak.
Ezen belül a Budapest és Veresegyház közötti belső szakaszon csúcsidőben irányonként négy személyvonat és két zónázó vonat közlekedne, tehát itt minden megállóhelyről teljesülne az óránként négyvonatos kínálat – erről korábban az azóta megszűnt Budapesti Fejlesztési Központ számolt be.
A 71-es vonal felújítása a beruházás a budapesti agglomerációs stratégia része. A tervek már rendelkeznek érvényes környezetvédelmi engedéllyel, sőt, már az engedély módosításával is. Az engedély azonban csak akkor válik érvényessé, ha megszűnnek az azt kizáró okok, ugyanis a terv egyelőre nem minden ponton illeszkedik a beruházásban érintett városok és községek településrendezési tervéhez. Ezért például Veresegyházon és a szomszédos Erdőkertesen – de vélhetőleg már máshol is – már terítéken van a helyi tervek módosítása, hogy majd „elférjen” a jelenlegi egy mellé lefektetendő második vágány, illetve hogy javuljon a vonatmegállók helyi közlekedési összeköttetése. (A 71-es vonal közúti kapcsolatainak fejlesztése nemcsak e két településen kerül terítékre, hanem része a teljes projektnek.) Kap egy második vágányt egyébként a Vácrátót és Vác-Alsóváros közötti szakasz is. A még nem tudni, mikor induló kivitelezés révén megváltozna egyes vasútmegállók környezete is.
A vácrátóti megálló közelében például kialakítanak egy új katonai-polgári rakodót a „katonai mobilitási igények” miatt, Rákospalota-Újpesten pedig helyhiány miatt megszűnik az állomás tehervonat-félreállító funkciója.
(Félreállító vágányok ehelyett a 70-es vonalon létesülnek, először öt, később esetleg még kettő.) Megszűnik az Alagimajor megálló, és nem lesz utasforgalom a vácrátóti megállóban – amely amúgy is jóval a településen kívül van –, viszont kap egy megállót a veresegyházi medveotthon. Rákospalota-Újpest, Váchartyán és Veresegyház vasútállomását és környezetét felújítják, hét másikat lebontanak, és újat építenek helyettük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.