BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Negyven éve szolgáltat vasúti híreket menetrendszerűen a Mávinform

Európában egyedülálló kezdeményezésként indult el 1984-ben a hazai vasút utasközönségét szakszerűen, hitelesen tájékoztató Mávinform. A szolgáltatás hőskoráról, jelenéről Kavalecz Imre, a Mávinform egyik alapítótagja beszélt a Világgazdaságnak.

A vasúti utazóközönség folyamatos és pontos utazási információval való ellátása ma is ugyanúgy célja az állami vasúttársaságnak, mint a kifejezetten e célra alapított Mávinform indulásakor volt, a tájékoztatás módja azonban sokat változott az idők során a technika fejlődésével.

A Mávinform negyven éve ad friss menetrendi információt/ Fotó: Jászai Csaba

A rendszer bevezetéséről 1984 tavaszán döntött a MÁV vezérigazgatósága. Arról, hogy a Mávinformnak 1984. július 1-jétől a médián – az MTI-n, a Magyar Rádión, a Magyar Televízión, újságokon és később a képújságon keresztül – el kell juttatnia az utazást érintő friss híreket a lakossághoz, a végső szót Bajusz Rezső, a vasúttársaság vezérigazgatója mondta ki – mindezt a Mávinform csapatának egyik tagja, Kavalecz Imre idézte fel a Világgazdaság érdeklődésére. Az utazóközönség előtt évtizedeken át ő volt a MÁV.

Előbb ki kellett találni a rendszert

Mint elmondta, külön feladat volt a Mávinform tevékenységének meghatározása és megszervezése, mert a megcélzotthoz hasonló szolgáltatást nem kínáltak a környező országokban. Fogódzóul kínálkozott ugyan Útinform és a Fővinform működése, de ezeknek más volt a célközönsége. A végül kiválasztott, bevált és népszerűvé vált rendszerben a Mávinform naponta tizenegyszer jelentkezik be a rádióban – ebből háromszor a Reggeli krónika című adásban –, továbbá reggel 9-től este 9-ig kétóránként közli a friss vasúti híreket. Ezen az egyedi tájékoztatáson keresztül olyan élő adatokhoz jutnak az utazók, amelyekből megtudják, mire kell ügyelniük. A fókuszban a balesetek miatti késések, a vágányzárok okozta vonatpótlások, a menetrendváltozások álltak. Az utóbbiak között kiemelt fontosságú a nyári balatoni, majd a téli utószezoni vonatindítások módosulása.

Előbb a mikrofonengedély, után a hírolvasás

„Cél volt, hogy a saját hangunkon jelenjünk meg – idézte fel Kavalecz Imre –, de erre a kezdeti működési körülmények között egészen más módon volt lehetőség, mint most”. Mint mesélte, a híreket telefonon adták le a rádiónak egy olyan vonalon, amelyet a Magyar Rádió saját belső „négyhuzalos” rendszeréből építettek ki a MÁV-hoz. Ám erre is rá kellett készülni: a mávinformosoknak meg kellett tanulniuk rádiós szintű artikulációval beszélni. Ezért beiskolázták őket heti egy alkalomra a Színház- és Filmművészeti Főiskolán oktató, a rádiósokat és televíziósokat is szép, érthető kiejtésre tanító Fischer Sándorhoz. Három hónapnyi tanulás után a Mávinform csapatának a rádió mikrofonbizottsága előtt vizsgáznia kellett a mikrofonengedély megszerzéséért. Megszerezte mindegyikük.

Testre szabva küldte a híreket a Mávinform

A hőskor Mávinform csapata három főből állt. Benik Zsuzsa a MÁV kereskedelmi vonaláról érkezett, Varsányi Antal a társaság forgalmi területéről, Kavalecz Imre pedig a szerencsi vasúti főnökségtől. Az érdeklődés alapján lettek volna többen is: amikor a MÁV-on belül meghirdették a mávinformos pozíciókat, 30-40 fő jelentkezett. Közülük választották ki a befutókat. 

Nekik kellett kitalálniuk a tájékoztatás konkrét témáit is, hiszen minta nem volt.

A hírek átadásában az említett telefonon később már a fax is besegített, ezen juttatták el a friss információt a sajtónak. Ez elsősorban a Népszabadságot és az Esti Hírlapot jelentette, de a Szabad Földdel is volt megállapodása a MÁV-nak. A Szabad Föld hetente kapott anyagot, mindenekelőtt a várható menetrendi változásokról. A naponta megjelenő lapok, a tévé és a rádió – azon belül a később a tévén keresztül folyamatosan elérhető Teletext – értelemszerűen frissebb vasúti utazási információhoz jutott. A balesetekről szóló tájékoztatást nyilván a rádió kapta az említett, napi 24 órában élő, belső vonalon.

Az írógéptől a Facebookig

A kezdeti években a szerkesztőségek az írógépen rögzített híreket kapták. Ezekkel Kavalecz Imre maga sétált át az Oktogontól (akkor November 7. tér) a Blaha Lujza téri épülethez, ahol a Népszabadság és más lapok szerkesztősége működött. A hírek e fizikai továbbítása a fax megjelenésével szűnt meg, nagy könnyebbséget hozva a Mávinform csapatának. A következő műszaki fordulatot a számítógép megjelenése jelentette, ekkortól már e-mailen továbbították az utazási információt. Az újabb látványos változás az internet megjelenésével a Mávinform saját honlapjának, majd Facebook oldalának az elindítása volt. Ezeken a korábbinál sokkal több információ érhető el.

„Adott esemény, változás megtörténte után 10-20 perc, de legfeljebb fél óra múlva ki tudjuk tenni a tájékoztatást” – magyarázza Kavalecz Imre.

Az utasok mielőbb tudni szeretnék, hogy esetleg máshogyan fognak utazni, mint ahogyan tervezték. Ezeket a hírforrásokhoz (mint mindenhez az interneten) bármikor hozzáférnek, és kommentelésre is van módjuk. 
A MÁV részéről persze az elsődleges utazási tájékoztatás csatorna a Mávdirekt, a telefonos és mailes válasz nem a profilja, bár van rá példa.

A vasúti hírek tolmácsai

Volt már a Mávinform életében a mostanihoz hasonló, évfordulós esemény. A 25 éves ünnepséget szervező kommunikációs igazgatóság egy olyan kis kiadvánnyal lepte meg a csapatot, amelyet a Mávinformmal kapcsolatban álló újságíróktól kért véleményekből szerkesztett. Mind pozitív volt. Szerepelt köztük egy olyan megállapítás is, amelyet Kavalecz Imre nagy büszkeséggel idéz: a mávinformosok sosem alszanak.
„Szolgáltatásunk népszerűsítése, a hiteles, megbízható, pontos tájékoztatás volt a feladtunk, és az ma is” – jelentette ki a talán legismertebb MÁV-alkalmazott. Mellette további négy, elkötelezett munkatárs alkotja a Mávinform csapatát: Peiper Károly, Váczi Viktor, Kis-Horváth Levente, Jancsurák Bence.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.