A barokk festő, Artemisia Gentileschi festményei ritkán szerepelnek aukciókon. A bécsi Dorotheum aukciósház október 23-i árverésén viszont kalapács alá kerül tőle egy műalkotás. A Lucretia című, nagy méretű festmény előzetes becsértékét 500-700 ezer euróban állapították meg. Ezen a nyáron többször felbukkant Gentileschi neve a nemzetközi szaksajtóban, mert személye és művészete alkalmas arra, hogy felkeltse az érdeklődést a régi mesterek művei iránt. A maga korában szokatlan módon több önarcképet is festett, a londoni National Gallery ezek közül vásárolt meg egyet a közelmúltban 3,6 millió fontért.
Artemisia Gentileschi munkáit a festői kvalitásokon túl az élettörténete is érdekessé teszi, a jó sztori pedig árnövelő tényező is. A 17. századi Olaszországban a nőknek nem sok karrierlehetőségük volt, a kulturális normák szerint két út állt előttük: vagy férjhez mentek, és gyerekeket szültek, vagy kolostorba vonultak. A tehetséges és erős akaratú Artemisia Gentileschi azonban festővé, sőt a maga korában az európai művészeti élet egyik legkeresettebb művészévé vált, olyan gazdag patrónusoktól kapott megbízást, mint a Mediciek és I. Károly angol király.
Festményei nagy szakmai tudásról árulkodnak, kompozíciói bibliai és mitológiai jeleneteket ábrázolnak, középpontjukban erőteljes nőalakokkal. Éppen ez a női dominancia okozta, hogy halála után elfeledték, a 18–19. században művészetét gyakran figyelmen kívül hagyta a műtörténetírás. A 20. század, főként a hetvenes évek Amerikájának művészettörténészei újra felfedezték, a 21. századi művészek közül sok nő már példaképének tekinti.
Gentileschi szívósságát jól mutatja, hogy amikor idős művésztanára, Agostino Tassi nemi erőszakot követett el ellene, eljárást indított a mesterével szemben, és még azt is elérte, hogy a bíróság – hét hónapos vizsgálat után – neki ítéljen.
A művész apja egyébként szintén festő volt, aki gyermekét a műhelyében asszisztensként bevonta a munkálatokba, de olyannyira nem törekedett rá, hogy lánya hivatásos festő legyen, hogy bár látta a tehetségét, többször is kolostorba akarta küldeni. Gentileschi első ismert festményét (Zsuzsanna és a vének) 17 évesen festette. Később férjhez ment, Firenzébe költözött, festőműhelyt nyitott, és a firenzei művészeti akadémia beválasztotta a tagjai közé. Két lánya született, akik anyjuk támogatásával szintén festővé váltak, ám kevésbé lettek sikeresek.
Mintegy hatvan képe maradt fenn, ebből negyvennek a középpontjában erőteljes nőalakok vannak. Érdekesség, hogy a budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményében is található egy Gentileschi-festmény, a Jáhel és Sisera című kép, amely jó példája a művész női dominanciát mutató műveinek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.