Az Egyesült Királyság háromhavi görgetett munkanélküliségi rátája 4,6 százalékra júliusban az előző időszakban mért 4,7 százalékról, és immár 0,6 százalékkal alacsonyabb, mint a decemberben mért 5,2 százalékos csúcs. Még mindig ugyanennyivel a járvány kitörése előtti szint felett van, de ez csalóka: a brit Országos Statisztikai Hivatal (ONS) ma közzétett adatsorai a munkaerőpiac szinte teljes felépüléséről tanúskodnak.
Az alkalmazottak száma augusztusban 241 ezerrel 29,06 millióra növekedett, ami hajszálnyival már magasabb is, mint a 2020 februári, azaz a pandémia kitörése előtti szint.
A szám mintegy 800 ezerrel emelkedett, mióta tavasszal elkezdték feloldani a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedéseket. Az üres álláshelyek száma ugyanakkor a június-augusztus időszakban olyan magasra emelkedett, amit még sohasem mértek eddig: az egymilliót is meghaladva, 1,034 millióra.
Az összes álláshely száma, beleértve az önfoglalkoztatókat is, 293 ezerrel növekedett a második negyedévben – aminél nagyobb emelkedésre legutóbb 2014 elején volt példa –, 34,8 millióra, ami még mindig 856 ezerrel a 2019 decemberi alatt volt, de azóta javult a helyzet.
A hónap végén mintegy 1,6 millió szabadságra küldött dolgozó állami bértámogatása szűnik meg, úgyhogy a következő hónapok adatai még fontos információt jelentenek majd például a Bank of England számára is abban a tekintetben, hogy megkezdheti-e a kamatai normalizálását, azaz emelését.
A friss adatok elemzők szerint arra utalnak, hogy a brit munkaerőpiac képes lesz felszívni a támogatások kifutása után visszatérő munkaerőt. Sőt, bizonyos szektorokban krónikus az iparban, a mezőgazdaságban, a szállítmányozásban, a logisztikában és a kereskedelemben – még az élelmiszerellátásban is – ellátási-lánc problémákhoz vezetett, vagy súlyosbította azokat. A CBI ipari szövetség szerint a munkaerőhiány két évig is eltarthat, az Élelmiszer és Ital Szövetség (Food and Drink Federation) szerint pedig akár állandósulhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.