BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Robotokat is bevetnek a szállodások a krónikus munkaerőhiány kezelésére

Már munkatapasztalat és önéletrajz nélkül is felvesznek munkavállalókat a legnagyobb szállodaláncokhoz.

Akkora a munkaerőhiány az idegenforgalmi szektorban, hogy már tapasztalat és önéletrajz nélkül is vesznek fel dolgozókat a vezető európai szállodaláncok, mivel enélkül képtelenek kielégíteni a világjárvány utáni megnövekedett utazási igényeket.

Dolgozók ezrei hagyták el a vendéglátóipart, amikor befagyott a turizmus a Covid–19-világjárvány idején. Miután az elmúlt hónapokban elkezdték feloldani a korlátozásokat, már sokaknak jobban fizető állása volt más szektorban, így nem tértek vissza a szállodákba. Európa legnagyobb vendéglátó vállalata, a többi között a Mercure, az Ibis és a Fairmont láncokat üzemeltető Accor most megpróbál olyan embereket toborozni, akik korábban még sohasem dolgoztak az iparágban – mondta Sébastien Bazin vezérigazgató a Reutersnek adott interjújában, a Katari Gazdasági Fórumon. 

A több mint száz országban szállodaláncokat üzemeltető Accor 35 ezer munkavállalót tudna azonnal alkalmazni – ismerte el a vezérigazgató.

Tíz nappal korábban még Lyonban és Bordeaux-ban próbáltunk új embereket keresni, önéletrajz és szakmai tapasztalat nélkül interjúztattunk és 24 órán belül felvettük a kiválasztottakat– mondta Bazin hozzátéve, hogy rövid távon fiatalokkal és észak-afrikai bevándorlókkal töltik be a franciaországi pozíciókat és korlátoznak bizonyos szolgáltatásokat. Így az éttermeket csak ebédidőre nyitják meg, azt is csupán a hét öt napján. Bazin szerint nincs más megoldás, a dolgozókat hatórás gyorstalpalón „képezik ki”,  majd mély vízbe dobják őket, a többit pedig munka közben megtanulják. Bazin elismerte, hogy a múltban az iparág valószínűleg túl sokáig alulfizette az alkalmazottakat, és a személyzet fejlesztésére sem összepontosított kellőképpen.

Óriási méreteket öltött a munkaerőhiány Portugáliában és Spanyolországban

Különösen súlyos a munkaerőhiány Spanyolországban és Portugáliában, ahol a járvány előtt a turizmus még a GDP 13 százalékát, illetve 15 százalékát adta. A hoteltulajdonosok most magasabb fizetéssel, ingyenes szállással – akár helyben is, mivel gyakran a környéken még költségesebb az elszállásolásuk – és pluszjuttatásokkal próbálják ösztönözni leendő alkalmazottaikat.

Sok alkalmazott inkább szakmát váltott, így most közel nulláról indítjuk el az iparágat és egymással is meg kell küzdenünk a tehetséges szakemberekért– mondta Gabriel Escarrer, a spanyol Melia vezérigazgatója.

A kisebb szállodatulajdonosok is hasonló gondokkal küzdenek.

A Hotel Mundial, Lisszabon egyik ikonikus szállodájának igazgatója elmondta, hogy jelenleg 59 dolgozót keresnek. Elegendő személyzet hiányában attól tart, hogy egyes szállodáknak korlátozniuk kell a vendégek számát és a szolgáltatásaik körét, ami pedig drámai lehet egy olyan iparágban, amely alig termelt bevételt az elmúlt két évben. 

Fotó: JOSE JORDAN

Nincs ez másként a spanyol és portugál bároknál és éttermeknél sem. Az 52 éves Jose Carlos Sacó például csak hétvégente tudja megnyitni madridi bárját, a Tabanco de Jerezt, amikor ráérnek diákok és beállnak segíteni egy kis zsebpénzért. Mások, mint például a Madrid hangulatos La Latina negyedében található Angosta Tavern tulajdonosa, Mariveni Rodriguez pedig olyan vendégmunkásokat fogadott fel a főszezonra, akik nem kapnak családi vagy intézményi támogatást.

A spanyol vendéglátóiparból 200 ezer alkalmazott hiányzik, a portugál szállodáknak pedig legalább 15 ezer emberre van még szükségük a növekvő kereslet kielégítéséhez a nemzeti vendéglátóipari szövetségek szerint.

Jose Luis Yzuel, a spanyol lobbiszövetség munkatársa szerint a megoldás minden bizonnyal a fizetésemelés lesz. Eddig Spanyolországban a bárok és éttermek a hivatalos adatok szerint már közel 60 százalékkal emelték a dolgozók bérét az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, azonban továbbra is a turizmusban dolgozókat fizetik meg a legkevésbé, nagyjából 1150 eurós az átlagos havi bér. A szomszédos Portugáliában a jegybank és az Országos Statisztikai Intézet felmérése szerint idén 7 százalékkal nő a vendéglátóipari dolgozók keresete, de az ágazatban az átlagbér így is csak havi 881 euró.

Fotó: LUCA SOLA

Az Egyesült Államokban egyre több robotot vetnek be a szállodák

A létszámhiányt számos amerikai hotel robotok alkalmazásával próbálja enyhíteni. Az elmúlt két évben körülbelül 1,3 millió munkahely szűnt meg a vendéglátóiparban az American Hotel & Lodging Association szerint, jelenleg a szállodák 49 százaléka küzd személyzethiánnyal, ahogy a járványkorlátozások feloldásával nőtt az utazás iránti kereslet.

Szakszervezeti vezetők most attól tartanak, hogy az automata, humanoid robotok immár kétszáz „főnél” is többet számláló serege túl gyorsan nő, és kiszorítja a humán munkaerőt.

A kaliforniai Campbell Relay Robotics egységei például körülbelül akkorák, mint a Star Wars R2-D2-ja. A robotok tetején fedeles tárolóedények találhatók, ahol be lehet zárni a tárgyakat, miközben átsuhannak az előcsarnokon és a folyosókon, a beépített érzékelők pedig megakadályozzák, hogy eközben bárkinek is nekiütközzenek. 

A Relay robotok bérlése körülbelül havi 2000 dollárba kerül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.