Akkora a munkaerőhiány az idegenforgalmi szektorban, hogy már tapasztalat és önéletrajz nélkül is vesznek fel dolgozókat a vezető európai szállodaláncok, mivel enélkül képtelenek kielégíteni a világjárvány utáni megnövekedett utazási igényeket.
Dolgozók ezrei hagyták el a vendéglátóipart, amikor befagyott a turizmus a Covid–19-világjárvány idején. Miután az elmúlt hónapokban elkezdték feloldani a korlátozásokat, már sokaknak jobban fizető állása volt más szektorban, így nem tértek vissza a szállodákba. Európa legnagyobb vendéglátó vállalata, a többi között a Mercure, az Ibis és a Fairmont láncokat üzemeltető Accor most megpróbál olyan embereket toborozni, akik korábban még sohasem dolgoztak az iparágban – mondta Sébastien Bazin vezérigazgató a Reutersnek adott interjújában, a Katari Gazdasági Fórumon.
A több mint száz országban szállodaláncokat üzemeltető Accor 35 ezer munkavállalót tudna azonnal alkalmazni – ismerte el a vezérigazgató.
Tíz nappal korábban még Lyonban és Bordeaux-ban próbáltunk új embereket keresni, önéletrajz és szakmai tapasztalat nélkül interjúztattunk és 24 órán belül felvettük a kiválasztottakat– mondta Bazin hozzátéve, hogy rövid távon fiatalokkal és észak-afrikai bevándorlókkal töltik be a franciaországi pozíciókat és korlátoznak bizonyos szolgáltatásokat. Így az éttermeket csak ebédidőre nyitják meg, azt is csupán a hét öt napján. Bazin szerint nincs más megoldás, a dolgozókat hatórás gyorstalpalón „képezik ki”, majd mély vízbe dobják őket, a többit pedig munka közben megtanulják. Bazin elismerte, hogy a múltban az iparág valószínűleg túl sokáig alulfizette az alkalmazottakat, és a személyzet fejlesztésére sem összepontosított kellőképpen.
Különösen súlyos a munkaerőhiány Spanyolországban és Portugáliában, ahol a járvány előtt a turizmus még a GDP 13 százalékát, illetve 15 százalékát adta. A hoteltulajdonosok most magasabb fizetéssel, ingyenes szállással – akár helyben is, mivel gyakran a környéken még költségesebb az elszállásolásuk – és pluszjuttatásokkal próbálják ösztönözni leendő alkalmazottaikat.
Sok alkalmazott inkább szakmát váltott, így most közel nulláról indítjuk el az iparágat és egymással is meg kell küzdenünk a tehetséges szakemberekért– mondta Gabriel Escarrer, a spanyol Melia vezérigazgatója.
A kisebb szállodatulajdonosok is hasonló gondokkal küzdenek.
A Hotel Mundial, Lisszabon egyik ikonikus szállodájának igazgatója elmondta, hogy jelenleg 59 dolgozót keresnek. Elegendő személyzet hiányában attól tart, hogy egyes szállodáknak korlátozniuk kell a vendégek számát és a szolgáltatásaik körét, ami pedig drámai lehet egy olyan iparágban, amely alig termelt bevételt az elmúlt két évben.
Nincs ez másként a spanyol és portugál bároknál és éttermeknél sem. Az 52 éves Jose Carlos Sacó például csak hétvégente tudja megnyitni madridi bárját, a Tabanco de Jerezt, amikor ráérnek diákok és beállnak segíteni egy kis zsebpénzért. Mások, mint például a Madrid hangulatos La Latina negyedében található Angosta Tavern tulajdonosa, Mariveni Rodriguez pedig olyan vendégmunkásokat fogadott fel a főszezonra, akik nem kapnak családi vagy intézményi támogatást.
A spanyol vendéglátóiparból 200 ezer alkalmazott hiányzik, a portugál szállodáknak pedig legalább 15 ezer emberre van még szükségük a növekvő kereslet kielégítéséhez a nemzeti vendéglátóipari szövetségek szerint.
Jose Luis Yzuel, a spanyol lobbiszövetség munkatársa szerint a megoldás minden bizonnyal a fizetésemelés lesz. Eddig Spanyolországban a bárok és éttermek a hivatalos adatok szerint már közel 60 százalékkal emelték a dolgozók bérét az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, azonban továbbra is a turizmusban dolgozókat fizetik meg a legkevésbé, nagyjából 1150 eurós az átlagos havi bér. A szomszédos Portugáliában a jegybank és az Országos Statisztikai Intézet felmérése szerint idén 7 százalékkal nő a vendéglátóipari dolgozók keresete, de az ágazatban az átlagbér így is csak havi 881 euró.
A létszámhiányt számos amerikai hotel robotok alkalmazásával próbálja enyhíteni. Az elmúlt két évben körülbelül 1,3 millió munkahely szűnt meg a vendéglátóiparban az American Hotel & Lodging Association szerint, jelenleg a szállodák 49 százaléka küzd személyzethiánnyal, ahogy a járványkorlátozások feloldásával nőtt az utazás iránti kereslet.
Szakszervezeti vezetők most attól tartanak, hogy az automata, humanoid robotok immár kétszáz „főnél” is többet számláló serege túl gyorsan nő, és kiszorítja a humán munkaerőt.
A kaliforniai Campbell Relay Robotics egységei például körülbelül akkorák, mint a Star Wars R2-D2-ja. A robotok tetején fedeles tárolóedények találhatók, ahol be lehet zárni a tárgyakat, miközben átsuhannak az előcsarnokon és a folyosókon, a beépített érzékelők pedig megakadályozzák, hogy eközben bárkinek is nekiütközzenek.
A Relay robotok bérlése körülbelül havi 2000 dollárba kerül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.