Veszélyesen közelít a Rajna vízszintje ahhoz a kritikus ponthoz, ahol már egyáltalán nem tudnák használni a folyót kereskedelmi célokra. Az évtizedek óta nem látott aszály miatt a németországi Kaub községnél – az áruszállítás kulcsfontosságú pontjánál – 47 centire csökkenhet a folyó vízszintje a hétvégére. Egy járhatatlan folyó pedig meggátolhatja az üzemanyag és egyéb áruk szállítását, miközben a kormányok próbálják megakadályozni, hogy az energiaválság recesszióba taszítsa a régiót.
Európa már most is az elmúlt évtizedek legsúlyosabb energiaválságával néz szembe, ahogyan az ukrajnai háború miatt a régió próbál függetlenedni az orosz gáztól. Ráadásul az energiaárak megugrása az inflációt is felgyorsította, az éghajlatváltozás pedig tovább fokozza a kontinens gondjait – írja a Bloomberg.
Luxus lesz a fűtés Németországban?Idén megduplázódtak az árak, és újabb emelés jön októberben. |
Jelenleg is csupán 60 centiméter körül mozog a folyó vízszintje, ami miatt már most is csak csökkentett mennyiségű rakományt tudnak szállítani az uszályok Európába. Ráadásul a szárazföldi Európa üzemanyag-ellátását a németországi, csehországi és ausztriai finomítók leállásai is nehezítik. Svájc pedig, amely a Rajnán keresztül importál olajalapú üzemanyagot, stratégiai készleteire kénytelen támaszkodni
„A szénszállítást már most is akadályozza az alacsony vízállás, mert kevesebb hajó áll rendelkezésre, és a használatra kész vízi járművekre is csak kevesebb rakományt tudnak felpakolni. Ezáltal a szállítási költségek emelkednek, ami megnöveli a szénerőművek üzemeltetési költségeit” – áll a német EnBW energiaszolgáltató közleményében.
Pedig megnőtt pedig az igény a szén iránt, mivel kevesebb orosz gázt kap az ország. A Nemzetközi Valutaalap már a múlt hónapban figyelmeztetett, hogy Németország a gazdasági teljesítményének a 4,8 százalékát veszítheti el, ha Oroszország teljesen leállítja a földgázszállítást.
A Svájctól az Északi-tengerig közel 1230 kilométeren át kígyózó Rajna létfontosságú a vízi kereskedelem szempontjából, elsősorban fűtőolajat, benzint, szenet és egyéb árukat szállítanak rajta. A német Szövetségi Hidrológiai Intézet júliusi közleménye szerint ha 40 centiméterre csökken a vízszint Kaubnál, az uszályok már nem tudnak járni a folyón.
A JPMorgan becslései szerint 2018-ban, amikor szintén alacsonyabb volt a vízállás, Németország negyedik negyedéves GDP-növekedése mintegy 0,4 százalékkal esett vissza. Ezúttal a vízi út szükségessége még aktuálisabb, mivel az itt szállított árukkal kompenzálnák a kieső orosz gázt.
Mivel a rajnai közlekedés megszakad, és az olyan alternatíva, mint a vasúti vagy közúti szállítás egyre költségesebb, Németországnak és Svájcnak meglehetősen nehéz lesz gázolaj- és dízelkészleteket felhalmozni hűvösebb idők beköszönte előtt– mondta Josh Folds, a Facts Global Energy tanácsadó cég elemzője.
A szállítási költségek már így kikerültek az ellenőrzés alól.
Jelenleg több mint 200 euróba kerül tonnánként az üzemanyag-szállítás a svájci Bázelbe a néhány hónappal ezelőtti 25 euróhoz képest. A vállalatok most próbálnak felkészülni a legrosszabbra: az EnBW folyamatosan gyarapítja a szénkészletét, a BASF vegyszergyártó speciális uszályokat bérel, amelyek alacsony vízállás mellett is működőképesek. Az Evonik Industries pedig további hajókat és teherautókat kölcsönöz, hogy kompenzálja az uszályok alacsonyabb rakományszintjét. A vegyipari vállalat vezetői most úgy érzik, hogy sokkal jobban felkészültek, mint 2018-ban.
Mindazonáltal azok, akik a rajnai szállítást inkább a vasútira vagy a közútira cserélnék, még több kihívással néznek szembe, ugyanis a magas költségek mellett a vasúti közlekedésben tapasztalható munkaerőhiány is nehezíti a dolgukat. A VTG AG és a Hoyer Group – két speciális logisztikai vállalat, amely vegyi anyagokat, gázokat, szenet és kőolajtermékeket szállít – is bejelentette, hogy teherautóik és vasúti kocsijaik így is teljes kapacitással üzemelnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.