Bár kezdetben a hazai és nemzetközi sajtóban is többen azt írták, a közgazdaságban nem létező fogalom az extraprofit, mára olyannyira elfogadott, hogy például az Egyesült Államokban is több makroelemző állítja, növelni kellene a kiskereskedelmi láncok és élelmiszereket forgalmazó cégek (extraprofit)adóját, mert kihasználják az inflációs pánikot.
A The New York Times elemzése rávilágít, az élelmiszerek ára mellett a vállalatok profitja is jelentősen nőtt, példaként említik, hogy a Pepsinél 17 százalékos drágulás mellett 20 százalékkal magasabb harmadik negyedéves nyereséget mértek, míg a népszerű helyi étteremlánc, a Chipotle Mexican Grill 15 százalékkal többért adja az ételt-italt, miközben a Pepsihez hasonló mértékben nőtt a profitja. A negyedéves beszámolója alapján a McDonald’s ugyanígy járt el, a nyersanyagköltségekre hivatkozva gond nélkül emelte árait, igaz, a dollár erősödése nem tett jót az eredményeinek.
Az igazán nagy változás az, hogy míg korábban az élelmiszeripari cégek és éttermek kis lépésekben, nagyon óvatosan terhelték át a fogyasztókra többletköltségeiket, ez a folyamat mára felgyorsult. Az ok a vállalatok nem hivatalos reakcióiból adódóan egyszerű:
a fogyasztóknak egyelőre van rá pénzük, és elviselik a magasabb árakat még akkor is, ha bosszantja őket a drágulás.
A lapnak több szakmai szervezet és érdekvédelmi szövetség is arról beszélt, hogy a cégek az inflációt, az energiaválságot, a világjárványt és az ellátási láncok akadozását sok esetben szándékosan felnagyítják, és ezt az ürügyet felhasználva emelik indokolatlanul magasra az áraikat, miközben a költségek növekedése ezt a mértéket nem támasztja alá. Bár a tengerentúli forgalmon egyelőre nem látszik a csökkenés – Magyarországon egyébként már igen –, a szakértők szerint az átlagkeresetnél kevesebből élőket és a nyugdíjasokat rettentően nehéz helyzetbe hozza ez a vállalati attitűd.
Ezzel szemben a Coca-Cola vezérigazgatója, James Quincey a befektetőknek azt mondta, még ő is meglepődött azon, hogy a gazdasági nehézségek ellenére a vásárlók milyen jól fogadták a magasabb árakat. Több vállalatvezető név nélkül úgy fogalmazott a The New York Timesnak, hogy nincs tervük arra vonatkozóan, csökkentik-e az árakat, ha olcsóbb lesz a gyártás során felhasznált energia, ám valószínűleg meg sem fontolják ennek a lehetőségét.
OKSZ: a családok több mint 200 milliárd forint támogatáshoz jutnak az élelmiszerárstop révénNovember 10-től minimum az év végéig újabb két termékkel, a burgonyával és a tojással növekedett az árstopos termékek száma. Az Országos Kereskedelmi Szövetség számításai alapján az intézkedéscsomaggal a családok több mint 200 milliárd forint támogatáshoz jutnak, ennek terhét a kereskedők viselik. |
Magyarországon július 1-jén lépett életbe az extraprofitadó, amely nyolc szektort érint, közte a kiskereskedelmet: a kiskereskedelmi adójuk 80 százalékát kell befizetniük pótadóként 2022-ben. 2023-ban pedig megemelkedik a pluszteher, amelynek mértéke 500 millió forintot meghaladó, de 30 milliárd forintnál kisebb bevétel után 0,15 százalék, 30 és 100 milliárd forint között 1 százalék, a 100 milliárd forintot meghaladó része után pedig 4,1 százalék lesz. Az intézkedéseket bejelentő Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter is azzal indokolta a döntést, hogy
vannak olyan szektorai a gazdaságnak, amelyek az inflációs környezetből profitálnak, a kiskereskedelemben például éves szinten 16 százalékkal nőtt a forgalom.
Később a miniszter arról is írt, hogy az extraprofit nem egy „politikai nyilatkozat”, hanem egy létező abnormalitás, amivel általában a világgazdasági rendet felforgató válsághelyzetekben, világháború vagy olajembargók idején lehet szembesülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.