Ukrajna a tavalyi, minimum 30 százalékos gazdasági visszaesés után idén újabb jelentős GDP-csökkenésre számíthat. A márciusban Kijevben járt és az újabb IMF-hitelről tárgyaló szakértői küldöttséget vezető Gavin Gray ennél jóval optimistább: csapatával együtt 2023-ra legfeljebb 3 százalékos GDP-visszaesést prognosztizál, de akár a bruttó hazai termék 1 százalékos növekedését sem zárja ki.
Az orosz támadás megindulása óta a nemzetközi közösség mintegy 115 milliárd dollárnyi – részben vissza nem fizetendő – támogatást nyújtott Kijevnek. A Világbank (WB) 20,6 milliárd dollárt mobilizált, ebből 18 milliárdot már át is utaltak az ukrán központi banknak. A minap hagyták jóvá a Nemzetközi Valutaalap (IMF) több mint 15,6 milliárd dolláros újabb pótlólagos (EFF – Extended Financing Facility) 48 hónapos futamidejű Ukrajna-hitelkeretét. A Valutaalap listáján a három legnagyobb hitelezett állam: Argentína, Egyiptom és Ukrajna.
Mindezek kapcsán joggal teszik fel az alapkérdést:
vissza is fogja Ukrajna fizetni ezeket a hiteleket?
Van-e egyáltalán létjogosultsága az ilyen kérdésfeltevésnek? Hiszen Ukrajna támogatása, hitelezése elsősorban nem közgazdasági, hanem politikai-katonai alapú. Nem a visszafizetés, hanem Kijev katonai győzelmének az előmozdítása a stratégiai cél. Az Ukrajnának nyújtott hitelek tekintélyes részét a Párizsi Klub 22 tagja, államok adták-adják. Az 1956 óta létező Párizsi Klub (Club de Paris) tagjai a főbb nyugati hitelező államok, de köztük van – jelenleg pusztán formálisan – Oroszország is. A Nemzetközi Valutaalap és a Világbank más nemzetközi pénzügyi és segélyszervezetekkel (a többi között az OECD, UNCTAD, EBRD) együtt megfigyelői, de nem tárgyalópartneri minőségben van jelen a Párizsi Klub tanácskozásain.
Egyelőre három éves visszafizetési moratórium van érvényben az ukrán (IMF) hitelekre, amit meg akarnak hosszabbítani újabb 3 évre, egészen 2027. január elsejéig. Viszont a visszafizetést érintő kérdésre nincs jó válasz.
A kiindulási alap, forgatókönyv, amelyet a kijevi állásponttal egybevágóan a legtöbb nyugati fővárosban hangsúlyoznak, de facto tényként kezelnek: Ukrajna győz az Oroszországgal vívott országfelszabadító háborúban, majd a nyugati tőke beáramlik az országba, amely hallatlan tempójú fellendülést mutat majd fel, és komoly hitel visszafizető képességre tesz szert – erősen vitatható. A háború kimenetele kétséges, befejezésének időpontja még inkább. A Nyugat arra számít, hogy legkésőbb 2024-ben Ukrajna győzelmével véget ér a háború.
Egyelőre az sem teljesen világos, mit értenek győzelmen.
Az Oroszország megszüntetését? A Putyin-rendszer megbuktatását?Ukrajna teljes területe, beleértve a Krím-félsziget, felszabadítását, visszatérést az 1992-es határokhoz? Az oroszok jelenleg az ország területének valamivel kevesebb, mint húsz százalékát ellenőrzi, ebbe beleértik a Krímet is.
Felvetődött a gondolat – amelynek támogatása erősen kérdéses – hogy a nyugaton lévő oroszországi javak, oligarcha-vagyonok, luxusjachtok, devizatartalékok konfiskálásával olyan ukrán alapot hoznak létre, amely ennek a 300-400 milliárd dollárnyi pénzmennyiségnek, mint fedezetnek az alapján kötvényeket bocsát ki. Ez a pénz egyes elképzelések szerint akár formailag oroszországi tulajdonban is maradhat, ám a hozamokból (és akár az alaptőkéből is) ténylegesen az ukrán szükségleteket, fegyverbeszerzéseket, az újjáépítési költségeket finanszíroznák.
Erősen kétélű az ötlet. Visszafoghatja Kína, Ázsia, Afrika, a fejlődő „harmadik világ” a Nyugat államaiban tervezett beruházásait, tőkekihelyezését – hiszen attól tarthatnak, hogy
az ukrán példa, Moszkva értékeinek lefoglalása, elkobzása gyakorlattá válhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.