BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Brandenburg SPD state party conference25 November 2023, Brandenburg, Schönefeld: Chancellor Olaf Scholz (SPD) scratches his head during a state party conference of the SPD Brandenburg. The party conference regularly elects a new state executive, which has been led by Minister President Dietmar Woidke since 2013. Photo: Sebastian Gollnow/dpa (Photo by Sebastian Gollnow / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)

Recseg a kormány, veszélyben a zöldátállás: az elektromos autózás is áldozatul eshet a német költségvetési válságnak

Olaf Scholz kormányában egyre nő a feszültség, sokan a koalíció szétesését valószínűsítik. A német költségvetési válság a rezsiköltségeken túl az elektromos autózásra is drasztikus hatással lehet.

Európa legnagyobb gazdaságának zöldátállása és a kormány egyaránt hatalmasat veszíthet az egyre inkább elharapódzó német költségvetési válságon, mely Olaf Scholz kormányát sújtja – az első és leglátványosabb áldozat az elektromos autózás további térnyerése lehet.

Brandenburg SPD state party conference25 November 2023, Brandenburg, Schönefeld: Chancellor Olaf Scholz (SPD) scratches his head during a state party conference of the SPD Brandenburg. The party conference regularly elects a new state executive, which has been led by Minister President Dietmar Woidke since 2013. Photo: Sebastian Gollnow/dpa (Photo by Sebastian Gollnow / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP), 
német költségvetési válság,
Vakarhatja a fejét a német költségvetési válság láttán Olaf Scholz kancellár.
Fotó: AFP

Mint ismert, a német kormány a pandémiás segélyekből akarta finanszírozni bizonyos éghajlatvédelmi projektjeit, ezen törekvését azonban az alkotmánybíróság alkotmányellenesnek ítélte, erre válaszul pedig a pénzügyminisztérium azonnali, rendkívüli kiadási stopot rendelt el, gúzsba kötve ezzel Olaf Scholz kancellár egy ideje már remegő lábakon álló kormányát.

Amennyiben Scholzék nem tudják feloldani ezeket a zárolt pénzeket, jövőre a lakossági rezsitámogatásokat sem tudják majd kifizetni, rászabadítva ezzel a németekre az elszálló energiaárak teljes egészét.

Egy, a kifizetési stop elrendelése óta készült felmérés eredménye azóta rámutatott: a lakosság olyannyira nem bízik már Scholzék kormányzóképességében, hogy az emberek fele egyenesen azt várja, a koalíciós kormány biztosan összeomlik majd a 2025-ös választások előtt – erre a feltételezésre pedig valóban egyre több belpolitikai fejlemény kezd ráerősíteni, Olaf Scholz kancellár balközép szociáldemokratái (SPD), Christian Lindner pénzügyminiszter üzletbarát liberális demokratái (FDP) és a zöldek közti feszültségek ugyanis egyre csak fokozódnak.

A három koalíciós partner közt ugyan szinte folyamatosak a zárt ajtós tárgyalások a költségvetési krízis megoldása érdekében, a hét végén azonban a gazdasági miniszter, Robert Habeck a zöldek egy konferenciáján úgy fogalmazott:

Egyre inkább az FDP túszaivá válunk. Hogyan tudnánk ezek után velük kormányozni anélkül, hogy elárulnánk saját ideáinkat? A kiadási stop a hátunk mögé kötözte a kezeinket, aztán beugrottunk a ringbe letolni egy ökölvívó meccset, ahol az ellenfél éppen boxert vesz a saját kesztyűje alá.

A kiadási stop azonban nemcsak belpolitikai katasztrófával fenyegeti Európa legnagyobb gazdaságát, de klímafronton is alaposan visszavetheti a német célokat: a kiadáscsökkentés egyik első lépése ugyanis az elektromos autózásra adott kormányzati támogatások felszámolása lehet, ami az elérhető adatok alapján huszárvágást mérhet az egyébként kirobbanó formában lévő e-autózásra.

German Chancellor Olaf Scholz reacts during a joint press conference with the Italian Prime Minister at the Chancellery in Berlin on November 22, 2023, during the 32nd German-Italian intergovernmental consultations. (Photo by Odd ANDERSEN / AFP)
Sokasodnak a német gazdaság gondjai. Fotó: AFP

A Handelsblatt című német napilap szerint, míg eddig az elektromosautó-gyártók legnagyobb félelme a túlkínálat okozta árverseny volt, most már attól tartanak, a kormányzati támogatások híján drasztikusan visszaesik majd a kereslet járműveik iránt, főleg, ha a kiadáscsökkentés eléri a töltőhálózat fejlesztésére adott támogatásokat is – ezek a projektek ugyanis gyakorlatilag elengedhetetlenek a villanyautózás széles körű felfuttatásához, de még teljes körű bevezetésük esetén sem biztos, hogy elég puskaport adnak a szektor számára Scholzék céljainak eléréséhez.

A kormány ugyanis 2030-ra 15 millió elektromos autót szeretne a német utakon látni, 

az ipar szereplői szerint ugyanakkor ennek nagyjából fele lehet a reális 

– ehhez azonban elengedhetetlen lenne az eddig beígért infrastrukturális fejlesztéseken túl a jelenlegi adókedvezmények körét és mértékét növelni is.

A magas kamatkörnyezet és a visszaeső kormányzati támogatások nyomán a német elektromobilitás kétségkívül kritikus időszakát éli

– fejtette ki Stefan Bratzel iparági szakértő.

Az EU gazdaságát is magával rántja a német költségvetési válság

A krízisnek éveken át érezhetők lesznek a hatásai. Az unió legnagyobb gazdaságában kialakult költségvetési válságra pedig még mindig nem tudott megoldást találni a kormány.

Az elektromos járművek szegmensét érintő károk megelőzése, vagy legalábbis mérséklése érdekében az autógyártó cégek képviselői és Olaf Scholz a mai nap folyamán személyesen is találkoznak majd egymással – mindössze másodjára, mióta a kancellárt beiktatták.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.