Sokba kerülhet a Maldív-szigeteknek pár tisztségviselői bejegyzése a közösségi oldalakon: több millió dollárnyi turisztikai bevételt veszíthetnek el, ha folytatódik az indiaiak bojkottja.
„Két nap alatt negyven százalékkal estek a foglalások” – mondta a botrány kirobbanása után közvetlenül a CNBC-nek Ankit Csaturvedi, a Rategain indiai turisztikai szoftverszogáltató alelnöke.
Az egész látszólag nagyon ártatlanul, Narendra Modi indiai kormányfő bejegyzéseivel kezdődött az X közösségi platformon,
fényképekkel arról, hogyan búvárkodik, pihen a víz partján és emberekkel beszélget Laksadíván. Egyesek ezt úgy értékelték, hogy a „reklámmal” megpróbálja Indiába csábítani a turistákat a Maldív-szigetek helyett, és éles hangú bejegyzésekkel reagáltak a közösségi oldalakon.
A dolog odáig fajult, hogy a felfüggesztettek a hivatalából három maldív miniszter-helyettest, akik „bohócnak”, „terroristának” és „Izrael bábjának” minősítették az indiai kormányfőt.
Több ezer indiai lemondta a szobarendelését, India második legnagyobb utazási portálja, a 22 százalékos piaci részesedéssel rendelkező EaseMyTrip pedig „végérvényesen” felfüggesztette a repülőjegy-foglalásokat a szigetre, több ügynökség levette az oldaláról az ottani fényképeket, és arra biztatja az ügyfeleit, hogy valóban inkább a hazai Laksadívát, Andamán- és Nikobár-szigeteket vagy legföljebb Srí Lankát válassza a Maldív-szigetek helyett.
A diplomáciai vita a globális reflektorfénybe állította az eddig nagyrészt ismeretlen Laksadívát, egy 36 szigetből álló láncot, amely a Maldív-szigetekhez hasonlóan homokos atollokkal, korallzátonyokkal és kristálytiszta vizű strandokkal csábítja a látogatókat.
Így alternatívaként szolgálhat a Maldív-szigeteknek, amely azonban nem veszítheti el az indiai turistákat. A sziget gazdaságának több mint egyharmadát adja a turizmus, a legtöbb vendég pedig indiai és orosz, évente 209 ezer turista érkezik átlagosan mindkét országból; ez együtt a külföldi turisták több mint húsz százaléka. A harmadik helyen sokáig a kínaiak álltak, de ők a koronavírus-korlátozások feloldása óta is inkább otthon maradnak. Így már tavaly India lett a régió turisztikai hajtóereje, 2030-ra pedig az előrejelzések szerint a világ negyedik legfizetőképesebb turistapiaca lesz.
Idén januárban azonban India visszaesett a negyedik helyre, Olaszországból és az Egyesült Királyságból is több turista érkezett a Maldív-szigetekre.
Pontosan nem lehet még felmérni, hogy mekkora lesz a veszteség, de a tét nagy: az indiai vendégek tavaly 380 millió dollárral járultak hozzá a Maldív-szigetek turizmusához.
Bár Modi a bejegyzéseiben nem említette meg a Maldív-szigeteket, nincs kizárva, hogy volt velük hátsó szándéka. A szomszédos ország ugyanis kiesett Újdelhi kegyeiből a tavalyi választás után, amikor Mohamed Muizzu elnök került hatalomra.
Muizzu a „ki Indiával” jelszóval kampányolt – ellentétben a Maldív Demokratikus Párttal, amely az „India az első” politikát hirdette. Szakított azzal a régóta fennálló hagyománnyal is, hogy az első hivatalos külföldi útja Indiába vezessen, helyette Kínába utazott, amelyet sokan Morinak szánt fricskaként értelmeztek.
Bár Laksadíva egyedül nem veheti fel a versenyt a Maldív-szigetekkel, mivel mindössze 13 szállodával rendelkezik, a botrány tartós lendületet adhat a hazai turizmusnak.
A hétköznapi utazóktól kezdve a bollywoodi hírességekig, például Aksaj Kumarig egyre többen népszerűsítik az olyan hashtageket, mint a #ExploreIndianIslands, (fedezd fel az indiai szigeteket).
Csaturvedi szerint ezek a felhívások „hosszabb ideig tartanak majd – és ez a kormány fontos célja is". Olyan cél, amely valószínűleg nagyobb lökést kapott, mint azt a Modi békés tengerparti fotói mögött állók valaha is képzelték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.