BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Eu,X,China

EU és Kína: borúsan látják a jövőt a távol-keleti országban működő európai cégek

Az Európai Kereskedelmi Kamara jelentése szerint csökkent Kína vonzereje, az európai vállalatok nagyobb megbízhatóságot, kiszámíthatóságot és átláthatóságot szeretnének. Peking és Brüsszel több geopolitikai kérdéshez eltérően viszonyult az elmúlt években, azonban a vita középpontjában gazdasági-kereskedelmi kérdések állnak.

Az európai cégeket aggasztja a kínai gazdaság lassulása – derül ki az Európai Kereskedelmi Kamara Kínában végzett felméréséből. A távol-keleti ország ugyan még mindig magasan szerepel a befektetések rangsorában, de idén az országban tevékenységük bővítését fontolgató vállalatok aránya 42 százalékra csökkent, ami a valaha mért legalacsonyabb arány.

Eu,X,China
Az elmúlt években romlottak az európai–kínai kapcsolatok / Fotó: Shutterstock

A vállalatok közel 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már elköltözött Kínából vagy fontolgatja a lépést. Közel 60 százalék ugyanakkor közölte: kitart a világ második legnépesebb országa mellett, bár ez visszaesés a tavalyi számokhoz képest. A cégek mintegy 26 százaléka tervezi a létszámcsökkentést – írja az EuroNews.

A jelentés szerint csökkent Kína vonzereje, ugyanis az üzleti környezet érdemi javítása nélkül a vállalatok más piacokon keresik majd a lehetőségeket, amelyekről úgy látják, hogy nagyobb megbízhatóságot, kiszámíthatóságot és átláthatóságot kínálnak. Pekinggel szemben régóta kritika, hogy az európai cégeket tiszteségtelen módszerekkel szorítják ki a távol-keleti ország piacáról.

Például a kínai vállalatok olyan alacsony ajánlatokat tesznek, amelyeket a profitorientált európai vállalkozások nem engedhetnek meg, így mindig a helyi szereplők nyernek. Az állítólagos módszerek közé tartozik, hogy az öreg kontinens cégei csak lassan és átláthatatlan módon tudják megszerezni a szükséges hatósági engedélyeket.

Az Európai Bizottság (EB) részben emiatt vizsgálatok sorozatát indította el Kína ellen: az EB szerint az európai cégeknek nincs esélyük nyerni a kínai közbeszerzéseken. Peking mindig elutasította a vádakat, miközben a két fél számos területek kerekedett vitába, például a kínai elektromos autók terén.

Az autókon is vitázik Brüsszel és Peking

Az Európai Unió tavaly október elején közölte: vizsgálatot indít a kínai elektromosautó-gyártóknak nyújtott, tiltottnak minősülő állami dotációkkal kapcsolatban. Brüsszel szerint Peking olyan támogatásokat juttathat az elektromosautó-gyártóinak, ami torzítja a tisztességes versenyt. Az eljárás vége az is lehet, hogy az EU védővámokat vet ki a kínai e-autókra.

A Geely Automobile bevételeinek legalább 13 százalékát Európa adja a Bloomberg által összeállított adatok szerint, tehát őket elég kellemetlenül érintené egy esetleges vámháború. Ezzel szemben a Szegeden gyárat építő BYD tavaly összesen több mint 3 millió autót adott el, ebből közel 16 ezret értékesített Európában, ami 1,1 százalékos részesedés.

Igaz, a BYD csak tavaly jelent meg a kontinensen, de hosszabb távú célja, hogy a piac 5 százalékát birtokolja. A vita elmérgesedése megnehezítené a kínai autógyártók terjeszkedését, viszont az európai riválisaiknak szükségük van Kína olcsó alkatrészeire, mielőtt megkezdhetik az összeszerelési folyamatot Európában, vagyis mindkét fél sokat veszthet, ha nem rendezik a kereskedelmi vitákat.

Geopolitikai feszültségek

Kína és Európa kapcsolatait tovább rontották a geopolitikai feszültségek, mivel a felek eltérő módon viszonyulnak az orosz–ukrán háborúhoz, és az öreg kontinens országai felsorakoztak az Egyesült Államok mellé a Peking ellen bejelentett korlátozásoknál. Az előbbi esetében az Európai Unió számos szankciót vezetett be Oroszország ellen, valamint Ukrajnát támogatja lőszerrel, pénzzel és haditechnikai eszközökkel. 

A távol-keleti ország viszont nemhogy nem vezetett be büntetőintézkedéseket, de segíti Moszkvát a szankciók kijátszásában, a kínai cégek pedig betöltötték a kivonuló európai vállalatok által hagyott űrt. A világ második legnagyobb gazdasága továbbá sérelmezte, hogy a csipgyártó berendezéseket készítő európai vállalkozások – például a holland ASML – a Fehér Ház miatt nem szállítanak gépeket a kínai megrendelőknek.

A felek mindenesetre megpróbálják rendezni a helyzetet: az elmúlt hetekben több európai politikus is Pekingbe látogatott, bár áttörést nem sikerült elérniük. A tavaly decemberi 24. EU–Kína-csúcstalálkozó Pekingben is eredménytelenül zárt. Hszi Csin-ping kínai elnök a hónap elején Szerbiával és Magyarországgal számos megállapodást kötött, de a francia elnökkel kevés eredményt ért el.

Pedig szükség lenne a párbeszédre: tavaly Kína számított az unió legnagyobb árubehozatali partnerének, egyben a harmadik legnagyobb szereplője az EU áruexportjának, miközben a blokk kereskedelmi deficitje éves szinten 27 százalékkal, 291 milliárd euróra csökkent.

Macron lekenyerezte a kínai elnököt pár üveg konyakkal

Megnyugodhatnak a francia konyakgyártók: Hszi Csin-ping kínai elnök egyórás párizsi tárgyalásukon elárulta vendéglátójának, Emmanuel Macronnak, hogy nem akar előzetes büntetővámokat kivetni az európai brandykre, köztük a híres francia italra. Peking az év elején indított dömpingellenes vizsgálatot az európai brandy ügyében az alkoholos italokat gyártók szövetségének panaszára.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.