Habár az amerikai infláció csökkent az elmúlt hónapokban, az emberek felháborodása az árakon aligha. Az élelmiszerek inflációja hiába tért vissza a járvány előtti szintre, az amerikaiak kiadásai még mindig sokkal vaskosabbak, mint néhány éve. A fogyasztók ezért kevesebbet vásárolnak. A tendenciát érzik a gyártók és a kiskereskedők is, akik válaszul egyre kecsegtetőbb akciókkal várják az embereket.
A hivatalos amerikai adatok szerint az élelmiszerárak 1 százalékkal emelkedtek a május végéig tartó 12 hónapban, ám az elmúlt öt évben már 24 százalékkal. Ezzel egy időben azonban a fogyasztók vásárlóereje is nőtt. A fogyasztói árak úgy megugrottak, hogy az emberek most már nem veszik észre a drágulás lassulását sem. Ez történt egyébként Magyarországon is.
A képet árnyalják az American Farm Bureau Federation adatai, amelyek szerint a július 4-i ünnepre a vásárlók átlagosan 71,22 dollárt fizettek egy 10 fős fogásért, ami 5 százalékkal magasabb a tavalyinál, és 30 százalékkal haladja meg a 2019-est.
A Pew Research Center májusi felmérésében az amerikai felnőttek 62 százaléka mondta, hogy az infláció „nagyon nagy probléma manapság az országban”. Ilyen szintű egyetértést pedig egyik olyan kérdésben sem tapasztaltak a kutatók, amelyről megkérdezték őket, beleértve az illegális bevándorlást és az erőszakos bűnözést is. A megkérdezettek egy éve is hasonló választ adtak a kérdésre, akkor 65 százalék vélekedett úgy, hogy az árszínvonal emelkedése égető probléma.
A fogyasztóknak elegük van a megtévesztő árképzésből is – mondta a CNBC-nek Jean-Pierre Dubé, a University of Chicago marketingtanára, aki példának hozta fel a zsugorflációt, azaz, amikor a gyártók kisebb kiszerelésben adják a termékeiket, de a boltok a korábbi áron kínálják azokat megvételre.
Több vásárló azzal vádolta meg a Snickers gyártóját, hogy csökkentette a csokoládé méretét, de így járt egy energiaital-gyártó és több kiskereskedő is, amelyeknél a saját márkás termékeik kiszerelésének csökkentését vették észre a fogyasztók. Az utóbbi esetben például a Walmart 168-ról 120-ra csökkentette a papírtörlő-tekercsekben található lapok számát, ám a termék ára maradt a régi. A gyártók tagadták a zsugorflációt, a Walmart pedig azt állította: azért alakította át a terméket, hogy a lapok nedvszívóbbak legyenek.
Az elmúlt néhány hónapban a nagy láncok – például a Target, a McDonald’s, az Aldi – a felháborodott fogyasztók megnyugtatására egyre nagyobb árkedvezményeket adnak különböző akcióik révén. A Walmart az első negyedévben közel 7 ezer élelmiszer árát csökkentette, míg a McDonald’s, a Starbucks és a Burger King új ételek bevezetésével próbálta fellendíteni az eladásait.
A csomagolt élelmiszereket gyártó cégek is reagáltak az értékesítés csökkenésére. A Covid–19-járvány alatt ezek a cégek nem akcióztak, mivel akkoriban a kereslet megugrott, az ellátási láncok pedig bizonytalanná váltak. Mára megváltozott a helyzet, és ők is alacsonyabb árakkal csábítanák vissza a fogyasztóikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.