Joe Biden büszkén hirdeti, hogy elnöksége alatt mennyi feldolgozóipari munkahelyet teremtett az Egyesült Államokban, a két elnökjelölt, Kamala Harris és Donald Trump pedig még nagyobb előrelépéssel kecsegtet, de nagyon nehéz lesz beváltani az ígéreteiket.
A jelenlegi ciklusban valóban irgalmatlan pénzeket öltek az amerikai feldolgozóiparba, elég arra emlékeztetni, hogy 52 milliárd dollárral támogatták a csipgyártást, és 1200 milliárd dolláros forrást tartalmaz a kongresszus által elfogadott infrastruktúra-fejlesztési terv – emlékeztetett elemzésében a CNN. (Egy dollár 356,3 forint.)
Beindultak a magánbefektetések is, és ez elég is volt ahhoz, hogy a világ legnagyobb gazdasága talpra álljon a koronavírus-válságból, messze azonban még az út vége – ha elérhetőek egyáltalán a kitűzött célok.
A munkaügyi minisztérium legfrissebb, augusztusi adatai szerint
a feldolgozóiparban foglalkoztatottak száma mindössze 1,2 százalékkal magasabb, mint 2020 februárjában volt,
és az év első nyolc hónapjából négyben csökkent az álláshelyek száma.
Az ágazat ugyanis egy sor problémával küzd, amelyek közül a legsúlyosabb az alacsony kereslet és a magas kamatok. Ez kivárásra készteti a gyártó cégeket, de aggasztó jel lehet az iparág jövője szempontjából is.
„A csökkenő megrendelések és a növekvő készletek kombinációja a másfél éve látott legborúsabb képest festi a termelési tendenciákról, és az egyik legaggasztóbb jelzés a globális pénzügyi válság óta” – figyelmeztetett Chris Williamson, az S&P Global Market Intelligence vezető üzleti közgazdásza.
Hiába kaptak ugyanis a gyártók az elmúlt években erőteljes támogatást, nem fognak különösebben sietni a munkaerő-felvétel felgyorsításával vagy a termelés felfuttatásával, ha a kereslet kilátásai bizonytalanok. Ráadásul sok gyártó ideges a közelgő amerikai elnökválasztás és a kamatlábak sorsa miatt is, így jegelik a munkaerő-felvételi terveket.
A gyártók továbbra is küzdenek a tartós árnyomással, amely az S&P Global szerint „tavaly április óta a leggyorsabb ütemben erősödik”. Az emelkedő költségek pedig vagy rontják a munkáltatók eredményét, vagy áthárítják azokat a fogyasztókra, szinten tartva az inflációt.
A feldolgozóipar egyes ágazatainak megvannak a saját egyedi problémái is,
az ország legnagyobb exportőre, a Boeing például egyre mélyebb pénzügyi gödörbe zuhan, az autógyártóknak pedig kemény versenyben kell helytállniuk a kínaiakkal szemben, amelyek elárasztják a világpiacot elektromos járműveikkel.
Nem szabad megfeledkezni arról a tényről sem, hogy a munkaerő továbbra is olcsóbb sok más országban, mint az Egyesült Államokban, ahol szinte új életre keltek a szakszervezetek, és sikeresen érvényesítik is a követeléseiket. Konkrétan a csipiparban pedig komoly problémát jelent a szakképzett munkaerő hiánya is.
Vannak azonban pozitív jelek is. A Federal Reserve több mint négy év után elkezdte radikálisan csökkenteni a kamatlábakat és további vágásokat ígér még az idén, ami nagy könnyebbséget jelent majd minden méretű amerikai vállalatnak a legkisebbtől a legnagyobbig.
A cégek ugyanis hitelből működnek az Egyesült Államokban az alapítás percétől kezdve. Az alacsonyabb kamatok azonban nem csupán a költségeket csökkenti, hanem felpörgethetik a fogyasztói keresletet is, vagy legalábbis megmenthetik a gazdaságot attól, hogy recesszióba zuhanjon.
A szakértők is értetlenül állnak azonban azelőtt, hogy semmi jele a gyártás bármiféle fellendülésének.
„Feláll vajon ismét a gazdasági dominó, ahogy a Federal Reserve irányadó rátája visszatér a semleges szintre? Nem vagyunk benne biztosak” – írta eheti jegyzetében Lauren Goodwin, a New York Life Investments közgazdásza és vezető piaci stratégája. „A feldolgozóipar már több mint 20 hónapja zsugorodik, annak ellenére, hogy következetes építkezés folyik a félvezető-ellátási láncba történő beruházások terén” – emlékeztetett.
Bár „a fékeket lazító Federal Reserve segíthet abban, hogy a gazdasági ciklus tovább tartson, nem egyértelmű, hogy a gazdasági aktivitás javulni fog” – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.