A német gazdaság és ipar kilátásaitól nagyon sok magyar jövője is függ, személyeké és cégeké sok szálon, ezért reményeket kelthet a kedden közölt augusztusi ipari adat: a termelés 2,9 százalékkal nőtt, miközben az elemzők csak 0,8 százalékot vártak. Még mielőtt örülnénk, az adatsorba tekintve sajnos gyorsan kiderül, hogy röviden szép, hosszabban ugyanakkor a német gazdaság és autóipar elmúlt években látott szenvedéséhez illően borzalmas. Márpedig a német Európa legnagyobb gazdasága, és Németország hagyományosan a kontinens iparháza – európai versenyképesség nehezen elképzelhető nélküle.
Nagyszerű hír lenne egyébként, hogy három éve nem volt ekkora havi növekedés a német ipari termelésben, a magyar gazdasághoz rengeteg szálon kapcsolódó autóipar pedig egyenesen szárnyalt.
A motoros járművek és utánfutók termelése 19,3 százalékkal szökött fel augusztusban az előző hónaphoz képest, miután júliusban 8,2 százalékot zuhant. Eközben az energiatermelés 2,3, az építési output 0,3 százalékkal nőtt, és a beruházási ágon is 6,9 százalékos volt a növekedés – fantasztikusan javuló hónap.
Sajnos elég ránézni a havi adatok grafikonjára egy évre visszamenőleg (lent), a háromhavi összesítésekére pedig még ennyit se kell visszamenni, hogy a friss remények menten lehervadjanak.
Grafikonunkból az látszik, hogy a havi számok szintjén ez egy rendkívül „zajos” adatsor. Főleg a német belföldi össztermék 5 százalékát adó autóipar hullámzó teljesítménye miatt az ország ipari termelése egy-egy hónapban hol esik, hol nő, időnként bármelyik irányban nagyot. Egy kiugrón jó, vagy rossz adat tehát nem furcsaság, és alapesetben nem trendfordító.
Ami a trendet illeti, arról többet mondanak a sokkal kevésbé három hónapos összesítések.
Ezekből pedig az látszik, hogy a júniusi-augusztusi időszakban 1,3 százalékkal kisebb volt a német ipari termelés, mint a megelőző három hónapban. Éves összehasonlításban még nagyobb a visszaesés, 2,7 százalék, még akkor is, ha csak augusztusra már csak 2,7 százalék mínuszt mértek a júliusi 5,6 után. A tavaly nyár se volt jó, a mostani pedig rosszabb.
A lendület elsősorban az autóiparból jött, aminek a termelése azonban erősen ingadozó
– kommentálta az adatokat a Handelsblattnak Cyrus de la Rubia, a Hamburg Commercial Bank főközgazdásza. „A havi érték ezért nem képvisel trendet, ráadásul a bejövő megrendelések tovább csökkennek.”
Már a pénzügyminiszter is elismeri: óriási bajban a német gazdaság
Christian Lindner szerint egy évtizedre oda a versenyképesség. A német gazdaság újraindítására ezért a kormány kínálat oldali reformokat hirdet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.