BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

A német autógyártók elkerülnék a vámháborút

Nyáron léptek hatályba a kínai elektromos autókra vonatkozó ideiglenes vámok, a végleges, akár 45 százalékos sápokról a héten szavaznak az Európai Unió tagállamai. A német autógyártók ellenzik az intézkedést, ezúttal a BMW vezetője fejezte ki rosszallását.

A vámok kárt okoznak a Kínában tevékenykedő vállalatoknak és olyan kereskedelmi vitát idézhetnek elő, amelyből senki sem profitál – mondta a BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse szerdai nyilatkozatában. Hozzátette: a német kormánynak egyértelműen állást kell foglalnia a kérdésben és a vám ellen szavaznia.

német BMW
A BMW szerint a német autógyártóknak nem hiányzik egy Kína elleni vámháború/ Fotó: AFP

Mint ismert, nyáron léptek hatályba a kínai elektromos autókra vonatkozó ideiglenes vámok, mivel Brüsszel szerint Peking olyan támogatásokat juttathat az elektromosautó-gyártóinak, ami torzítja a tisztességes versenyt. A világ második legnépesebb országa tagadja a vádakat, a felek közötti tárgyalások még zajlanak. 

Az átmeneti vám ugyanis legfeljebb négy hónapig érvényes, ezen időtartamon belül, egész pontosan most pénteken az uniós tagállamoknak kell végleges döntést hozniuk. Ha az uniós országok megállapodnak, akkor az akár 45 százalékos vámok öt évig lesznek érvényben. Németország jelezte, hogy tartózkodni kíván, amit a német autógyártók nem néznek jó szemmel.

A Bloomberg szerint Mercedes-Benz vezérigazgatója, Ola Källenius az elmúlt hónapokban a nyitott piacokat követelte, míg a Volkswagen cégvezére, Oliver Blume többször is aggodalmát fejezte ki a Kínával való esetleges kereskedelmi háborúval kapcsolatban. Peking már többször közölte, hogy nem hagyja válasz nélkül a lépést.

Kína visszavág

A távol-keleti ország először dömpingellenes vizsgálatot indított az uniós sertéshús importjával szemben. Ha ennek eredményeképpen Peking korlátozza az uniós sertésimportot, az igen súlyos csapás lenne elsősorban Spanyolországnak, Dániának és Hollandiának. Nem csupán azért, mert Kína az uniós sertéshús legnagyobb felvevőpiaca, 

hanem azért is, mert az állat olyan részeit is nagy tételben vásárolja, amelyek Európában eladhatatlanok.

Kína azóta újabb vizsgálatot indított az Európai Unióból származó tejtermékekkel szemben. Sőt, az is felmerült, hogy emelik az európai robbanómotoros autók importjára kivetett sápot, ami leginkább az amúgy is bajban lévő német gyártókat érintené.

Geopolitikai feszültségek

Kína és Európa kapcsolatait tovább rontották a geopolitikai feszültségek, mivel a felek eltérő módon viszonyulnak az orosz–ukrán háborúhoz, és az öreg kontinens országai felsorakoztak az Egyesült Államok mellé a Peking ellen bejelentett korlátozások ügyében is. Az előbbi esetében az Európai Unió számos szankciót vezetett be Oroszország ellen, valamint Ukrajnát támogatja lőszerrel, pénzzel és haditechnikai eszközökkel. 

A távol-keleti ország viszont nemhogy nem vezetett be büntetőintézkedéseket, de segíti Moszkvát a szankciók kijátszásában, a kínai cégek pedig betöltötték a kivonuló európai vállalatok által hagyott űrt. A világ második legnagyobb gazdasága továbbá sérelmezte, hogy a csipgyártó berendezéseket készítő európai vállalkozások – például a holland ASML – a Fehér Ház tiltására nem szállítanak gépeket a kínai megrendelőknek.

A tárgyalások még zajlanak, de könnyen elmérgesedhet a vámvita. Pedig szükség lenne a párbeszédre: tavaly Kína volt az unió legnagyobb kereskedelmi partnere, miközben a blokk kereskedelmi deficitje éves szinten 27 százalékkal, 291 milliárd euróra csökkent.

Szabadpiac helyett protekcionizmus, totálisan megváltozott az amerikai gazdaságpolitika

Donald Trump 2021-es távozását megkönnyebbüléssel fogadták Amerika szövetségesei, mivel sokan úgy vélték, hogy Joe Biden piacbarátabb lesz a kereskedelem és a külpolitika terén. A valóság egészen másnak bizonyult: a republikánusokéhoz hasonlóan a demokraták gazdaságpolitikája is egyre inkább az „America First” megközelítést követi.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.