A technológiai vállalatok árfolyamának két évvel ezelőtti látványos felfutását, majd zuhanását a mai napig előszeretettel nevezik internetlufinak. Emlékezetes, hogy a higgadtabb elemzők már akkor is felhívták a figyelmet arra, hogy a dotcomőrületet alig egynéhány cég fogja túlélni, a döntő többségre csőd vagy legjobb esetben a bagóért történő felvásárlás vár. Az elmúlt évben a piacon szinte elfelejtődött a két éve oly divatos új gazdaság kifejezés, és az internetlufival kapcsolatos híradások nagyrészt a hajdani csúcsokon az egész szektorra erős vételt ajánló elemzők ellen indított perekről szóltak. A csődök jöttek, ahogy arra számítani lehetett, felvásárlásokra is sor került, az internetszektor pedig egy lett a sok kicsi részszektor közül. Az általános nézet szerint ma az internetpapírok nagy ívben kerülendők. Ehhez képest egyre több siker-sztoriról érkezik hír, s a teljes elutasítás helyett ma már Amerikában az erős rotáció érvényesül az internetrészvények körében: a befektetők lázasan keresik a leendő sikersztorikat, s a kevés kiemelkedő teljesítményt nyújtó céggel a jelenleg uralkodó besszben is hatalmas nyereséget lehet elérni.
Egyelőre nem tartozik ebbe a körbe az egyik legismertebb, a Yahoo! társaság. Árfolyama ugyan megduplázódott a szeptemberi mélypont óta, a cég kilátásai azonban korántsem tűnnek rózsásnak. Az elmúlt években ugyan kiderült, hogy a versenyben a fő vetélytársak elvéreztek, az alapprobléma azonban még mindig fennáll: a bevételek fő forrása az on-line hirdetési piac, ezen pedig továbbra sem látni a bővülés jeleit. Igaz, hogy a 2000-es 87-ről tavalyra 75 százalékra mérséklődött a hirdetési bevételek aránya a teljes árbevételen belül, ez azonban nagyrészt a hirdetési piac drasztikus szűkülésének következménye volt. A társaság ráadásul a bizonytalan kilátások ellenére opciós részvények kibocsátásával próbálja támogatni munkavállalóit, ami hígítja a részvényszámot, rontja az egy részvényre jutó eredményt. A Yahoo! nyereséges, azonban a további kibocsátásokkal könnyen azt érheti el a cég, hogy még jelentős eredménybővülés esetén sem növekedik majd érdemben az EPS, a cég árazása pedig nemcsak 2000-ben volt csillagászati, hanem a jelen körülmények között is egyre inkább annak számít.
Persze akad, akinek jobban megy. Továbbra is a befektetők egyik kedvence az EBay, az Amazon.comot pedig még azok is kénytelenek megkedvelni, akik eddig hangosan szurkoltak azért, hogy csődbe menjen. A legnagyobb on-line aukciósháznak számító EBay árfolyama éppen azért kerülte el a drámai visszaesést tavaly, mert bevételének nagy része független a gazdasági ciklustól, hirdetési bevétele például elenyésző. A legfrissebb negyedéves eredménye szerint az előző negyedhez képest 12 százalékkal nőtt az árbevétel, egy év alatt pedig 59 százalék a növekedés. A vezetés emelte éves eredmény-előrejelzését, immár 73-75 centre számítanak részvényenként. Ezzel már "csak" 70 körüli P/E-vel forog a papír, ami megmagyarázza azt is, hogy a jó hírek ellenére miért esett az idén eddig mintegy 20 százalékot az ára. Az Amazon először tavalyi utolsó negyedéves eredményével okozott meglepetést, mivel a cég váratlanul nyereségről számolt be. Az első negyedév szintén várakozás felett sikerült. Az Amazon szintén emelte idei eredménytervét, árfolyama pedig tartósan felülteljesíti a piacot. Az EBayjel ellentétben az Amazon kitűnő teljesítménye a meglepetés erejével hatott, az idén ezért eddig 55 százalékot erősödött a papír.
Ha azonban az igazán nagy nyereségeket keressük az internetszektorban, akkor a kisebb vállalkozások felé kell fordulnunk. Itt van például egy cég, melyet néhány hónapja még Hotel Reservation Networknak hívtak, ma viszont Hotels.comnak. A cégnek tehát volt mersze felvenni a manapság rosszul hangzó dotcom végződést, ráadásul a Nasdaqon megkapta a ROOM tickert. Amúgy pedig Amerika legnagyobb elektronikus szállásbörzéjének tekinthető, ahol igen alacsony áron lehet szobát foglalni, a teljes nyaralást megszervezni. Vagy itt van az Expedia on-line utazási iroda, mely főként a repülőjegyek értékesítésében van nagyon otthon. Hiába csinálták meg a legnagyobb légitársaságok saját rendszerüket, nem tudják utolérni az Expediát, mely negyedévről negyedévre jelentős mértékben növeli forgalmát. A cég a légi közlekedés tavaly év végi válságát szinte észre sem vette, a papír árfolyama egy éve 20 dollár volt, most 82.
A többek között az EBay internetes fizetési rendszerét gyártó PayPal februárban ment tőzsdére, a kibocsátási ár 13 dollár volt. Az első kereskedési napon 20 dolláron zárt az árfolyam, a napokban 27 dollár körül járt. A cég első negyedéves bevétele két és félszer volt magasabb az előző esztendő azonos időszakáénál, és először hoztak ki pozitív eredményt.
Itt van még a 32 éves Doug Lebda példája, aki annyira felháborodott a jelzáloghitel-igénylés és elbírálás lassúságán és bürokratikusságán, hogy létrehozott egy on-line jelzálog-kereskedelemmel foglalkozó céget Lending Tree néven. A cég az idei harmadik negyedben válhat nyereségessé. A papír árfolyama egy év alatt a háromszorosára emelkedett.
A fenti kis cégek persze csak a legjobbak a sok elbukott vállalkozás között. Példájuk alapján azonban ismét megerősítést nyert az a nézet, hogy a legnagyobb tőzsdei besszben is meg lehet találni azokat a vállalatokat, melyek a legrosszabb környezetben is kitűnően tudnak teljesíteni. A tőzsde pedig hatékonyan működik, az ilyen céget választókat nagy nyereséggel jutalmazza. Mindehhez persze azt is hozzá kell tenni, hogy e cégek vásárlása kiemelt kockázattal bír: elég egyetlen negyedéves elmaradás a nagyra törő növekedési tervektől, és összeomolhat az ár.
ács gábor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.