BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem minden internetlufi pukkan

A technológiai vállalatok árfolyamának két évvel ezelőtti látványos felfutását, majd zuhanását a mai napig előszeretettel nevezik internetlufinak. Emlékezetes, hogy a higgadtabb elemzők már akkor is felhívták a figyelmet arra, hogy a dotcomőrületet alig egynéhány cég fogja túlélni, a döntő többségre csőd vagy legjobb esetben a bagóért történő felvásárlás vár. Az elmúlt évben a piacon szinte elfelejtődött a két éve oly divatos új gazdaság kifejezés, és az internetlufival kapcsolatos híradások nagyrészt a hajdani csúcsokon az egész szektorra erős vételt ajánló elemzők ellen indított perekről szóltak. A csődök jöttek, ahogy arra számítani lehetett, felvásárlásokra is sor került, az internetszektor pedig egy lett a sok kicsi részszektor közül. Az általános nézet szerint ma az internetpapírok nagy ívben kerülendők. Ehhez képest egyre több siker-sztoriról érkezik hír, s a teljes elutasítás helyett ma már Amerikában az erős rotáció érvényesül az internetrészvények körében: a befektetők lázasan keresik a leendő sikersztorikat, s a kevés kiemelkedő teljesítményt nyújtó céggel a jelenleg uralkodó besszben is hatalmas nyereséget lehet elérni.

Egyelőre nem tartozik ebbe a körbe az egyik legismertebb, a Yahoo! társaság. Árfolyama ugyan megduplázódott a szeptemberi mélypont óta, a cég kilátásai azonban korántsem tűnnek rózsásnak. Az elmúlt években ugyan kiderült, hogy a versenyben a fő vetélytársak elvéreztek, az alapprobléma azonban még mindig fennáll: a bevételek fő forrása az on-line hirdetési piac, ezen pedig továbbra sem látni a bővülés jeleit. Igaz, hogy a 2000-es 87-ről tavalyra 75 százalékra mérséklődött a hirdetési bevételek aránya a teljes árbevételen belül, ez azonban nagyrészt a hirdetési piac drasztikus szűkülésének következménye volt. A társaság ráadásul a bizonytalan kilátások ellenére opciós részvények kibocsátásával próbálja támogatni munkavállalóit, ami hígítja a részvényszámot, rontja az egy részvényre jutó eredményt. A Yahoo! nyereséges, azonban a további kibocsátásokkal könnyen azt érheti el a cég, hogy még jelentős eredménybővülés esetén sem növekedik majd érdemben az EPS, a cég árazása pedig nemcsak 2000-ben volt csillagászati, hanem a jelen körülmények között is egyre inkább annak számít.

Persze akad, akinek jobban megy. Továbbra is a befektetők egyik kedvence az EBay, az Amazon.comot pedig még azok is kénytelenek megkedvelni, akik eddig hangosan szurkoltak azért, hogy csődbe menjen. A legnagyobb on-line aukciósháznak számító EBay árfolyama éppen azért kerülte el a drámai visszaesést tavaly, mert bevételének nagy része független a gazdasági ciklustól, hirdetési bevétele például elenyésző. A legfrissebb negyedéves eredménye szerint az előző negyedhez képest 12 százalékkal nőtt az árbevétel, egy év alatt pedig 59 százalék a növekedés. A vezetés emelte éves eredmény-előrejelzését, immár 73-75 centre számítanak részvényenként. Ezzel már "csak" 70 körüli P/E-vel forog a papír, ami megmagyarázza azt is, hogy a jó hírek ellenére miért esett az idén eddig mintegy 20 százalékot az ára. Az Amazon először tavalyi utolsó negyedéves eredményével okozott meglepetést, mivel a cég váratlanul nyereségről számolt be. Az első negyedév szintén várakozás felett sikerült. Az Amazon szintén emelte idei eredménytervét, árfolyama pedig tartósan felülteljesíti a piacot. Az EBayjel ellentétben az Amazon kitűnő teljesítménye a meglepetés erejével hatott, az idén ezért eddig 55 százalékot erősödött a papír.

Ha azonban az igazán nagy nyereségeket keressük az internetszektorban, akkor a kisebb vállalkozások felé kell fordulnunk. Itt van például egy cég, melyet néhány hónapja még Hotel Reservation Networknak hívtak, ma viszont Hotels.comnak. A cégnek tehát volt mersze felvenni a manapság rosszul hangzó dotcom végződést, ráadásul a Nasdaqon megkapta a ROOM tickert. Amúgy pedig Amerika legnagyobb elektronikus szállásbörzéjének tekinthető, ahol igen alacsony áron lehet szobát foglalni, a teljes nyaralást megszervezni. Vagy itt van az Expedia on-line utazási iroda, mely főként a repülőjegyek értékesítésében van nagyon otthon. Hiába csinálták meg a legnagyobb légitársaságok saját rendszerüket, nem tudják utolérni az Expediát, mely negyedévről negyedévre jelentős mértékben növeli forgalmát. A cég a légi közlekedés tavaly év végi válságát szinte észre sem vette, a papír árfolyama egy éve 20 dollár volt, most 82.

A többek között az EBay internetes fizetési rendszerét gyártó PayPal februárban ment tőzsdére, a kibocsátási ár 13 dollár volt. Az első kereskedési napon 20 dolláron zárt az árfolyam, a napokban 27 dollár körül járt. A cég első negyedéves bevétele két és félszer volt magasabb az előző esztendő azonos időszakáénál, és először hoztak ki pozitív eredményt.

Itt van még a 32 éves Doug Lebda példája, aki annyira felháborodott a jelzáloghitel-igénylés és elbírálás lassúságán és bürokratikusságán, hogy létrehozott egy on-line jelzálog-kereskedelemmel foglalkozó céget Lending Tree néven. A cég az idei harmadik negyedben válhat nyereségessé. A papír árfolyama egy év alatt a háromszorosára emelkedett.

A fenti kis cégek persze csak a legjobbak a sok elbukott vállalkozás között. Példájuk alapján azonban ismét megerősítést nyert az a nézet, hogy a legnagyobb tőzsdei besszben is meg lehet találni azokat a vállalatokat, melyek a legrosszabb környezetben is kitűnően tudnak teljesíteni. A tőzsde pedig hatékonyan működik, az ilyen céget választókat nagy nyereséggel jutalmazza. Mindehhez persze azt is hozzá kell tenni, hogy e cégek vásárlása kiemelt kockázattal bír: elég egyetlen negyedéves elmaradás a nagyra törő növekedési tervektől, és összeomolhat az ár.

ács gábor

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.