Miután nem egyértelmű, hogy lesz-e fellendülés a világ tőzsdéin a közeljövőben, Amerikában a besszpiaci pénzkeresetre adnak egyre több tanácsot. Úgy tűnik azonban, hogy a legegyszerűbb módszertől, a rövidre eladástól még mindig idegenkedik a befektetők nagy része.
Miközben az amerikai elemzők körében rég nem látott megosztottság mutatkozik a tekintetben, hogy a jelenlegi szintekről már inkább emelkedést, vagy további csökkenést valószínűsítsenek, egyre több praktikus tanács jelenik meg azzal kapcsolatban, hogy miként is lehet átvészelni egy tartós medvepiacot.
Ilyen jellegű írások természetesen már akkor feltűntek, amikor a csúcshoz képest 20 százalékos esés után mind a Nasdaq, mind az S&P 500 index esetében kikiáltották a besszt. Az akkori és a mostani jó tanácsokat böngészve azonban azonnal kiviláglik, hogy másfél évvel ezelőtt azért nem nagyon gondolta senki, hogy a mostani szintekig szakadhatnak le az indexek.
Akkor ugyanis a leggyakoribb tanács az volt, hogy nem szabad elkeseredni, s igen gyakran hangzott el szakértők szájából is az a nonszensz, hogy a nem realizált veszteség nem is veszteség, csak ki kell ülni a következő hosszt. Az esés folytatódásával megjelentek azok a hibák, melyekre az emelkedés közepette csak kevesen hívták fel a figyelmet: a legfontosabb ezek között az volt, hogy nem szabad csak egy lovon ülni, nem csak a növekedési techrészvények vannak a világon. Ez később úgy egészült ki, hogy némi részt mindig kell a kötvényeknek is szánni, majd tavaly szeptemberre odáig jutottak a jó tanácsok, hogy egy adag kötvény akár életmentő is lehet.
A különböző internetes tanácsadó honlapok, illetve elemzői vélekedések visszaolvasása alapján mindössze annyi következtetés vonható le, hogy előremutató tanácsot szinte senki sem tudott adni, viszont kitűnően elemezték ki a múlt hibáit. A máig eljutva most is se szeri, se száma a múlt hibáiból okulásra intő és szép nyereséget ígérő tanácsoknak, azonban feltűnő változás, hogy az utóbbi hónapokban sorra jelentek meg vaskos könyvek nemcsak arról, hogy miként lehet jól keresni a medvepiacon, hanem arról is, hogy lehet észrevenni időben a következő időszak nagy vesztesét: ennek agyonshortolásával aztán kimagasló eredmény érhető el.
Az elmúlt években mintegy 10 százalékra becsülték azon befektetők arányát, akik hajlandóak voltak esésre játszani, és állítólag az utóbbi két évben sem lettek többen 20 százaléknál. Ezért aztán még mindig sokan választják a sikeres spekuláció nehezebb útját, pontosabban útjait.
A medvepiaci emelkedések elkapására sok szakértő szerint két biztos jel van: a többnapos, vagy -hetes depresszió után növekvő forgalom melletti napon belüli emelkedés, illetve az, ha a rossz hírekre nem reagál a piac. Kimutatták: az idén négy alkalommal fordult elő, hogy a Nasdaqon néhány nap alatt 6-8 százalékos nyereséget lehetett elérni, s a fenti két jel minden esetben felfedezhető volt. Annyit azonban feltétlen hozzá kell tenni a dologhoz, hogy nem szól a fáma azokról az esetekről, amikor a jelek feltűntek, a fellendülés azonban elmaradt. Ilyenre a legjobb példa a múlt héten volt, többször is rövid emelkedést érzett a piac, az újabb rossz hírek azonban folyamatosan visszataszították az indexeket szerte a világon. E hét hétfőjén, az első rossz hírtől mentes napos azonban eljött a fellendülés, igazán jól azonban csak az járt, aki előző nap vett. Összességében a kockázat a néhány napos emelkedések elkapásánál nagyobbnak tűnik az elérhető hozam lehetőségénél.
A megfelelő részvény kiválasztása általában fundamentális alapon történik, de a befektető többsége látja az adott papír chartját is, mielőtt vásárol. Az ajánlások azon papírokra szólnak, melyeknek profitnövekedése jócskán piaci átlag feletti, és a piac kétségkívül díjazza az ilyen cégeket besszpiacon is. (Elég csak a ma alig 7 dollárt érő Juniper Networksre gondolni, mely a techlufi kipukkadásának évében még jelentős profitnövekedést produkált, s jelzett előre 2001-re is. Árfolyama a szakadó piaccal ellentétben 100 dollár fölé nőtt 2000 végére, mielőtt megtizedelődött volna.) A statisztikák szerint jó vétel lehet az a papír, mely gyenge időszak után többször egymás után jó hírt jelent be. Egy ilyen cégnél ugyanis kisebb az esélye egy brutális profitfigyelmeztetésnek, mely a részvénytulajdonosok legrettegettebb ellenfele. A szépen túlteljesítő papírra jó példa az Amazon.com vagy a Lendingtree, de a lassan, ám stabilan nyereségüket növelő papírok is felértékelődnek gyenge piacon: történelmi rekordokat döntöget a nálunk is ismert cégek közül például a Coca-Cola és a Wendy's is.
A shortolandó papírok kiválasztásánál szinén kimutatták, hogy azonnali eladás javasolt a hosszú idő utáni első profitfigyelmeztetésnél, bennfentes kereskedés, könyvelési machináció, illetve csalás gyanúja esetén. Egy profitfigyelmeztető cégtől sokkal nagyobb valószínűséggel jön újabb warning, mint a korábbi egy évben hasonló bejelentést nem tevő vállalattól. Természetesen vannak ellenpéldák is (pl. a Whirlpoolról elterjedt, hogy a könyvelésével gondok vannak, le is esett 15 százalékot, de aztán emelkedett 20-at), de összességében a medvepiacon - nem meglepő módon - inkább a shortolás javasolt. Azt is kimutatták ugyanis (besszpiactól függetlenül), hogy a várakozásoktól elmaradó eredményre, illetve romló kilátásokra sokkal nagyobb mértékben esnek a papírok, mint ahogy a hasonló mértékben felfelé módosító cégek emelkednek. A várakozások ugyanis - éppen azért, mert a 80 százalék még mindig optimista - akármilyen pesszimisták is rövid távon, a következő évtől szinte mindig szép fellendülést vár a piac. S mint tudjuk, ha ebbéli hitében megingatják, brutális eséssel reagál. (ÁG)
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.