Néhány évvel ezelőtt a hazai műkereskedelem szűkülő kínálatának felfrissítését célzó lehetőségként tömegesen jelentek meg kortárs műalkotások a hazai árveréseken. A nagyobb árverezőházak egymás után adtak helyet kortárs művészeti kiállításoknak - ilyen volt a Vass-gyűjtemény kiállítása a Mű-Terem Galériában, vagy a Kieselbach Galéria és a Várfok Galéria közös kiállításai -, miközben árverési anyagukban is egyre nagyobb arányban szerepeltek a kortárs alkotók. A BÁV és a Blitz kifejezetten kortárs árverések szervezésére is vállalkozott. Ugyanakkor megnyitotta kapuit - átalakított működési feltételekkel - a kht.-ként üzemelő Ernst Múzeum, a nyugati előképeket követő újpesti MEO, valamint a belvárosi Ateliers Pro Art (APA) műterem és kiállítóház. A korábban az állami intézménystruktúra és a kisebb magángalériák kettősségére támaszkodó kortárs műkereskedelem kibővült. Megjelentek a nagy, üzleti tevékenységet is folytató, kortárs művészeti intézmények, és a sztárolt árverezőházakkal együtt kortárs műkereskedelmünk három eltérő szervezeti formán alapuló üzletággá alakult át.
A kortárs kereskedelem résztvevőinek a szűkülő klasszikus kínálat mellett további bizakodásra adtak okot a bővülő ingatlan-beruházások. A rohamosan fejlődő irodaházak és kereskedelmi központok modern épületeinek díszítése komoly piacot jelenthet a kortárs művészet számára. A turisztikai beruházások ugyancsak kiaknázandó lehetőségnek ígérkeznek - gondoljunk például a mindenütt fellelhető szállodai galériákra.
A kortárs művészet háttér-infrastruktúrájának fejlődése és a kereskedelmi sikerek azonban elmaradtak a várakozásoktól. A nemrég elindított Blitz- és BÁV-árverések sikerei mérsékeltek voltak (a Blitz esetében olyanynyira, hogy 2002. júniusra tervezett árverését végül törölte programjából), míg a Kieselbach és a Mű-terem aukcióin utóbb egyre csökkenő számban található kortárs anyag.
Pedig nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kortárs művészet az egyik legkedvezőbb hosszú távú befektetési lehetőség a műkereskedelemben. Az avatott szemek által (némi tudatossággal) létrehozott gyűjtemény tovább növelheti az egyes darabok értékét. Nem is beszélve arról, hogy a kiemelkedő, úgynevezett főművek megszerzését még nem gátolják olyan áthidalhatatlan problémák, mint mondjuk egy 100 évvel korábban készült alkotás esetében.
A sikerek elmaradását a szakértők elsősorban két okra vezetik vissza. A kereslet érdektelenségét leggyakrabban az elmúlt 40 év vizuális kultúrájának konzervativizmusával magyarázzák. Még súlyosabb akadálynak tűnik azonban a kortárs művészet értékesítésének speciális stratégiaigénye. Ez utóbbi sajátosság, mely lényegében a művész teljes körű menedzselését foglalja magában, eltérő módon valósulhat meg az egyes intézményi formákban,
nemegyszer súrlódásokat okozva a piac résztvevői között.
Az árverezőházak kisebb figyelmet fordítanak a művészek életpályájának, egyes alkotói fázisainak bemutatására, ide kapcsolódó önálló kiállítások rendezésére, de mivel így járulékos költségük is kisebb, alacsonyabb haszonkulccsal is megelégszenek. Ezzel szemben a kisebb magángalériák elsősorban a művész hírnevének megteremtésén és fenntartásán dolgoznak. Hosszú távon, bizalmi alapon működő viszony kialakítására törekednek a művészekkel, rendszeres bemutatkozási lehetőséget, katalógusokat biztosítva a lényegesen nagyobb nyereség reményében. Míg az árverezőházak több művész bevonásával a sokszínűségre, a kínálat szélesítésére törekszenek, a magángalériák kis számú és állandó művészkörrel, a galéria és a művész közös érdekeire - szakzsargonnal élve: a művész megcsinálására - építik stratégiájukat.
A kortárs művészet népszerűsítését szolgálhatja az is, ha egyes cégek arculati "frissítésként" alkalmazzák az alkotásokat. Erre többek között az ÁB-Aegon-, vagy a Raiffeisen-galéria és - gyűjtemény (VG, 2002. szeptember 9., 16. oldal) nyújt példát.
2002-es őszi aukciós kínálatban mindössze két kortárs művészeti aukció szerepel. A Cadre Rouge Galéria által a Tiszta Szívvel Alapítvány javára szervezett, mintegy 200 tételt felvonultató jótékonysági kortárs árverést október 31- én tartják a Secco Galériában. A Blitz Galéria is igyekszik végre előrukkolni egy aukcióval: erre a tervek szerint november 20-án kerül sor, a MEO-ban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.