Felemás eredmény a Nagyházinál
Hullámzó teljesítménnyel rajtolt az őszi aukciós szezonban a Nagyházi Galéria. Míg az október 8-án megrendezett festményárverés eredménye nagy jóindulattal is csak közepesnek nevezhető, addig az október 9-i műtárgyaukción meglepő sikereket ért el a Falk Miksa utcai galéria. A festményaukció 262 tételének összkikiáltási ára 25 928 000 forint volt, és - a tételek 40 százalékának visszamaradásával - 19 032 000 forintos eredményt ért el az árverezőház. Az október 9-i műtárgyárverés ritkán látható kvalitásos anyagában elsősorban a néprajzi tárgyak és szőnyegek után mutatkozott élénknek a kereslet. A legmagasabb árat két szőnyeg jegyezte az este során: egy erdélyi "Usak" 1,2 millió és egy anatóliai imaszőnyeg (VG, 2002. október 7., 20. oldal) 1,1 millió forintért cserélt gazdát. A 20 813 000 forintra becsült 328 tétel - az el nem kelt 73 tárgy mellett - helyenként komoly licitemelkedéssel az árverés végére 22 579 000 forintot ért. (KG)
A modernek győztek Párizsban
A modern festmények nagyobb sikereket értek el a szeptember végén tartott 21. párizsi antikvitásbiennálén, mint akár a régi mesterek képei, akár a rendezvény hagyományos erősségének számító 18. századi bútorok. Kees van Dongen egy 1910-ből származó, fiatal arab férfit ábrázoló portréja például 3 millió euróért talált gazdára, és jó áron kelt el kortársa, Maurice de Vlaminck egy nagyméretű tájképe is. A biennálé reklámkampányában nagy szerepet kapó Rembrandt-portré ezzel szemben nem talált vevőre. Összességében elégedetten nyilatkoztak a bemutatón részt vevő kereskedők, jóllehet elismerik: a világszerte érzékelhető gyenge konjunktúra hatására viszonylag kevés üzlet köttetett a biennálén. (Handelsblatt)
Elkapkodták a Giacometti-szobrokat
Igen magas árakat adtak a gyűjtők Alberto Giacomettinek a piacon az utóbbi időben hiánycikké vált szobraiért a nemrég Párizsban rendezett árverésen, jóllehet ezúttal kizárólag posztumusz öntvényekről volt szó. A Giacometti házaspár hagyatékát kezelő Hélene Da Camara 8,37 millió eurónyi bevételre tett szert az első két tucat tétel elárverezése révén, ami jócskán meghaladta a hagyaték 6 milliós folyó költségeit, ezért a még meghirdetett 12 szoborra végül is nem lehetett licitálni. A legmagasabb, 1,744 millió eurós árat az 1966-ban elhunyt mester híres Ketrec című alkotásának egy 1950-es első változata (illetve annak 1990-es öntvénye) érte el, míg az 1960-ból származó Férfimellkép 1973-as öntvénye 1,057 millióért kelt el. Az árverés megrendezése egyébként komoly viharokat kavart: az Alberto és Annette Giacometti egyesület (amely a szobrásztól maradt iratanyag megszerzéséért is pereli Da Camarát) bírósági úton próbálta megakadályozni a hagyaték most kalapács alá vitt darabjainak "kiárusítását". (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.