Az elmúlt időszak vállalati botrányai igényt teremtettek arra, hogy a hagyományos módoktól eltérően is értékelni lehessen a cégek gazdasági teljesítményét. Erre természetesen a zuhanó részvényárfolyamok ébresztették rá a befektetőket, hiszen emelkedő árak mellett senkit sem érdekel, hogy miért nyer a tőzsdén. Az elmúlt két év azonban azzal a kegyetlen tanulsággal szolgált, hogy korántsem elég az, ha valamilyen általánosan elfogadott mérce szerint - mint például az EBITDA (a kamatfizetés, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti nyereség) - jól teljesít a kiszemelt vállalat. A számviteli adatokat óvatosan kell kezelni, mivel a könyvelők "kreativítása" is sokat fejlődött az elmúlt években.
A könyvelési botránysorozat arra sarkallta a tanácsadókat, hogy valami újat találjanak ki, amivel, a számviteli csalás és kozmetikázás lehető legnagyobb mértékű kiszűrésével megbízható képet adhatnak egy vállalat tényleges teljesítményéről. Egy New York-i tanácsadó cég, a Stern Stewart már 1989-ben előállt egy új metódussal, a hozzáadott gazdasági értékkel (economic value added, EVA). Az EVA egy adott cég adózott üzemi profitja és egy olyan tényező különbségéből adódik, amely a tőkeköltség és a ténylegesen felhasznált tőke szorzata. Az EVA segítségével azt lehet mérni, hogy a vállalat létrehoz-e értéket.
A közelmúlt botrányai után a Financial Times arról számolt be, hogy a Stern Stewart új mérési módszerrel állt elő, a hozzáadott vagyon indexével (WAI), amely a részvényesek szempontjából méri a vállalat teljesítményét. A WAI annyiban különbözik az EVA-tól, hogy míg az utóbbi számviteli adatokon alapszik, addig az előbbi a cég részvényeinek árfolyam-alakulásán. Ezáltal lehetővé válik a különböző országok számviteli előírásait alkalmazó vállalatok közvetlen összehasonlítása és rangsorolása. Ahhoz, hogy a részvényesek vagyona gyarapodjon, egy vállalatnak olyan hozamot kell biztosítania, ami meghaladja a saját tőke költségét. Egy cég nyeresége növekedhet folyamatosan úgy is, hogy közben nem teremtődik pótlólagos vagyon.
A WAI-egyenlet gyakorlatilag a változást méri, melyet úgy kapunk meg, ha a piaci kapitalizációhoz hozzáadjuk az osztalékot, valamint kivonjuk a részvényesek által elvárt hozamot és a kibocsátott részvénymennyiség változását. Az egészet az alábbi példa jól szemlélteti: 1997 és 2001 között a Wal-Mart cégértéke (enterprise value, EV) 215 milliárd dollárral nőtt, miközben a Vodafone-é 184 milliárddal. Mégis, a WAI szerint a Wal-Mart majdnem 150 milliárdnyi vagyont teremtett részvényesei számára, míg a Vodafone 105 milliárd dollárral csökkentette a részvényesek vagyonát. Az óriási különbséget a Vodafone által végrehajtott tőkeemelés (összesen 242 milliárd dollár értékben) magyarázza, amelyből a cégérték megfelelő mértékű növekedését finanszírozta a társaság. Ez az öszszeg magában foglalja a Mannesmannért kifizetett 170 milliárd dollárt és a harmadik generációs mobilkoncessziókért felvett hiteleket.
Nem meglepő, hogy a WAI-táblázat alján számos telekommunikációs és high-tech vállalat szerepel. A legtöbb nagy felvásárlást végrehajtó vállalat is roszszul szerepel, de köztük is akad jó példa: a Pfizer.
A WAI egyik hátulütője, hogy a modell abszolút számokban, dollárban gondolkodik, nem pedig százalékos változásban, és így torzít a nagyvállalatok irányába (a jól teljesítő nagyokat az élre, míg a rosszul szereplőket rögtön a rangsor legaljára helyezi).
A másik lényeges probléma, hogy a táblázat alján lévő cégek a 2000-es technológiai buborék kipukkanása következtében kerültek oda, azaz a részvényesi vagyon megsemmisítése a piaci árfolyamok zuhanása miatt következett be, amelyről előretekintő információval a WAI sem tudott szolgálni. Az új módszer tehát nem feltétlenül jelent teljes mértékben megoldást a portfóliókezelők problémáira, de legalább új nézőpontot és újabb vizsgálati lehetőséget ad, amivel közelebb juthatnak céljukhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.