Szombaton nyitja meg kapuit a bécsi Hofburgban az idei Kunst Wien művészeti és régiségvásár. A rangos esemény a jelek szerint újabb bizonyítékot fog szolgáltatni arra, hogy az 1945 után készült alkotások a nem kifejezetten kortárs művészetre szakosodott vásárokon is egyre nagyobb teret kapnak. Mindenekelőtt Klaus Engelhorn kínálata sokat ígérő ebben a szegmensben: a bécsi designgaléria Jean Prouvé asztalkonstrukcióitól Verner Panton alkotásain át különböző művészek fényszobraiig széles kínálatot vonultat fel. A 20. század második felének művészete iránt Ausztriában is egyre több gyűjtő érdeklődik, hiszen a klasszikus gyűjtési területnek számító bécsi szecesszió korából egyre nehezebb nívós, de egyúttal megfizethető darabokra szert tenni, a régebbi korok alkotásai pedig egyre kevésbé népszerűek a fiatalodó gyűjtőgenerációk körében.
Megtalálható lesz persze a bécsi vásáron a 19. és korai 20. század művészete - ezen belül, az osztrák fővárosról lévén szó, az elmaradhatatlan Klimt-Schiele-Kokoschka hármas -, és felvonulnak az art deco bútorok is. A valódi antikvitások gyűjtői sem lesznek kénytelenek üres kézzel távozni, hiszen az idén is megtalálhatóak lesznek a Hofburgban a klasszikus bécsi órák és berendezési tárgyak, az antik szőnyegek, a miniatűr képek és a barokk bútorok is. Németországból több, a 19. századra specializálódott kereskedő is jelezte részvételi szándékát, Párizsból pedig többek között az ázsiai műtárgyakról nevezetes Buter Galéria erősíti a nemzetközi mezőnyt.
A modern művek kiállítói közül többen szintén a francia fővárosból érkeznek Bécsbe, ahol az elmúlt hetekben két kortárs művészeti vásár is fogadta a gyűjtőket. A 29. FIAC (Foire International D'art Contemporain) október 24-28-án, az ezen rendezvény ellenpontjának szánt és ennek megfelelően világosabb profilú, letisztultabb kínálatú Art Paris pedig 25-28. között tartott nyitva a francia fővárosban. A két vásár eredményei nem voltak különösen jók, a kereskedők szerint érezhető volt az a pangás, ami jelenleg a piacot jellemzi. Az eladások értéke a legtöbb galériánál a 35-100 ezer euró közötti sávban mozgott, ami ugyan nem csekély eredmény a jellemzően kisebb forgalmú francia kereskedők számára, ám New Yorkban vagy Londonban egy nap alatt elérnek ekkora értéket a galériák.
Kölnben tegnap zárta kapuit az Art Cologne művészeti vásár, amelynek eredményeit szintén nem lehet átütő sikerként jellemezni. A nagyobb értékű eladások közül kiemelkedik Willi Baumeisternek a stuttgarti tanácsháza falképéhez 1949-ben készített olajvázlata (240 ezer euró). A legdrágább kortárs alkotók (például Louise Bourgeois, Gerhard Richter, Georg Baselitz) munkáiért jellemzően fél-egy millió euró közötti összegeket kértek a kereskedők, ám a vevők az előzetes adatok alapján igen óvatosak voltak. Egyértelműen megfigyelhető volt ugyanakkor a legfiatalabb művészgeneráció tagjainak előretörése: az ő alkotásaikat egyelőre néhány tízezer euróért kínálják a galériák. Hasonlóan egyre népszerűbb a fotóművészet.
A rajnai nagyvárossal közel egy időben Németország másik művészeti központjában, Berlinben is vásárt tartottak a műgyűjtők számára. Az Ars Nobilis (október 21-27.) profilja azonban markánsan különbözött az Art Cologne-étól. Itt főként a régi, illetve 19. századi művészet volt jellemző, ezen belül is elsősorban a német, sőt kiemelten a porosz festészet, műtárgy- és bútorkészítés emlékei. A gyűjtők Friedrich Gilly által tervezett asztalok, Max Liebermann-festmények, berlini porcelánvázák és más lokális csemegék között válogathattak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.